Education and Learning in the Lives of Old People – A Strategy for Development and Adaptation to Old Age
Abstract
The article aims to present the educational activity of seniors not in terms of its outcomes but as a process that enables older adults to use it as a tool. This life strategy allows them to manage their potential. In doing so, they can familiarize themselves with reality and everyday life and acquire skills and competencies, not so much to adapt to changes but to be ready for them and respond appropriately. The article is theoretical; it concerns adult education, educational activity, and lifelong learning of older adults. In addition to explaining the theoretical framework determined by permanent education and lifelong learning theories, the background of social changes and civilizational development, treated as the socio-cultural context of the educational activity of contemporary seniors, will be indicated. Artykuł ma na celu pokazanie aktywności edukacyjnej emerytowanych nauczycieli, zarówno w sferze skutków, czyli funkcji, jak i w aspekcie sposobu oraz strategii działania, które wyposażają w nowe kompetencje i umiejętności pozwalające na zarządzanie własnym życiem w starości tak aby przebiegało pomyślnie. Artykuł ma charakter teoretyczny, dotyczy edukacji dorosłych, aktywności edukacyjnej i całożyciowego uczenia osób starszych. Poza wyjaśnieniem ram teoretycznych wyznaczanych teoriami edukacji ustawicznej i całożyciowego uczenia się, wskazane zostanie tło przemian społecznych i rozwoju cywilizacyjnego, traktowanych jako kontekst społeczno-kulturowy aktywności edukacyjnej współczesnych seniorów.
Collections
