Show simple item record

dc.contributor.authorChabior, Agata
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57082
dc.description.abstractThe article aims to present the educational activity of seniors not in terms of its outcomes but as a process that enables older adults to use it as a tool. This life strategy allows them to manage their potential. In doing so, they can familiarize themselves with reality and everyday life and acquire skills and competencies, not so much to adapt to changes but to be ready for them and respond appropriately. The article is theoretical; it concerns adult education, educational activity, and lifelong learning of older adults. In addition to explaining the theoretical framework determined by permanent education and lifelong learning theories, the background of social changes and civilizational development, treated as the socio-cultural context of the educational activity of contemporary seniors, will be indicated.en
dc.description.abstractArtykuł ma na celu pokazanie aktywności edukacyjnej emerytowanych nauczycieli, zarówno w sferze skutków, czyli funkcji, jak i w aspekcie sposobu oraz strategii działania, które wyposażają w nowe kompetencje i umiejętności pozwalające na zarządzanie własnym życiem w starości tak aby przebiegało pomyślnie. Artykuł ma charakter teoretyczny, dotyczy edukacji dorosłych, aktywności edukacyjnej i całożyciowego uczenia osób starszych. Poza wyjaśnieniem ram teoretycznych wyznaczanych teoriami edukacji ustawicznej i całożyciowego uczenia się, wskazane zostanie tło przemian społecznych i rozwoju cywilizacyjnego, traktowanych jako kontekst społeczno-kulturowy aktywności edukacyjnej współczesnych seniorów.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectold age and agingen
dc.subjecteducational activityen
dc.subjecttheories of permanent educationen
dc.subjectand lifelong learningen
dc.subjectstarość i starzenie siępl
dc.subjectaktywność edukacyjnapl
dc.subjectteorie edukacji ustawicznej i całożyciowego uczenia siępl
dc.titleEducation and Learning in the Lives of Old People – A Strategy for Development and Adaptation to Old Ageen
dc.title.alternativeEdukacja i uczenie się w życiu ludzi starych – strategia rozwoju i adaptacji do starościpl
dc.typeArticle
dc.page.number43-56
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAleksander T., Barwińska D. (eds.) (2007) Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, Kraków–Radom, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.en
dc.referencesBauman Z. (2007) Płynne życie, Kraków, Wydawnictwo Literackie.en
dc.referencesBeck U. (2004) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, trans. S. Cieśla, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesChabior A. (2017) Proces wspomagania pomyślanego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesjonalizmem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.en
dc.referencesChabior A. (2023) Aktywność edukacyjna w okresie starości – wybrane konteksty in: Uczyć się przez całe życie – potrzeba czy konieczność, A. Chabior, B. Klasińska, J. Miko-Giedyk (eds.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 257–271.en
dc.referencesCzerniawska O. (1996) Edukacja osób „Trzeciego Wieku” in: Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (ed.), Radom, Instytut Technologii Eksploatacji, pp. 213–236.en
dc.referencesDubas E. (2016) Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności w edukacji (wybrane wątki) in: Obiektywny i subiektywny wymiar starości. Refleksje nad starością, vol. 1, E. Dubas, M. Muszyński (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 233–246, https://doi.org/10.18778/8088-010-8.18.en
dc.referencesDubas E. (2024) Humanistyczny obraz starości. Przesłanki dla gerontologii humanistycznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-387-0.en
dc.referencesFabiś A., Tomczyk Ł. (2016) Geragogika w ujęciu autorów niemieckojęzycznych, „Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 181–189.en
dc.referencesFabiś A. (2018) Troski egzystencjonalne w starości. Ujęcie geragogiczne, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.en
dc.referencesFabiś A., Wawrzyniak J. K., Chabior A. (2015) Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.en
dc.referencesFormosa M. (2018) The Promise of Geragogy: Ensuring Quality Standards for Older Adult Learning in: AIUTA International Conference: Standards of Education among U3as and the Intergenerational Formation, Barcelona, pp. 13–17.en
dc.referencesGreech A., Hallam S. (2015) Critical geragogy: A Framework for Facilitating Older Learners in Community Music, „London Review of Education”, no. 13(1), pp. 43–57, https://doi.org/10.18546/LRE.13.1.05.en
dc.referencesJarvis P. (2004) Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice, London, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203561560.en
dc.referencesJarvis P. (2009) Lifelong Learning. A Social Ambiguity in: The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, P. Jarvis (ed.), New York, Routledge, pp. 9–30, https://doi.org/10.4324/9780203870549.en
dc.referencesKrajewski M. (1997) Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata współczesnego, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 3, pp. 3–24.en
dc.referencesMalewski M. (2013) O „polityczności” andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, no. 1(68), pp. 9–23.en
dc.referencesMuszyński M. (2024) Uczenie się stawania się osobą starą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-419-8.en
dc.referencesPółturzycki J. (2003) Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji in: Kształcenie ustawiczne. Idee i doświadczenia, Z. P. Kruszewski, J. Półturzycki, E. A. Wesołowska (eds.), Płock, Wydawnictwo Naukowe Novum, pp. 39–59.en
dc.referencesSzarota Z. (2019) Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030, „e-mentor”, no. 1(78), pp. 46–53, https://doi.org/10.15219/em78.1399.en
dc.referencesWiśniewska J. I. (2018) Aktywność edukacyjna osób starszych jako predykator pomyślnego starzenia się, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, no. 22, pp. 31–50, https://doi.org/10.14746/ikps.2018.22.03.en
dc.contributor.authorEmailagata.chabior@ujk.edu.p
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.04
dc.relation.volume21


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0