Kodeksy etyczne i ich wpływ na moralne perspektywy polskich menedżerów
Streszczenie
W artykule poruszony został problem moralnych perspektyw percepcyjnych polskich
menedżerów,
w
szczególności
sformułowano
pytanie,
w
jaki
sposób
na
świadomość
moralną
oddziałują
sformalizowane
kodeksy
etyczne.
Przedstawiona
została
typologia postrzegania związków
etyki i zarządzania, będąca wynikiem eksploracyjnych badań jakościowych, przeprowadzonych
na
zbiorze
pogłębionych
wywiadów
z
menedżerami
wyższego
szczebla,
kierującymi
średnimi
i
dużymi przedsiębiorstwami w różnych rejonach Polski. Wyłoniono pięć perspektyw, różniących
się ze względu na sposób rozumienia moralnych aspektów zarządzania. Z zawartego przeglądu perspektyw
moralnych
wynika,
że
korporacyjne kodeksy etyczne mają ograniczony wpływ na wzory
moralnej percepcji menedżerów. Tylko jedna z wyróżnionych perspektyw wiąże moralne aspekty
zarządzania z oddziaływaniem sformalizowanych kodeksów etycznych. Przedstawiona typologia
pokazuje obraz sfragmentaryzowany, będący efektem oddziaływania różnorodnych czynników
i procesów. Niektóre ze zrekonstruowanych perspektyw mogą być interpretowane jako potwierdzenie
tezy
o
relatywizacji
norm
moralnych,
często
stawianej
w
kontekście
rozważań
na
temat
kryzysu
więzi
moralnej społeczeństwa późnej nowoczesności
Collections