Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 24 (2014) nr 2
Browse by
CONTENT
1. WstępMichał Lachman, Małgorzata Leyko
2. Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego / Against Eloquence: Irish Drama at Century’s End
Nicholas Grene
3. Śmierć i przemiana w dramatach Williama Butlera Yeatsa / Death and Transformation in William Butler Yeats’ Drama
Ewa Wąchocka
4. A haunting presence: William Butler Yeats’s Swift myth in “The Words upon the Window-Pane” / Wizyta z zaświatów: o przedstawieniach Swifta w dramacie Williama Butlera Yeatsa „The Words upon the Window-Pane”
Emanuela Zirzotti
5. Irlandzki dramat Casimira Markiewicza: anty-imperializm i awangarda w Dublinie / Casimir Markievicz’s Irish Drama: anti-imperialism and the avant-garde in Dublin
Lauren Arrington
6. Polska premiera „Wesołka” Johna Millingtona Synge’a / The Polish Premiere of John Millington Synge’s “The Playboy of the Western World”
Barry Keane
7. Samuel Beckett and Ireland / Samuel Beckett a Irlandia
Jadwiga Uchman
8. Sztuki pasyjne po irlandzku, czyli kobiety i śmierć u Oskara Wilde’a i Mariny Carr / Passion Plays: The Mortal Women of Oscar Wilde and Marina Carr
Katherine O’Keefe
9. Didaskalia w „Przekładach” Briana Friela / Stage Directions in Brian Friel’s “Translations”
Robert Looby
10. Porzucając przemoc: lojaliści wobec Porozumienia Wielkopiątkowego w dramatach Gary Mitchella / Forcing Change: The Challenges of Loyalist Paramilitaries in the Post-Good Friday Agreement Drama of Gary Mitchell
Megan W. Minogue
11. The Trinity of a new Age: Three struggling Women in Anne Devlin’s “Ourselves Alone” (1986) and “After Easter” (1994) / Święta Trójca: postacie kobiet w „Ourselves Alone” (1986) i w „After Easter” (1994) Anne Devlin
Virginie Privas-Bréauté
12. Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych” / Irish “Nasty Nineties” and the (Re)Introduction of the Dancing Body onto the Irish Stage
Katarzyna Ojrzyńska
Recent Submissions
-
The Trinity of a New Age: Three struggling Women in Anne Devlin’s “Ourselves Alone” (1986) and “After Easter” (1994)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Artykuł omawia dwie sztuki autorstwa Anne Devlin, przedstawiające losy kobiet w zdominowanym przez mężczyzn oraz naznaczonym piętnem politycznej przemocy społeczeństwie Irlandii Północnej. Autorka wykorzystuje teorie ... -
Didaskalia w „Przekładach” Briana Friela
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Often regarded as purely utilitarian messages with no artistic value in themselves, stage directions are a neglected aspect of theatre studies. This paper seeks to answer the questions “Who speaks in stage directions? How? ... -
Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Prompted by the swift economic growth and the equally rapid decline of the authority of the local Catholic Church, the 1990s witnessed a significant change in the Irish attitude towards national culture and morality. One ... -
Samuel Beckett and Ireland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Artykuł stanowi bardzo obszerne i szczegółowe studium złożonych relacji Becketta z Irlandią jako krajem oraz z irlandzkością pojmowaną jako stan ducha. Autorka wyczerpująco omawia fakty biograficzne, wypowiedzi Becketta ... -
A haunting presence: William Butler Yeats’s Swift myth in “The Words upon the Window-Pane”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule podjęta została próba analizy dramatu W.B. Yeatsa The Words upon the Window Pane (1930), w którym irlandzki pisarz i poeta prezentuje własną interpretację postaci Jonathana Swifta oraz relacji z dwoma najważniejszymi ... -
Irlandzki dramat Casimira Markiewicza: anty-imperializm i awangarda w Dublinie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article traces the lives of the daughter of the landed class in the West of Ireland, Constance Gore Booth and a son of a Polish aristocratic family, Casimir Markievicz. She, the future Irish revolutionary, he a painter ... -
Polska premiera „Wesołka” Johna Millingtona Synge’a
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article traces the history of the Polish premiere and an early reception of J.M. Synge’s The Playboy of the Western World. The author draws attention to similarities between Irish and Polish political and historical ... -
Dramat irlandzki na pograniczu stylów i kultur
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014) -
Śmierć i przemiana w dramatach Williama Butlera Yeatsa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)The article analyses the motifs of faith, sacrifice and transcendence as well as a variety of methods in which they are represented in the dramatic works of W.B. Yeats. The article also tackles the difficult theme of ... -
Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Synge, with his “fully-flavoured” Hiberno-English established a tradition of Irish theatrical eloquence that has come down into the contemporary period in the lyrical fluencies of Brian Friel, the vatic speech of Frank ... -
Porzucając przemoc: lojaliści wobec Porozumienia Wielkopiątkowego w dramatach Gary Mitchella
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)While the momentous Good Friday Agreement of 1998 was welcomed by many, others firmly said ‘No’, perhaps none more adamantly than the men and women involved in Loyalist paramilitary organizations. As Gary Mitchell depicts ... -
Sztuki pasyjne po irlandzku, czyli kobiety i śmierć u Oskara Wilde’a i Mariny Carr
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)A little more than century apart from each other, Oscar Wilde and Marina Carr each took clear inspiration from antiquity to write intensely symbolic drama for their times, featuring powerful female characters with fatal ...