Dumping as a Sign of a Faulty Competition
Abstract
Stosowanie dumpingu w praktyce nie jest zjawiskiem sporadycznym, ponieważ rynki zarówno
krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się działają w warunkach konkurencji niedoskonałej,
co wymusza dostosowywanie strategii sprzedaży do warunków panujących w otoczeniu. Z tego
powodu niektóre przedsiębiorstwa uciekają się do dumpingu jako formy rywalizacji z zagranicznym
konkurentem, co może wywoływać poważne skutki dla gospodarki. Zamierzeniem Autorki
jest zdefiniowanie podstawowych pojęć oraz omówienie teoretycznych fundamentów dotyczących
tego zjawiska. W tym celu przedstawiono kwestie związane z pojęciem dyskryminacji cenowej,
dumpingu, przyczynami jego powstawania oraz skutkami oddziaływania na kraj importujący
i eksportujący. Rozważania zostały uzupełnione współczesną teorią rozwoju handlu wewnątrzgałęziowego,
zaprezentowaną na przykładzie modelu „wzajemnego dumpingu” Brandera i Krugmana.
Collections