Homosexuality in Biblical Perspective
Streszczenie
Przekazy biblijne na temat homoseksualizmu nie są jednoznaczne. Problem poruszony
 w pracy dotyczy z jednej strony zdefiniowania samego pojęcia homoseksualizmu, z drugiej
 - dyskusji jego aspektów uwidocznionych w społeczeństwie okresu biblijnego.
 Biblia nie odróżnia orientacji homoseksualnej od zachowania homoseksualnego - podobnie
 jak i inne przekazy literackie świata grecko-rzymskiego.
 Autor, dyskutując terminologię z punktu widzenia teologa i psychologa, podkreśla, że
 w rozważaniach należy wziąć pod uwagę również faktory chronologiczne. Aby w pełni zrozumieć
 oba aspekty homoseksualizmu w ujęciu biblijnym, odwołuje się on do rozważań kontekstualnych.
 Biblia rzadko wzmiankuje homoseksualizm. Autor szczegółowo omawia trzy przykłady
 z zakresu Starego Testamentu i trzy z zakresu Nowego Testamentu (Genesis 19: 1-29; Leviticus 18: 22-24, 20: 13; Listy św. Pawła: do Rzymian 1: 26-27, Koryncjan 6: 9-10, Tymoteusza 1:
 10). Wzmianki te odnoszą się do zachowań homoseksualnych.
 Autor zwraca uwagę, że homoseksualizm jest oceniany jako zły, grzeszny i przestępczy
 w związku z kultem, lecz nie jest jasne, czy też poza nim. Biblia zajmuje się głównie kontekstem
 religijnym, a tylko pośrednio - etycznym.
 Omawiając kontekstualne aspekty przekazów nowotestamentowych, autor przywołuje fakt,
 że św. Paweł jest zdania, iż kult zwierząt powszechny w okresie hellenistycznym być może
 wpłynął na deprawujące zachowania seksualne i widzi w odmiennym zachowaniu seksualnym
 ludzką słabość i zwyrodnienie, więcej - patologię. W liście do Koryncjan homoseksualizm jest
 zaklasyfikowany do grzechów.
 Biblia z zasady jest zorientowana przeciw nierządowi (porneia). Fakt, że księgi Nowego
 Testamentu powstały w czasach panowania Kaliguli i Nerona, współcześnie z Satyrykonem
 Petroniusza, dziełami Juwenala i Marcjalisa, kiedy rozluźnienie obyczajów było powszechne,
 a seks był rozrywką, bez wątpienia wpłynął na sformułowania biblijne (etyka sytuacjonalna).
 Autor jest zdania, że reakcjom opisanym w Biblii nie możemy nadać uniwersalnego
 charakteru. Wskazuje na osiągnięcia nauk medycznych i psychologii, które pozwoliły nam
 poznać głębiej naturę jednostki. W efekcie, jeśli argumenty św. Pawła w liście do Rzymian
 opierają się na odrzuceniu tego, co sprzeczne naturze, problem homoseksualizmu w stosunku
 do przekazów biblijnych wymaga nowych rozważań.
Collections