Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalczak-Duraj, Danuta
dc.date.accessioned2012-07-18T06:22:21Z
dc.date.available2012-07-18T06:22:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/885
dc.description.abstractPaper’s main objective is to present main trends concerning re-evaluation of moral responsibility in contemporary netocratic (informative) societies, in which modern solutions in tele-informative technologies, introduced to everyday social practice by netocrats, result in creating new ethics: ethics of netocracy. Those leading trends, concerning moral responsibility, consist of complex processes of institutionalisation on the one hand, and of processes of instrumentalistion on the other. From general reflection on the dimensions and descriptions of responsibility the writer steps to the analysis of two main fields of social activity, where moral responsibility has significant meaning, e.g. the analysis of responsibility in economic and political activity. Moral responsibility and expected high ethical competences of individuals, acting in the fields of business or politics, are still tested, especially in the crucial relation between liberty and responsibility. The paper also mentions the problem of asymmetry between expectations towards responsible behaviour performed by the others and the lack of responsibility for speech and actions performed. Moreover, multiplicative character of contemporary teleinforamative means, supported by exercise of advanced techniques of influence onto the others makes the diagnosis stated by the writer significant.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 40
dc.subjectetyka biznesupl_PL
dc.subjectmoralnośćpl_PL
dc.subjectodpowiedzialność moralnapl_PL
dc.subjectCSRpl_PL
dc.subjectteoria stakeholderspl_PL
dc.subjectgospodarka rynkowapl_PL
dc.subjectład aksjonormatywnypl_PL
dc.subjectżycie polityczepl_PL
dc.subjectwartości etycznepl_PL
dc.subjectspołeczeństwo netokratycznepl_PL
dc.titleInstytucjonalizacja i instrumentalizacja odpowiedzialności moralnej w społeczeństwie netokratycznympl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number89-111
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki; Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny; Instytut Socjologii
dc.referencesBard Aleksander, Söderqvist Jan, 2006, Netokracja. Elita władzy i życie po kapitalizmie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
dc.referencesBauman Zygmunt, 1995, Wieloznaczność nowoczesna – nowoczesność wieloznaczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesBauman Zygmunt, 1996, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesBauman Zygmunt, 2010a, Socjalizm. Utopia w działaniu, przełożył M. Bogdan, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa
dc.referencesBauman Zygmunt, 2010b, Żyjąc w czasie pożyczonym, przełożył T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
dc.referencesCarr David, 1999, Professional Education and Professional Ethics, „Journal of Applied Philosophy”, 16(1).
dc.referencesCrick Bernard, 2004, W obronie polityki, przełożył A. Waśkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesCo jest ważne, co można, a czego nie wolno – normy i wartości w życiu Polaków, 2010, Komunikat CBOS, lipiec, Warszawa
dc.referencesDrucker Peter, 2002, Myśli przewodnie Druckera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesFilek Janina, 2009, Czy społeczna odpowiedzialność biznesu jest nową wersją umowy społecznej?, „Prakseologia”, nr 149.
dc.referencesGołaszewska-Kaczan Urszula, 2004, Za i przeciw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, [w:] A. F. Bocian (red.), Ekonomia – Polityka – Etyka, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok
dc.referencesHayek Frederic A. von, 1987, Konstytucja wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesJonscher Charles, 2001, Życie okablowane, PWN, Warszawa
dc.referencesJuza Marta, 2006, Elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystania Internetu, [w:] Ł. Jonak, P. Mazurek, M. Olcoń, A. Przybylska, A. Tarkowski, J. M. Zająć (red.), Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
dc.referencesKarwat Mirosław, 2006, O złośliwej dyskredytacji. Manipulacja wizerunkiem przeciwnika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesKiciński Krzysztof, 2008, Autonomia moralna – wartości epoki postautorytarnej (w świetle rozważań Stanisława Ossowskiego), [w:] J. Mariański, L. Smyczek (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, Wydawnictwo WAM, Kraków
dc.referencesKotarbiński Tadeusz, 1957, Wybór pism, Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesKotler Filip, 1998, Konkurencyjność a charakter społeczny, [w:] F. Hesselb ein, M. Goldsmith, R. Beckhard (red.), Organizacja przyszłości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesKrzysztofek Kazimierz, 2006, Społeczeństwo w dobie Internetu: refleksyjne czy algorytmiczne?, [w:] Ł. Jon ak, P. Mazurek, M. Olcoń, A. Przybylska, A. Tarkowski, J. M. Zając (red.), Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie Konteksty i interpretacje, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
dc.referencesŁętowska Ewa, 1995, Europejskie prawo umów konsumenckich, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
dc.referencesMariański Janusz, 2010, Religie w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne, Oficyna Naukowa, Warszawa
dc.referencesRybak Maria, 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesSeitel Fraser P., 2003, Public relations w praktyce, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa
dc.referencesSkarga Barbara, 2009, O odpowiedzialności, „Gazeta Wyborcza”, 19.01.2009.
dc.referencesSkorupka Stanisław (red.), 1985, Słownik frazeologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa
dc.referencesSutor Bernard, 1994, Etyka polityczna. Ujęcie całościowe na gruncie chrześcijańskiej nauki społecznej, przekład ks. Alojzy Markol, „KONTRAST” Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa.
dc.referencesTarczyński Andrzej, 2010, Długofalowa zmiana społeczna jasko sposób interpretacji przemian w moralności, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego”, nr 4(212).
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2006, Rola społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu reputacją ponadnarodowych korporacji, [w:] S. Partycki (red.), Nowa Ekonomia a społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo KUL, Lublin.
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2008, Zróżnicowane podejścia do wartości moralnych w gospodarce, [w:] J. Mariański, L. Smyczek (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, Wydawnictwo WAM, Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Kraków.
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2009a, Netokratyczna etyka w e-społeczeństwie, [w:] S. Partycki (red.), E-gospodarka, e-społeczeństwo w Europie Środkowej i Wschodniej, t. 1, Wydawnictwo KUL, Lublin.
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2009b, Polityka jako specyficzny obszar zainteresowania socjologii moralności, [w:] J. Baniak (red.) Socjologia religii, t. 8, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny, Poznań.
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2010, Etyczne dylematy i przewartościowania społeczeństwa informacyjnego, „Humanizacja Pracy”, nr 6(258).
dc.referencesWnuk-Lipiński Edmund, 2008, Socjologia życia publicznego, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa.
dc.referencesZięba Maciej, 2011, Dekalog polityka, „Rzeczpospolita”, 5–6 lutego
dc.referencesZiółkowski Marek, 1994, Pragmatyzacja świadomości społeczeństwa polskiego, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.
dc.referencesZiółkowski Marek, 2002, Społeczno-kulturowy kontekst kondycji moralnej społeczeństwa polskiego, [w:] J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Kraków
dc.referencesZiółkowski Marek, 2004, Utowarowienie stosunków społecznych a rozchwianie systemów wartości we współczesnej Polsce, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord