Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalewski, Jerzy
dc.date.accessioned2015-05-19T12:24:01Z
dc.date.available2015-05-19T12:24:01Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8923
dc.description.abstractAutor artykułu stawia hipotezę, że na podstawie cech składniowych języka można określić mentalność (językowy obraz świata) jego użytkowników. W pierwszej części została przedstawiona obecna sytuacja języka polskiego na Ukrainie, druga część stanowi próbę budowy stereotypu uczącego się języka polskiego na Ukrainie na podstawie refleksji nauczycieli oraz teorii opisu zachowań kulturowych mieszkańców różnych stron świata. Trzecia część to próba dopasowania błędów językowych do zbudowanego teoretycznie stereotypu kulturowego uczących się.pl_PL
dc.description.abstractThe article makes a hypothesis that, based on the syntactic characteristics of a language, we can define the mentality (the linguistic worldview) of language users. In the first part of the article, the author presents the current situation of the Polish language in Ukraine. The second part of the article attempts to present the stereotype of a Polish language learner in Ukraine, based on teacher observations and the theory of cultural behaviour description of people around the world. The third part is an attempt to match language errors (resulting from the remains of the dialect of the south-eastern borderlands of Poland and from the interference of the Russian and Ukrainian languages) with theoretically created cultural stereotype of Polish language learners.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19
dc.subjectjęzyk polski na Ukrainiepl_PL
dc.subjectstudenci ze Wschodupl_PL
dc.subjectbłędy w polszczyźniepl_PL
dc.subjectstereotyp uczących siępl_PL
dc.subjectskładniapl_PL
dc.subjectPolish language in Ukrainepl_PL
dc.subjectstudents from the Eastpl_PL
dc.subjecterrors in the Polish languagepl_PL
dc.subjectstereotype of the learnerspl_PL
dc.subjectsyntaxpl_PL
dc.titleJęzykowy obraz świata zamknięty w składni? Hipotezy na podstawie badań błędów popełnianych w pracach pisemnych przez uczących się języka polskiego na Ukrainiepl_PL
dc.title.alternativeLinguistic worldview trapped in the syntax? The hypothesis based on the analysis of errors made by ukrainian learners of Polish in their essayspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[83]-91pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, ul. Uniwersytecka 1, 79-000 Lwów.pl_PL
dc.referencesAnusiewicz J. (1994), Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (red.), (1999), Językowy obraz świata, Lublin.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2006a), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2006b), Semantyka i polityka. Nowy profil polskiego stereotypu Ukraińca, [w:] Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2007), Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.pl_PL
dc.referencesDzwonkowski R. (1994), Polacy na dawnych Kresach Wschodnich. Z problematyki narodowościowej i religijnej, Lublin.pl_PL
dc.referencesHampden-Turner Ch., Trompenaars A. (1998), Siedem kultur kapitalizmu, przeł. Dorota Gostyńska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaczmarczuk B. (1992), Kształcenie młodzieży polskiej ze Wschodu w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie w aspekcie jej przygotowania językowego i merytorycznego, [w:] Problemy kształcenia Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 37–40.pl_PL
dc.referencesKurzowa Z. (1992), Język polski na kresach wschodnich po II wojnie światowej, [w:] Mniejszości polskie i Polonia w ZSRR, red. H. Kubiak, Wrocław, s. 125–133.pl_PL
dc.referencesKurzowa Z. (1997), Historia i współczesność języka polskiego na Kresach południowo-wschodnich, [w:] Historia i współczesność języka polskiego na Kresach wschodnich, red. H. Popowska-Taborska, Warszawa, s. 111–166.pl_PL
dc.referencesLigara B. (2008), Leksykultura w ujęciu Roberta Galissona a nauczanie kompetencji kulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 51–62.pl_PL
dc.referencesMajchrowski J. (1992), Problemy adaptacyjne młodzieży polskiej ze Wschodu w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców w Uniwersytecie Łódzkim, [w:] Problemy kształcenia Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 34–42.pl_PL
dc.referencesMazur J. (1993), Metodyka nauczania języka polskiego w aspekcie specyfiki potrzeb Polaków ze Wschodu, [w:] Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 13–21.pl_PL
dc.referencesMazur J. (1996), Efekty kształcenia Polaków ze Wschodu (na przykładzie studentów polonistyki UMCS), [w:] Kształcenie rodaków ze Wschodu w Polsce (1989–1995), red. J. Mazur, Lublin, s. 21–32.pl_PL
dc.referencesMiodunka W. (1988), Język a identyfikacja kulturowa i etniczna. Studium kształtowania się tożsamości rodzeństwa należącego do drugiego pokolenia Polonii australijskiej, „Przegląd Polonijny”, nr 2.pl_PL
dc.referencesPiętkowa R. (2009), Językowy obraz świata i stereotypy a nauczanie języka polskiego, [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice, s. 85–104.pl_PL
dc.referencesPrzybylska R. (2002), Polisemia przyimków polskich w świetle semantyki kognitywnej, Kraków.pl_PL
dc.referencesSkalska A. (1993), Próby adaptacji środowiskowej studentów – przedstawicieli Polonii w Studium Języka Polskiego w Łodzi, [w:] Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 174–183.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (2006), Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2000), Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.pl_PL
dc.referencesZarzycka-Suliga G. (1993), Swoi czy obcy? – o trudnościach dialogu ze studentami polskiego pochodzenia. Nauka o kulturze w dydaktyce języka polskiego w grupie humanistycznej, [w:] Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 169–176.pl_PL
dc.referencesZarzycka-Suliga G. (2004), Lingwakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 435–444.pl_PL
dc.referencesZawadowska J., Staroń K., Sielatycki M. (red.), (2001), Polscy nauczyciele na Wschodzie 1989–2000, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkowalewskijerzy@wp.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord