dc.contributor.author | Kowalewski, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2015-05-19T12:24:01Z | |
dc.date.available | 2015-05-19T12:24:01Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8923 | |
dc.description.abstract | Autor artykułu stawia hipotezę, że na podstawie cech składniowych języka można określić mentalność (językowy obraz świata) jego użytkowników. W pierwszej części została przedstawiona obecna sytuacja języka polskiego na Ukrainie, druga część stanowi próbę budowy stereotypu uczącego się języka polskiego na Ukrainie na podstawie refleksji nauczycieli oraz teorii opisu zachowań kulturowych mieszkańców różnych stron świata. Trzecia część to próba dopasowania błędów językowych do zbudowanego teoretycznie stereotypu kulturowego uczących się. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article makes a hypothesis that, based on the syntactic characteristics of a language, we can define the mentality (the linguistic worldview) of language users. In the first part of the article, the author presents the current situation of the Polish language in Ukraine. The second part of the article attempts to present the stereotype of a Polish language learner in Ukraine, based on teacher observations and the theory of cultural behaviour description of people around the world. The third part is an attempt to match language errors (resulting from the remains of the dialect of the south-eastern borderlands of Poland and from the interference of the Russian and Ukrainian languages) with theoretically created cultural stereotype of Polish language learners. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19 | |
dc.subject | język polski na Ukrainie | pl_PL |
dc.subject | studenci ze Wschodu | pl_PL |
dc.subject | błędy w polszczyźnie | pl_PL |
dc.subject | stereotyp uczących się | pl_PL |
dc.subject | składnia | pl_PL |
dc.subject | Polish language in Ukraine | pl_PL |
dc.subject | students from the East | pl_PL |
dc.subject | errors in the Polish language | pl_PL |
dc.subject | stereotype of the learners | pl_PL |
dc.subject | syntax | pl_PL |
dc.title | Językowy obraz świata zamknięty w składni? Hipotezy na podstawie badań błędów popełnianych w pracach pisemnych przez uczących się języka polskiego na Ukrainie | pl_PL |
dc.title.alternative | Linguistic worldview trapped in the syntax? The hypothesis based on the analysis of errors made by ukrainian learners of Polish in their essays | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [83]-91 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, ul. Uniwersytecka 1, 79-000 Lwów. | pl_PL |
dc.references | Anusiewicz J. (1994), Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (red.), (1999), Językowy obraz świata, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2006a), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2006b), Semantyka i polityka. Nowy profil polskiego stereotypu Ukraińca, [w:] Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2007), Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Dzwonkowski R. (1994), Polacy na dawnych Kresach Wschodnich. Z problematyki narodowościowej i religijnej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Hampden-Turner Ch., Trompenaars A. (1998), Siedem kultur kapitalizmu, przeł. Dorota Gostyńska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarczuk B. (1992), Kształcenie młodzieży polskiej ze Wschodu w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie w aspekcie jej przygotowania językowego i merytorycznego, [w:] Problemy kształcenia Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 37–40. | pl_PL |
dc.references | Kurzowa Z. (1992), Język polski na kresach wschodnich po II wojnie światowej, [w:] Mniejszości polskie i Polonia w ZSRR, red. H. Kubiak, Wrocław, s. 125–133. | pl_PL |
dc.references | Kurzowa Z. (1997), Historia i współczesność języka polskiego na Kresach południowo-wschodnich, [w:] Historia i współczesność języka polskiego na Kresach wschodnich, red. H. Popowska-Taborska, Warszawa, s. 111–166. | pl_PL |
dc.references | Ligara B. (2008), Leksykultura w ujęciu Roberta Galissona a nauczanie kompetencji kulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 51–62. | pl_PL |
dc.references | Majchrowski J. (1992), Problemy adaptacyjne młodzieży polskiej ze Wschodu w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców w Uniwersytecie Łódzkim, [w:] Problemy kształcenia Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 34–42. | pl_PL |
dc.references | Mazur J. (1993), Metodyka nauczania języka polskiego w aspekcie specyfiki potrzeb Polaków ze Wschodu, [w:] Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 13–21. | pl_PL |
dc.references | Mazur J. (1996), Efekty kształcenia Polaków ze Wschodu (na przykładzie studentów polonistyki UMCS), [w:] Kształcenie rodaków ze Wschodu w Polsce (1989–1995), red. J. Mazur, Lublin, s. 21–32. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W. (1988), Język a identyfikacja kulturowa i etniczna. Studium kształtowania się tożsamości rodzeństwa należącego do drugiego pokolenia Polonii australijskiej, „Przegląd Polonijny”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Piętkowa R. (2009), Językowy obraz świata i stereotypy a nauczanie języka polskiego, [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice, s. 85–104. | pl_PL |
dc.references | Przybylska R. (2002), Polisemia przyimków polskich w świetle semantyki kognitywnej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Skalska A. (1993), Próby adaptacji środowiskowej studentów – przedstawicieli Polonii w Studium Języka Polskiego w Łodzi, [w:] Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 174–183. | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A. (2006), Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G. (2000), Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka-Suliga G. (1993), Swoi czy obcy? – o trudnościach dialogu ze studentami polskiego pochodzenia. Nauka o kulturze w dydaktyce języka polskiego w grupie humanistycznej, [w:] Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 169–176. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka-Suliga G. (2004), Lingwakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 435–444. | pl_PL |
dc.references | Zawadowska J., Staroń K., Sielatycki M. (red.), (2001), Polscy nauczyciele na Wschodzie 1989–2000, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kowalewskijerzy@wp.pl | pl_PL |