dc.contributor.author | Sztabnicka-Gradowska, Emilia | |
dc.contributor.author | Strzelecka, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2015-05-19T12:25:27Z | |
dc.date.available | 2015-05-19T12:25:27Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8924 | |
dc.description.abstract | W artykule zastosowano teorię leksykultury Roberta Galissona do zbadania konotacji pojęć mieszczących się w obrębie pola semantycznego, określanego jako ciało człowieka. Wyróżnione terminy znajdują się także w popularnych związkach frazeologicznych, dlatego postanowiono również w tym kontekście odtworzyć ich dodatkowe, niesłownikowe znaczenia. Uzyskany materiał – pojęcia wraz z ich wspólnym ładunkiem kulturowym, potwierdzonym w badaniu rodzimych użytkowników języka polskiego ‒ stał się podstawą do dalszych dociekań. Zaproponowano autorskie podejście do nauczania konkretnego elementu języka, jakim są związki frazeologiczne. Wybrane rozwiązanie nawiązuje do koncepcji dialogu międzykulturowego oraz założeń pedagogiki interkulturowej. Nadrzędnym celem kształcenia polonistycznego cudzoziemców staje się kształtowanie interkulturowych rozmówców. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses culture in foreign language teaching. This issue is extremely interesting and the presented research complies with modern tendencies in pragmatic, lingua-cultural and intercultural research. The research is based on Robert Galisson’s theory of lexiculture. The authors collected and analysed data on the understanding of some language items by the native speakers of Polish. In the article they present an experimental lesson of Polish as a foreign language as an example of the implementation of the theory of lexiculture. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19 | |
dc.subject | leksykultura | pl_PL |
dc.subject | związki frazeologiczne | pl_PL |
dc.subject | nauczanie JPJO | pl_PL |
dc.subject | dialog międzykulturowy | pl_PL |
dc.subject | pedagogika interkulturowa | pl_PL |
dc.subject | lexiculture | en |
dc.subject | idioms | en |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | intercultural pedagogy | en |
dc.title | W stronę interkulturowego rozmówcy. Badania oparte na teorii leksykultury | pl_PL |
dc.title.alternative | Towards the intercultural speaker. The research based on the theory of lexiculture | en |
dc.type | Article | en |
dc.page.number | [55]-67 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kościuszki 65, 90-514 Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kultura (2004), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ligara B. (2008), Leksykultura w ujęciu Roberta Galissona a nauczanie kompetencji kulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 51–62. | pl_PL |
dc.references | Ligara B. (2009), Perspektywa kulturoznawcza nauczania kodu: teoria leksykultury Roberta Galissona, [w:] Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, red. W. Miodunka, Kraków, s. 119–146. | pl_PL |
dc.references | Madeja A., Smerczeniak M. (2010), Frazeologia w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 39–46. | pl_PL |
dc.references | Nowa generacja (2009), Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, red. W. Miodunka, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nowe perspektywy (2010), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Pęcińska A. (2006), Co raz wejdzie do głowy – już z niej nie wyleci, czyli frazeologia prosta i przyjemna, Kraków. | pl_PL |
dc.references | W poszukiwaniu (2008), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wrocławska dyskusja (2004), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G. (2000), Dialog międzykulturowy. Teoria i opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G. (2008), Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 63–78. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aneta.strzelecka@o2.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | emi.sztab@gmail.com | |