Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSztabnicka-Gradowska, Emilia
dc.contributor.authorStrzelecka, Aneta
dc.date.accessioned2015-05-19T12:25:27Z
dc.date.available2015-05-19T12:25:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8924
dc.description.abstractW artykule zastosowano teorię leksykultury Roberta Galissona do zbadania konotacji pojęć mieszczących się w obrębie pola semantycznego, określanego jako ciało człowieka. Wyróżnione terminy znajdują się także w popularnych związkach frazeologicznych, dlatego postanowiono również w tym kontekście odtworzyć ich dodatkowe, niesłownikowe znaczenia. Uzyskany materiał – pojęcia wraz z ich wspólnym ładunkiem kulturowym, potwierdzonym w badaniu rodzimych użytkowników języka polskiego ‒ stał się podstawą do dalszych dociekań. Zaproponowano autorskie podejście do nauczania konkretnego elementu języka, jakim są związki frazeologiczne. Wybrane rozwiązanie nawiązuje do koncepcji dialogu międzykulturowego oraz założeń pedagogiki interkulturowej. Nadrzędnym celem kształcenia polonistycznego cudzoziemców staje się kształtowanie interkulturowych rozmówców.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses culture in foreign language teaching. This issue is extremely interesting and the presented research complies with modern tendencies in pragmatic, lingua-cultural and intercultural research. The research is based on Robert Galisson’s theory of lexiculture. The authors collected and analysed data on the understanding of some language items by the native speakers of Polish. In the article they present an experimental lesson of Polish as a foreign language as an example of the implementation of the theory of lexiculture.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19
dc.subjectleksykulturapl_PL
dc.subjectzwiązki frazeologicznepl_PL
dc.subjectnauczanie JPJOpl_PL
dc.subjectdialog międzykulturowypl_PL
dc.subjectpedagogika interkulturowapl_PL
dc.subjectlexicultureen
dc.subjectidiomsen
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectintercultural pedagogyen
dc.titleW stronę interkulturowego rozmówcy. Badania oparte na teorii leksykulturypl_PL
dc.title.alternativeTowards the intercultural speaker. The research based on the theory of lexicultureen
dc.typeArticleen
dc.page.number[55]-67pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kościuszki 65, 90-514 Łódź.pl_PL
dc.referencesKultura (2004), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków.pl_PL
dc.referencesLigara B. (2008), Leksykultura w ujęciu Roberta Galissona a nauczanie kompetencji kulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 51–62.pl_PL
dc.referencesLigara B. (2009), Perspektywa kulturoznawcza nauczania kodu: teoria leksykultury Roberta Galissona, [w:] Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, red. W. Miodunka, Kraków, s. 119–146.pl_PL
dc.referencesMadeja A., Smerczeniak M. (2010), Frazeologia w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 39–46.pl_PL
dc.referencesNowa generacja (2009), Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, red. W. Miodunka, Kraków.pl_PL
dc.referencesNowe perspektywy (2010), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń.pl_PL
dc.referencesPęcińska A. (2006), Co raz wejdzie do głowy – już z niej nie wyleci, czyli frazeologia prosta i przyjemna, Kraków.pl_PL
dc.referencesW poszukiwaniu (2008), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków.pl_PL
dc.referencesWrocławska dyskusja (2004), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2000), Dialog międzykulturowy. Teoria i opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2008), Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 63–78.pl_PL
dc.contributor.authorEmailaneta.strzelecka@o2.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailemi.sztab@gmail.com


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord