Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDembowska-Wosik, Iwona
dc.date.accessioned2015-05-19T12:27:18Z
dc.date.available2015-05-19T12:27:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8925
dc.description.abstractAutorka omawia zastosowanie pojęcia stereotypu językowego w glottodydaktyce. Próbując uzupełnić definicje obecne w literaturze przedmiotu, bada stereotyp użytkownika języka polskiego jako języka dziedziczonego („heritage speaker of Polish”) wśród amerykańskich studentów. Przed¬stawia listę stereotypowych cech użytkownika języka polskiego jako dziedziczonego, która ma być podstawą do utworzenia kwestionariusza zamkniętego i dalszych badań.pl_PL
dc.description.abstractThe author discusses a way to apply the notion of the linguistic stereotype in foreign language teaching. In attempt to supplement the existing definitions, she researches the linguistic stereotype of the heritage speaker of Polish among American students. She presents a list of features of a stereotypical heritage speaker of Polish. The list will serve as the basis for a closed questionnaire and further research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19
dc.subjectjęzyk dziedziczonypl_PL
dc.subjectstereotyp językowypl_PL
dc.subjectjęzyk polski w USApl_PL
dc.subjectheritage languagepl_PL
dc.subjectlinguistic stereotypepl_PL
dc.subjectthe Polish language in the USApl_PL
dc.titleLingwistyka kulturowa w służbie glottodydaktyki ‒ zastosowanie badań stereotypów językowych do opisu użytkowników języków dziedziczonych w USApl_PL
dc.title.alternativeCultural linguistics in foreign language teaching. Applying research on linguistic stereotypes to the description of heritage speakers in the USApl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[45]-54pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kościuszki 65, 90-514 Łódź.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2009a), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2009b), Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2009c), Aspects of Cognitive Ethnolinguistics, London.pl_PL
dc.referencesCampbell R., Rosenthal J. (2000), Heritage Languages, [w:] Handbook of Undergraduate Second Language Education, ed. J. Rosenthal, London, s. 165–184.pl_PL
dc.referencesCho G., Cho K.-S., Tse L. (1997), Why ethnic minorities want to develop their heritage lan- guage: The case of Korean-Americans, “Language, Culture and Curriculum”, No. 10, s. 106–112.pl_PL
dc.referencesDembowska-Wosik I. (2011), Kultura jako czynnik motywujący do nauki języka polskiego amerykańskich studentów o polskim pochodzeniu, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3, AUL KPC, t. 18, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź, s. 81–86.pl_PL
dc.referencesFishman J. (2001), Three Centuries of Heritage Language Education in the United States, [w:] Heritage Languages in America: Preserving a National Resource, eds. J. Kreeft Peyton, D. Ranard, S. McGinnis, McHenry, Illinois, s. 81–97.pl_PL
dc.referencesKagan O., Dillon K. (2001), A New Perspective on Teaching Russian: Focus on the Heritage Learner, “Slavic and East European Journal”, Vol. 45, No. 3, s. 507–518.pl_PL
dc.referencesKreeft Peyton J., Ranard D., McGinnis S. (2001), Charting a new course: Heritage language education in the United States, [w:] Heritage Languages in America: Preserving a National Resource, eds. J. Kreeft Peyton, D. Ranard, S. McGinnis, McHenry, Illinois, s. 2–26.pl_PL
dc.referencesMuszyński Z. (1982), Zależność znaczenia od koncepcji świata. Problem podmiotowej relatywi- zacji znaczenia, Lublin (rozprawa doktorska pod kier. L. Koja).pl_PL
dc.referencesPolish [online] (2010), http://factfinder.census.gov/servlet/SAFFFactsCharIteration?_even- t=&geo_id=01000US&_geoContext=01000US&_street=&_county=&_cityTown=&_ state=&_zip=&_lang=en&_sse=on&ActiveGeoDiv=&_useEV=&pctxt= fph&pgsl=010&_submenuId=factsheet_2&ds_name=DEC_2000_SAFF&_ci_ nbr=551&qr_name=DEC_2000_SAFF_A1010&reg=DEC_2000_SAFF_A1010:551&_ keyword=&_industry= [dostęp 15.04.2010].pl_PL
dc.referencesVan Deusen-Scholl N. (2003), Toward a definition of heritage language: sociopolitical and pedagogical considerations, “Journal of Language, Identity and Education”, No. 2(3), s. 211–230.pl_PL
dc.contributor.authorEmaili.dembowska@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord