dc.contributor.author | Dembowska-Wosik, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2015-05-19T12:27:18Z | |
dc.date.available | 2015-05-19T12:27:18Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8925 | |
dc.description.abstract | Autorka omawia zastosowanie pojęcia stereotypu językowego w glottodydaktyce. Próbując uzupełnić definicje obecne w literaturze przedmiotu, bada stereotyp użytkownika języka polskiego jako języka dziedziczonego („heritage speaker of Polish”) wśród amerykańskich studentów. Przed¬stawia listę stereotypowych cech użytkownika języka polskiego jako dziedziczonego, która ma być podstawą do utworzenia kwestionariusza zamkniętego i dalszych badań. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author discusses a way to apply the notion of the linguistic stereotype in foreign language teaching. In attempt to supplement the existing definitions, she researches the linguistic stereotype of the heritage speaker of Polish among American students. She presents a list of features of a stereotypical heritage speaker of Polish. The list will serve as the basis for a closed questionnaire and further research. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19 | |
dc.subject | język dziedziczony | pl_PL |
dc.subject | stereotyp językowy | pl_PL |
dc.subject | język polski w USA | pl_PL |
dc.subject | heritage language | pl_PL |
dc.subject | linguistic stereotype | pl_PL |
dc.subject | the Polish language in the USA | pl_PL |
dc.title | Lingwistyka kulturowa w służbie glottodydaktyki ‒ zastosowanie badań stereotypów językowych do opisu użytkowników języków dziedziczonych w USA | pl_PL |
dc.title.alternative | Cultural linguistics in foreign language teaching. Applying research on linguistic stereotypes to the description of heritage speakers in the USA | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [45]-54 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kościuszki 65, 90-514 Łódź. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2009a), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2009b), Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2009c), Aspects of Cognitive Ethnolinguistics, London. | pl_PL |
dc.references | Campbell R., Rosenthal J. (2000), Heritage Languages, [w:] Handbook of Undergraduate Second Language Education, ed. J. Rosenthal, London, s. 165–184. | pl_PL |
dc.references | Cho G., Cho K.-S., Tse L. (1997), Why ethnic minorities want to develop their heritage lan- guage: The case of Korean-Americans, “Language, Culture and Curriculum”, No. 10, s. 106–112. | pl_PL |
dc.references | Dembowska-Wosik I. (2011), Kultura jako czynnik motywujący do nauki języka polskiego amerykańskich studentów o polskim pochodzeniu, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3, AUL KPC, t. 18, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź, s. 81–86. | pl_PL |
dc.references | Fishman J. (2001), Three Centuries of Heritage Language Education in the United States, [w:] Heritage Languages in America: Preserving a National Resource, eds. J. Kreeft Peyton, D. Ranard, S. McGinnis, McHenry, Illinois, s. 81–97. | pl_PL |
dc.references | Kagan O., Dillon K. (2001), A New Perspective on Teaching Russian: Focus on the Heritage Learner, “Slavic and East European Journal”, Vol. 45, No. 3, s. 507–518. | pl_PL |
dc.references | Kreeft Peyton J., Ranard D., McGinnis S. (2001), Charting a new course: Heritage language education in the United States, [w:] Heritage Languages in America: Preserving a National Resource, eds. J. Kreeft Peyton, D. Ranard, S. McGinnis, McHenry, Illinois, s. 2–26. | pl_PL |
dc.references | Muszyński Z. (1982), Zależność znaczenia od koncepcji świata. Problem podmiotowej relatywi- zacji znaczenia, Lublin (rozprawa doktorska pod kier. L. Koja). | pl_PL |
dc.references | Polish [online] (2010), http://factfinder.census.gov/servlet/SAFFFactsCharIteration?_even- t=&geo_id=01000US&_geoContext=01000US&_street=&_county=&_cityTown=&_ state=&_zip=&_lang=en&_sse=on&ActiveGeoDiv=&_useEV=&pctxt= fph&pgsl=010&_submenuId=factsheet_2&ds_name=DEC_2000_SAFF&_ci_ nbr=551&qr_name=DEC_2000_SAFF_A1010®=DEC_2000_SAFF_A1010:551&_ keyword=&_industry= [dostęp 15.04.2010]. | pl_PL |
dc.references | Van Deusen-Scholl N. (2003), Toward a definition of heritage language: sociopolitical and pedagogical considerations, “Journal of Language, Identity and Education”, No. 2(3), s. 211–230. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | i.dembowska@gmail.com | pl_PL |