dc.contributor.author | Czerkies, Tamara | |
dc.date.accessioned | 2015-05-19T12:29:07Z | |
dc.date.available | 2015-05-19T12:29:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8927 | |
dc.description.abstract | Artykuł jest próbą pokazania, jakie znaczenie dla glottodydaktyki polonistycznej mają koncepcje C. Kramsch zawarte w książce „Context and Culture in Language Teaching”. Omawiam w nim podstawowe założenia teorii Kramsch, pokazuję również, w jaki sposób te koncepcje mogą być wykorzystane w praktyce podczas zajęć JPJO, z wykorzystaniem do tego tekstów literackich. Przywołuję także pracę D. Hymesa dotyczącą etnografii mowy, do której odnosiła się Kramsch. Teorie Hymesa omówiła szczegółowo G. Zarzycka w publikacji „Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski”. Ponieważ celem niniejszego artykułu jest przybliżenie książki Kramsch, dla jasności wywodu przytaczam koncepcje badacza, powołując się na Zarzycką. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents D. Hymes’s “ethnography of speaking” and C. Kramsch’s “philosophy of conflict” as interesting ideas in language teaching. The author attempts to describe how both theories can be adopted by teachers of Polish as foreign language, especially when they use Polish literary texts in class. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19 | |
dc.subject | culture | pl_PL |
dc.subject | context | pl_PL |
dc.subject | discourse | pl_PL |
dc.subject | cultural competence | pl_PL |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | ethnography of speaking | pl_PL |
dc.subject | philosophy of conflict | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | kontekst | pl_PL |
dc.subject | dyskurs | pl_PL |
dc.subject | kompetencja kulturowa | pl_PL |
dc.subject | nauczanie JPJO | pl_PL |
dc.subject | etnografia mowy | pl_PL |
dc.subject | filozofia konfliktu | pl_PL |
dc.title | Kultura jako przestrzeń ścierających się dyskursów i negocjowania znaczeń. O nauczaniu języka polskiego jako obcego opartym na etnografii mówienia oraz filozofii konfliktu | pl_PL |
dc.title.alternative | Culture as the space of clashing discourses and the negotiation of meaning. On teaching polish as a foreign language based on the ethnography of speaking and the philosophy of conflict | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [23]-34 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków. | pl_PL |
dc.references | Czerkies T. (2006), Ukryte między wierszami, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s.70–77. | pl_PL |
dc.references | Czerkies T. (2007), Kształcenie kompetencji literackiej na lekcjach JPJO, czyli rzecz wyobraźni, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 52–58. | pl_PL |
dc.references | Czerkies T. (2008), Własnym głosem, czyli jak studenci czytają tekst literacki na zajęciach języka polskiego jako obcego i jak na niego reagują?, „Języki Obce w Szkole”, nr 5, s. 58–64. | pl_PL |
dc.references | Czerkies T. (2010), Wyzwalanie wyobraźni. O korzyściach płynących z wykorzystania tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego, [w:] Teksty i podteksty w naucza- niu języka polskiego jako obcego ‒ 2, AUL KPC, t. 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 405–414. | pl_PL |
dc.references | Kramsch C. (1996), Context and Culture in Language Teaching, Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Martyniuk W. (1998), Wartość dydaktyczna tekstów w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców, AUL KPC, t. 10, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź, s. 91–96. | pl_PL |
dc.references | Mrozowska H. (1998), Tekst literacki w nauczaniu języka obcego: tendencje nowe i najnowsze, „Acta Philologica”, nr 25, s. 207–216. | pl_PL |
dc.references | Pope R. (1995), Textual Intervention, Critical and Creative Strategies for Literary Studies, Rout- ledge, London‒New York. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G. (2000), Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziem- ców przyswajających język polski, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G. (2008), Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości kulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wielu, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 63–77. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G. (2010), „Teatr czytelników” jako dialog z tekstem literackim (na przykładzie inscenizacji wiersza W. Szymborskiej „Pogrzeb”), [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego ‒ 2, AUL KPC, t. 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 415–424. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tamaraczerkies@wp.pl | pl_PL |