Show simple item record

dc.contributor.authorCzerkies, Tamara
dc.date.accessioned2015-05-19T12:29:07Z
dc.date.available2015-05-19T12:29:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8927
dc.description.abstractArtykuł jest próbą pokazania, jakie znaczenie dla glottodydaktyki polonistycznej mają koncepcje C. Kramsch zawarte w książce „Context and Culture in Language Teaching”. Omawiam w nim podstawowe założenia teorii Kramsch, pokazuję również, w jaki sposób te koncepcje mogą być wykorzystane w praktyce podczas zajęć JPJO, z wykorzystaniem do tego tekstów literackich. Przywołuję także pracę D. Hymesa dotyczącą etnografii mowy, do której odnosiła się Kramsch. Teorie Hymesa omówiła szczegółowo G. Zarzycka w publikacji „Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski”. Ponieważ celem niniejszego artykułu jest przybliżenie książki Kramsch, dla jasności wywodu przytaczam koncepcje badacza, powołując się na Zarzycką.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents D. Hymes’s “ethnography of speaking” and C. Kramsch’s “philosophy of conflict” as interesting ideas in language teaching. The author attempts to describe how both theories can be adopted by teachers of Polish as foreign language, especially when they use Polish literary texts in class.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19
dc.subjectculturepl_PL
dc.subjectcontextpl_PL
dc.subjectdiscoursepl_PL
dc.subjectcultural competencepl_PL
dc.subjectteaching Polish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectethnography of speakingpl_PL
dc.subjectphilosophy of conflictpl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.subjectkontekstpl_PL
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectkompetencja kulturowapl_PL
dc.subjectnauczanie JPJOpl_PL
dc.subjectetnografia mowypl_PL
dc.subjectfilozofia konfliktupl_PL
dc.titleKultura jako przestrzeń ścierających się dyskursów i negocjowania znaczeń. O nauczaniu języka polskiego jako obcego opartym na etnografii mówienia oraz filozofii konfliktupl_PL
dc.title.alternativeCulture as the space of clashing discourses and the negotiation of meaning. On teaching polish as a foreign language based on the ethnography of speaking and the philosophy of conflictpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[23]-34pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCentrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków.pl_PL
dc.referencesCzerkies T. (2006), Ukryte między wierszami, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s.70–77.pl_PL
dc.referencesCzerkies T. (2007), Kształcenie kompetencji literackiej na lekcjach JPJO, czyli rzecz wyobraźni, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 52–58.pl_PL
dc.referencesCzerkies T. (2008), Własnym głosem, czyli jak studenci czytają tekst literacki na zajęciach języka polskiego jako obcego i jak na niego reagują?, „Języki Obce w Szkole”, nr 5, s. 58–64.pl_PL
dc.referencesCzerkies T. (2010), Wyzwalanie wyobraźni. O korzyściach płynących z wykorzystania tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego, [w:] Teksty i podteksty w naucza- niu języka polskiego jako obcego ‒ 2, AUL KPC, t. 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 405–414.pl_PL
dc.referencesKramsch C. (1996), Context and Culture in Language Teaching, Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesMartyniuk W. (1998), Wartość dydaktyczna tekstów w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców, AUL KPC, t. 10, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź, s. 91–96.pl_PL
dc.referencesMrozowska H. (1998), Tekst literacki w nauczaniu języka obcego: tendencje nowe i najnowsze, „Acta Philologica”, nr 25, s. 207–216.pl_PL
dc.referencesPope R. (1995), Textual Intervention, Critical and Creative Strategies for Literary Studies, Rout- ledge, London‒New York.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2000), Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziem- ców przyswajających język polski, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2008), Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości kulturowej, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wielu, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 63–77.pl_PL
dc.referencesZarzycka G. (2010), „Teatr czytelników” jako dialog z tekstem literackim (na przykładzie inscenizacji wiersza W. Szymborskiej „Pogrzeb”), [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego ‒ 2, AUL KPC, t. 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 415–424.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtamaraczerkies@wp.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record