dc.contributor.author | Krawczuk, Ałła | |
dc.date.accessioned | 2015-05-19T12:31:12Z | |
dc.date.available | 2015-05-19T12:31:12Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8928 | |
dc.description.abstract | The author considers the possible application of the cognitive approach to teaching Polish grammar to Ukrainians, both in its theoretical and practical aspect. She points to the differences in realization of grammar categories in Polish and Ukrainian and analyzes the relationship between the distinctions of categories in these languages and common system errors made by the Ukrainians speaking Polish. The author puts particular emphasis on those errors that can disturb communication between Poles and Polish speaking Ukrainians. | pl_PL |
dc.description.abstract | W artykule jest omawiana możliwość kognitywnego podejścia do nauczania Ukraińców polskiej gramatyki, rozumianej zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Wskazuje się na różnice dotyczące realizacji kategorii gramatycznych w języku polskim i ukraińskim, analizuje się zależności między kategorialnymi odrębnościami w rozpatrywanych językach a typowymi błędami systemowymi w polszczyźnie Ukraińców, ze szczególnym uwzględnieniem tych błędów, które mogą powodować zakłócenia komunikacyjne w polskojęzycznym dyskursie Ukraińców
z Polakami. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19 | |
dc.subject | kategoria gramatyczna | pl_PL |
dc.subject | kognitywizm | pl_PL |
dc.subject | błąd | pl_PL |
dc.subject | komunikacja | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | język ukraiński | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | grammar category | pl_PL |
dc.subject | cognitivism | pl_PL |
dc.subject | error | pl_PL |
dc.subject | communication | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | the Ukrainian language | pl_PL |
dc.subject | foreign language teaching | pl_PL |
dc.title | O kognitywnych uwarunkowaniach współczesnej glottodydaktyki: kategorie gramatyczne w nauczaniu Ukraińców języka polskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | On cognitive conditionings of contemporary foreign languages teaching: grammatical categories in teaching Polish to Ukrainians | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [69]-82 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, ul. Uniwersytecka 1, 79-000 Lwów. | pl_PL |
dc.references | Bańko M. (2002), Wykłady z polskiej fleksji, Warzszawa. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A. (2004–2005), Współczesne problemy lingwistyki kulturowej, „Postscriptum”, nr 2 (1). | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. (2010), Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R., Waszakowa K. (red.), (2000, 2003), Studia z semantyki porównawczej. Nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne, cz. I‒II, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Huszcza R. (2006), Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Inny słownik (2000), Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kępińska A. (2006), Kształtowanie się polskiej kategorii męsko- i niemęskoosobowości, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krawczuk A. (2007), Morfologia współczesnego języka polskiego (fleksja), cz. I, Lwów. | pl_PL |
dc.references | Krawczuk A. (2008), Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 301–311. | pl_PL |
dc.references | Mańczak W. (1956), Ile rodzajów jest w polskim?, „Język Polski”, z. 2. | pl_PL |
dc.references | Marcjanik M. (red.), (2005), Grzeczność nasza i obca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Marcjanik M. (red.), (2007), Grzeczność na krańcach świata, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Milewski T. (1969), Językoznawstwo, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nagórko A. (2006), Gramatyka polska – jaka i dla kogo?, „Postscriptum”, nr 2 (52). | pl_PL |
dc.references | Nagórko A. (2007), Zarys gramatyki polskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nagórko A. (2010), Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Polański E., Nowak T. (2010), Leksykon wiedzy o języku polskim nie tylko dla uczniów, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Saloni Z. (1988), O tzw. formach nieosobowych męskoosobowych we współczesnej polszczyźnie, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. XLI. | pl_PL |
dc.references | Tabakowska E. (red.), (2001), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A. (1967), O języku dla wszystkich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A. (2007), Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, przeł. I. Duraj-Nowosielska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Горошкова И. М. (1978), Лексико-грамматическая характеристика и особенности функционирования существительных singularia tantum в чешском языке в сопоставлении с русским, Москва (rozprawa doktorska). | pl_PL |
dc.references | Кравчук А. (2008), Польська мова – українціям. Іменна словозміна з елементами синтаксису, Львів. | pl_PL |
dc.references | Лешкова О. О. (1992), Аспекты сопоставительного изучения категории числа, [w:] Synchroniczne badania porównawcze systemów gramatycznych języków słowiańskich. Zbiór studiów, red. I. Grek-Pabisowa, L. N. Smirnow, Warszawa, s. 37–43. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | allakrawczuk@gmail.com | pl_PL |