Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrawczuk, Ałła
dc.date.accessioned2015-05-19T12:31:12Z
dc.date.available2015-05-19T12:31:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8928
dc.description.abstractThe author considers the possible application of the cognitive approach to teaching Polish grammar to Ukrainians, both in its theoretical and practical aspect. She points to the differences in realization of grammar categories in Polish and Ukrainian and analyzes the relationship between the distinctions of categories in these languages and common system errors made by the Ukrainians speaking Polish. The author puts particular emphasis on those errors that can disturb communication between Poles and Polish speaking Ukrainians.pl_PL
dc.description.abstractW artykule jest omawiana możliwość kognitywnego podejścia do nauczania Ukraińców polskiej gramatyki, rozumianej zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Wskazuje się na różnice dotyczące realizacji kategorii gramatycznych w języku polskim i ukraińskim, analizuje się zależności między kategorialnymi odrębnościami w rozpatrywanych językach a typowymi błędami systemowymi w polszczyźnie Ukraińców, ze szczególnym uwzględnieniem tych błędów, które mogą powodować zakłócenia komunikacyjne w polskojęzycznym dyskursie Ukraińców z Polakami.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;19
dc.subjectkategoria gramatycznapl_PL
dc.subjectkognitywizmpl_PL
dc.subjectbłądpl_PL
dc.subjectkomunikacjapl_PL
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectjęzyk ukraińskipl_PL
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectgrammar categorypl_PL
dc.subjectcognitivismpl_PL
dc.subjecterrorpl_PL
dc.subjectcommunicationpl_PL
dc.subjectPolish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectthe Ukrainian languagepl_PL
dc.subjectforeign language teachingpl_PL
dc.titleO kognitywnych uwarunkowaniach współczesnej glottodydaktyki: kategorie gramatyczne w nauczaniu Ukraińców języka polskiegopl_PL
dc.title.alternativeOn cognitive conditionings of contemporary foreign languages teaching: grammatical categories in teaching Polish to Ukrainianspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[69]-82pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, ul. Uniwersytecka 1, 79-000 Lwów.pl_PL
dc.referencesBańko M. (2002), Wykłady z polskiej fleksji, Warzszawa.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A. (2004–2005), Współczesne problemy lingwistyki kulturowej, „Postscriptum”, nr 2 (1).pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. (2010), Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., Waszakowa K. (red.), (2000, 2003), Studia z semantyki porównawczej. Nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne, cz. I‒II, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHuszcza R. (2006), Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesInny słownik (2000), Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKępińska A. (2006), Kształtowanie się polskiej kategorii męsko- i niemęskoosobowości, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrawczuk A. (2007), Morfologia współczesnego języka polskiego (fleksja), cz. I, Lwów.pl_PL
dc.referencesKrawczuk A. (2008), Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 301–311.pl_PL
dc.referencesMańczak W. (1956), Ile rodzajów jest w polskim?, „Język Polski”, z. 2.pl_PL
dc.referencesMarcjanik M. (red.), (2005), Grzeczność nasza i obca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarcjanik M. (red.), (2007), Grzeczność na krańcach świata, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMilewski T. (1969), Językoznawstwo, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNagórko A. (2006), Gramatyka polska – jaka i dla kogo?, „Postscriptum”, nr 2 (52).pl_PL
dc.referencesNagórko A. (2007), Zarys gramatyki polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNagórko A. (2010), Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPolański E., Nowak T. (2010), Leksykon wiedzy o języku polskim nie tylko dla uczniów, Kraków.pl_PL
dc.referencesSaloni Z. (1988), O tzw. formach nieosobowych męskoosobowych we współczesnej polszczyźnie, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. XLI.pl_PL
dc.referencesTabakowska E. (red.), (2001), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (1967), O języku dla wszystkich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (2007), Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, przeł. I. Duraj-Nowosielska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesГорошкова И. М. (1978), Лексико-грамматическая характеристика и особенности функционирования существительных singularia tantum в чешском языке в сопоставлении с русским, Москва (rozprawa doktorska).pl_PL
dc.referencesКравчук А. (2008), Польська мова – українціям. Іменна словозміна з елементами синтаксису, Львів.pl_PL
dc.referencesЛешкова О. О. (1992), Аспекты сопоставительного изучения категории числа, [w:] Synchroniczne badania porównawcze systemów gramatycznych języków słowiańskich. Zbiór studiów, red. I. Grek-Pabisowa, L. N. Smirnow, Warszawa, s. 37–43.pl_PL
dc.contributor.authorEmailallakrawczuk@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord