Wydział Nauk o Wychowaniu | Faculty of Educational Sciences: Recent submissions
Now showing items 141-160 of 986
-
Wyznaczanie maksymalnych parametrów fizjologicznych serca kobiet podczas przejścia od młodości do wieku starszego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Podczas przejścia od młodości do wieku starszego maksymalne parametry fizjologiczne serca kobiet ulegają zmniejszeniu. Na podstawie światowych danych doświadczalnych, dotyczących badań przekrojowych i longitudinalnych ... -
Wyznaczanie maksymalnych parametrów fizjologicznych serca mężczyzn podczas przejścia od młodości do wieku starszego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Podczas przejścia od młodości do wieku starszego maksymalne parametry fizjologiczne serca mężczyzn ulegają zmniejszeniu. Na podstawie światowych danych doświadczalnych, dotyczących badań przekrojowych i longitudinalnych ... -
Praktyka wnioskowania statystycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Książka ta nie jest typowym podręcznikiem metod statystycznych, w którym omawia się podstawowe albo zaawansowane metody statystyczne wykorzystywane do opracowywania wyników badań ilościowych w naukach społecznych, medycznych ... -
Wyznaczniki negatywnych i pozytywnych skutków wtórnej ekspozycji na traumę u funkcjonariuszy Policji
(2023)Police officers, except where they are at risk of repercussions directly experienced trauma may also experience the stress of giving help people who have experienced such situa-tions. Such exposure to the trauma of others ... -
Kurator rodzinny w terenie. Rytuały interakcyjne odgrywane w roli zawodowej
(2023)Celem przeprowadzonych badań była analiza działań kuratora rodzinnego podejmowanych na rzecz osiągania celów zawodowych w relacjach z nadzorowanymi w ich naturalnym środowisku życia. W głównym polu widzenia znalazł się ... -
Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Jednym z głównych filarów współczesnej edukacji jest idea uczenia się we współpracy wyrażająca się w dzieleniu się wiedzą pomiędzy zaangażowanymi w proces uczenia się uczestnikami interakcji edukacyjnych. Jak pisze J. ... -
Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Współczesna myśl pedagogiczna wydaje się zobowiązywać nauczyciela do refleksyjnego namysłu nad szerszymi, społecznymi oraz kulturowymi wymiarami jego pracy wraz z równoczesnym emancypowaniem się z ograniczeń mentalnych ... -
Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prawidłowe wyobrażenie kulistego kształtu Ziemi, lokalizacji ludzi żyjących na planecie oraz prawidłowe wyobrażenie ruchu Ziemi i Księżyca wokół Słońca pozwala wyjaśnić podstawowe zjawiska astronomiczne, takie jak zjawisko ... -
Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzont
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Dzieci nieprzerwanie podejmują próbę zrozumienia świata, nieustannie konstruują swoją wiedzę dotyczącą zarówno otaczającej rzeczywistości, jak i ich samych. Źródłem tej wiedzy jest nie tylko to, co mówimy dziecku, ale ... -
Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Osiągnięcia neuronauk stają się obecnie niezwykle istotnym kontekstem konstruowania i rekonstruowania teorii uczenia się i rozwoju dzieci. Ważnych i coraz bardziej znaczących odniesień do namysłu nad istotą i naturą ... -
Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Rozważania podjęte w niniejszym tekście są kontynuacją problematyki zogniskowanej wokół badań dzieci, jaką prezentowałam we wcześniejszych publikacjach. W ostatnim czasie odnotować można istotną zmianę, wskazującą na ... -
Strategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście kulturowo-historyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju i uczenia się dzieci od wielu już lat interesują zarówno psychologów, jak i pedagogów. Analizując rozwój (zmiany rozwojowe), możemy przyjąć podejście mechanistyczne lub ... -
Formatowanie dziecka i dzieciństwa Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Rozwój jest kategorią o specyficznym sposobie funkcjonowania teoretycznego na gruncie nauk pedagogicznych i psychologii. W większości przypadków jego rekonstrukcja semantyczna każe go wiązać z pozytywnie nacechowanymi ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ... -
Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ... -
Information and communication space and pedagogical ideologies of the beginning of the 21st century: the Ukrainian aspect
(Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, 2023)Connections and relationships of pedagogical theories and pedagogical ideologies emerging on their basis are considered in the direction of modern philosophical approaches. Pedagogical ideology as an ethnocultural and ... -
Wspomaganie rozwoju zmysłów dziecka – ścieżka sensoryczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Obecnie w edukacji poszukuje się nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i metodycznych, które skutecznie wspierają rozwój potencjalnych zdolności dziecka. Ich podstawą staje się indywidualizacja pracy z dzieckiem. ... -
Wykorzystanie materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Niniejszy artykuł stanowi prezentację praktycznych rozwiązań wykorzystania materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu. Naszym celem było dokonanie w nim opisu ... -
Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Zadaniem niniejszego opracowania jest próba wprowadzenia w problematykę wykorzystania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Zaznaczam, że nie da się przedłożyć w tym artykule wszystkich treści związanych z ... -
Pobudzanie rozwoju dziecięcych uzdolnień matematycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)