Wyświetlanie pozycji 241-260 z 353

    • Le montré / caché dans l'oeuvre de Colette et de Camille Laurens 

      Boustani, Carmen (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      "Narodziny dnia" i "Miłość, powieść", mimo różnic w koncepcji sztuki powieściopisarskiej, opowiadają o trzech rodzajach miłości: do rodziców, zmysłowej i do pisarstwa. W miarę lektury czytelnik odkrywa głębsze pokłady ...
    • La lettre dans la critique polonaise d'après-guerre 

      Kłosińska, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2000)
      Artykuł podejmuje próbę usystematyzowania studiów, jakie krytyka polska poświęciła problematyce listu po drugiej wojnie światowej, i przedstawienia głównych założeń tych studiów. Autorka wyróżnia dwie grupy prac poświęconych ...
    • Monsieur de Phocas de Jean Lorrain : l'art et la littérature écoles du vice? 

      Queffèlec, Christine (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Monsieur de Phocas, powieść J. Lorraina wydana w 1901 roku, ma formę dziennika diuka de Fréneuse, alias Monsieur de Phocas. Bohater utrzymuje, że został zmanipulowany przez liczne osoby, które kolejno przedstawia. Chęć ...
    • Émile et le canard 

      Reynaud, Denis (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Historia kuglarza i kaczki zawarta w III Księdze Emila (1762) nie tylko stanowi zręcznie skonstruowaną komedyjkę o zmanipulowanym manipulatorze, ale funkcjonuje też jako prototyp całej serii manipulacji, które możemy ...
    • La manipulation des affects dans le roman populaire. Le cas des Mystères de Paris d'Eugène Sue 

      Wandziach, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Powieść "ludowa" w swoim założeniu zawiera pierwiastek dydaktyczny. Tajemnice Paryża Eugène'a Sue nie odbiegają od tego wzoru. Ogromny sukces powieści wynikał zapewne również z faktu, że jej autor potrafił ubrać przesłanie ...
    • Stratégies discursives au service de l'auteur, ou Le Discours sur le style de Georges Buffon 

      Zacharow, Sebastian (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      W dniu przyjęcia do Akademii Francuskiej, 25 sierpnia 1753 roku, G. Buffon wygłasza przemówienie, które zatytułowane zostaje Traktat o stylu. Dziwić może fakt, że ten słynny badacz przyrody, autor Historii Naturalnej, ...
    • Verités mensongères et mensonges apparents :les « stratagèmes de l'intention» à l'âge de Tartuffe 

      Dumora, Florence (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      W kulturze XVI i XVII wieku obecna jest refleksja dotycząca wypowiedzi, które charakteryzują się swoistą grą prawdą i kłamstwem. Jednym z takich przykładów jest I scena z III aktu Świętoszka, kiedy Tartuffe mówi prawdę, ...
    • François de Belleforest et les « practiques » 

      Pietrzak, Witold (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Celem artykułu jest pokazanie dwóch zjawisk, manipulacji i indoktrynacji, obecnych na swój sposób w języku szesnastowiecznej Francji, a zarazem charakterystycznych dla struktury retorycznej opowiadań François de Belleforesta. ...
    • Martyrium passio, triumphus Causae: le martyrologe au temps des réformes 

      Pittion, Jean-Paul (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autor przeprowadza analizę trzech dzieł z drugiej połowy XVI wieku, poświęconych opisom męczeństwa: Acts and Monuments of these Latter and Perilous Days Touching Matters of the Church Johna Foxe'a, Histoire des Martyrs ...
    • Les intentions cachées des devisants dans I'Heptaméron de Marguerite de Navarre 

      Szeliga, Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      "Heptameron" Małgorzaty z Nawarry jest utworem wielopoziomowym i polifonicznym. Pracę nad dziełem, francuskim odpowiednikiem "Delkameronu" Boccaccia, przerwała jej śmierć w 1549 roku. Autorka odeszła w sposób znaczący ...
    • Cymbalum mundi de Bonaventure Des Périers: les mythes remis en question 

      Antkowiak, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Artykuł jest próbą zinterpretowania Cymbalum Mundi jako propozycji zastąpienia humanistycznych mitów: słowa, uważanego za wyznacznik godności człowieka, oraz literatury, jedynej dziedziny twórczości mogącej zapewnić mu ...
    • Une morale peu morale. Le cas des fabliaux 

      Żółkiewska, Ewa Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Artykuł podejmuje zagadnienie, jaki wpływ mogła mieć tendencja dydaktyczna i moralizatorska charakterystyczna dla literatury XIII wieku na nowy gatunek, jakim było fabliau - opowiadanie humorystyczne. Dotychczasowe ...
    • Michel Leiris est reçu à l'agrégation de lettres 

      Schmitt, Michel P. (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autor podejmuje rozważania na temat utworu Michela Leirisa L 'Âge d'homme, który w roku 2005 został wybrany do zestawu tekstów omawianych w ramach konkursu agrtégation. Charakter utworu usprawiedliwia, zdaniem autora ...
    • Le poète funambule et le professeur de rhétońque 

      Pich, Edgard (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autora interesują trzy momenty w refleksji nad literaturą: poglądy na temat poetów i poezji, zawarte w Księdze X Państwa Platona i ich późniejsze, często bardzo swobodne, interpretacje (Horacy i Boileau); koncepcja ...
    • Taniec szkieletów, czyli Wędrówka mistrza Kościeja 

      Kaczmarek, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Dans la présente communication nous analysons "La Balade du Grand Macabre" de Michel de Ghelderode dans la perspective de la tradition des danses macabres. De fait, Michel de Ghelderode fut souvent considéré comme le chantre ...
    • Renesansowy obraz namiętności w Kronikach włoskich Stendhala 

      Nadriczna, Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Pendant son séjour en Italie Stendhal tomba dans une bibliothèque sur un manuscrit du XVIIe siècle contenant des récits tragiques de la Renaissance. Convaincu qu’il s’agissait là d’histoires authentiques, l’écrivain s’en ...
    • Oko cudzoziemca 

      Chrobak, Marzena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Le personnage de l’étranger apparaît pour la première fois dans la littérature européenne chez un écrivain italien, vers la fin du XVIIe siècle. En France, depuis les Lettres persanes de Montesquieu, on observe une véritable ...
    • Doniosłość dziedzictwa literackiego na przykładzie listów pani de Sévigné 

      Kulesza, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Il existe dans la littérature des textes qui n’ont pas été conçus pour être publiés. C’est le cas des lettres de Madame de Sévigné. Au départ, c’était une correspondance privée qui, au moment de sa publication en 1726, a ...
    • Henri-Rene Lenormand et l'expressionnisme dramatique 

      Kaczmarek, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Le nom de Henri-René Lenormand (1882-1951) est aujourd’hui presque complètement inconnu. Goûtant à l’amertume du désintérêt, son oeuvre a cédé la place à celle des dramaturges qui, plus courageux peut-être, ont réussi à ...
    • Między prawdą a ambicją. Problem tożsamości władcy we francuskim teatrze XVII stulecia 

      Kruk, Iwona (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006)
      Notre article porte sur différents aspects de la "tragédie de l'identité". Oronte et Oropaste, héros de tragédies de Claude Boyer, cherchent à s’emparer du pouvoir royal. Le héros de Tyridate, Oronte, veut placer son fils ...