Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBabecki, Miłosz
dc.contributor.authorRółkowska, Maria
dc.date.accessioned2015-06-08T11:36:17Z
dc.date.available2015-06-08T11:36:17Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9355
dc.description.abstractAutorzy podejmują problematykę, w której kompetencje odbiorcy zbiorowego (studentów podejmujących naukę języka polskiego jako obcego) kształtowane są z wykorzystaniem specyficznej formy podawczej – wizerunku polskości. Jej obecność w analizowanych tekstach i w obrazach niezwykle często przypomina charakterystyką i strukturą przekazu komunikaty reklamowe. W światach modelowanych przez dysponentów treści edukacyjnych polskość jako kategoria opisowa koresponduje z tym, co nowoczesne, dynamiczne, w konsekwencji zaś konotujące wyłącznie pozytywy. Biorąc pod uwagę powyższe zmienne, autorzy analizują procesy modelowania polskości oraz ich wizerunkowe efekty, uwzględniając dystynktywne dla metodologii badania wizerunku płaszczyzny: psychologiczną, socjologiczną, komunikacyjną.pl_PL
dc.description.abstractThe issue of shaping the students’ competence with the image of Polishness is discussed in the article. The way Polishness is presented in the analyzed texts resembles (in its characteristics and the way it is transmitted) advertising texts. Polishness as a descriptive category corresponds to what is modern, dynamic, and, consequently, positive. The authors analyze the processes of modeling “Polishness” and their visual effects. The aspects specific for the methodology of image analysis: psychological, sociological, and communicative, are taken into consideration.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;18
dc.subjectmarka narodowapl_PL
dc.subjectwizerunek narodowypl_PL
dc.subjectmedia tradycyjnepl_PL
dc.subjectsocial mediapl_PL
dc.subjectpodręczniki do nauczania jpjopl_PL
dc.subjectstereotyp Polakapl_PL
dc.titleProblematyka wizerunkowego modelowania polskości w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego – między obrazem a tekstempl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[313]-320pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców wyraźny obraz Polski i Polaków? (Próba znalezienia stereotypów), „Język a kultura”, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław, s. 278–295.pl_PL
dc.referencesGoban-Klas T., 2004, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHogan K., 2005, Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, przeł. A. Dziuban, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLewiński P. H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Część 1. Spotykamy się w Polsce, Kraków.pl_PL
dc.referencesRojek R., 2007, Marka narodowa. Relikt czy fenomen na globalizującym się rynku, Gdańsk.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord