dc.contributor.author | Babecki, Miłosz | |
dc.contributor.author | Rółkowska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2015-06-08T11:36:17Z | |
dc.date.available | 2015-06-08T11:36:17Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/9355 | |
dc.description.abstract | Autorzy podejmują problematykę, w której kompetencje odbiorcy zbiorowego (studentów podejmujących naukę języka polskiego jako obcego) kształtowane są z wykorzystaniem specyficznej formy podawczej – wizerunku polskości. Jej obecność w analizowanych tekstach i w obrazach niezwykle często przypomina charakterystyką i strukturą przekazu komunikaty reklamowe. W światach modelowanych przez dysponentów treści edukacyjnych polskość jako kategoria opisowa koresponduje z tym, co nowoczesne, dynamiczne, w konsekwencji zaś konotujące wyłącznie pozytywy. Biorąc pod uwagę powyższe zmienne, autorzy analizują procesy modelowania polskości oraz ich wizerunkowe efekty, uwzględniając dystynktywne dla metodologii badania wizerunku płaszczyzny: psychologiczną, socjologiczną, komunikacyjną. | pl_PL |
dc.description.abstract | The issue of shaping the students’ competence with the image of Polishness is discussed in the article. The way Polishness is presented in the analyzed texts resembles (in its characteristics and the way it is transmitted) advertising texts. Polishness as a descriptive category corresponds to what is modern, dynamic, and, consequently, positive. The authors analyze the processes of modeling “Polishness” and their visual effects. The aspects specific for the methodology of image analysis: psychological, sociological, and communicative, are taken into consideration. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;18 | |
dc.subject | marka narodowa | pl_PL |
dc.subject | wizerunek narodowy | pl_PL |
dc.subject | media tradycyjne | pl_PL |
dc.subject | social media | pl_PL |
dc.subject | podręczniki do nauczania jpjo | pl_PL |
dc.subject | stereotyp Polaka | pl_PL |
dc.title | Problematyka wizerunkowego modelowania polskości w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego – między obrazem a tekstem | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [313]-320 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców wyraźny obraz Polski i Polaków? (Próba znalezienia stereotypów), „Język a kultura”, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław, s. 278–295. | pl_PL |
dc.references | Goban-Klas T., 2004, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hogan K., 2005, Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, przeł. A. Dziuban, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lewiński P. H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Część 1. Spotykamy się w Polsce, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rojek R., 2007, Marka narodowa. Relikt czy fenomen na globalizującym się rynku, Gdańsk. | pl_PL |