Literackie i folklorystyczne paralele fresku z egzonarteksu katolikonu w Monasterze Rylskim
Streszczenie
Artykuł omawia relację ‘tekst ikonograficzny – tekst literacki – wiara ludowa’, ilustrowaną
kilkoma artefaktami należącymi do różnych sfer kulturowych: freskiem odrodzeniowym, kilkoma
utworami pseudokanonicznymi będącymi w użytku liturgicznym, jak też zapisami folklorystycznymi
świadków angelofanii podczas nabożeństwa. Przeanalizowana została kompozycja fresku
„Aniołowie zapisują imiona wchodzących i wychodzących z cerkwi” z otwartego narteksu katolikonu
Monasteru Rylskiego w Bułgarii (1846 r.) w porównaniu z innymi postbyzantyńskimi freskami
z tej liminalnej części świątyni prawosławnej, tekstami kanonicznymi (opowiadania z Paterykonu,
Cuda Przenajświętszej Bogurodzicy S. Bakaczicia), pseudokanonicznymi (ludowe komentarze do
liturgii), pieśni ludowe oraz memoraty o angelofaniach podczas nabożeństwa z terytorium południowej
Bułgarii. Przeanalizowany materiał jest ilustracją tezy, iż późnośredniowieczna i odrodzeniowa
kultura Słowian bałkańskich (XVI–XIX w.) stanowi złożony zespół współoddziałujących tekstów
literackich, ikonograficznych i folklorystycznych, tworzących wspólną wizję świata i zbawienia. The article discusses the relation between iconography, literary text, and folk belief, illustrated
by some artifacts that belong to different cultural spheres: Renaissance fresco, several pseudoliturgical
works which are used in liturgical celebrations, as well as folk records of angelophany witnesses
collected during the service. The fresco composition “The Angels Write the Names of the Comings
and Goings of the Church” (from the narthex of Rila Monastery, Bulgaria, 1846) was analyzed
in comparison with other post-Byzantine frescoes from the liminal part of the orthodox temple,
canonical texts (stories of Patericon, “Miracles of the Mother of God” by S. Bakaczić), pseudo-canonical
(liturgy comments), folk songs and memorates about angelophanies during the service from
Southern Bulgaria. The analyzed material illustrates the thesis that Late Medieval and Balkan Slavs
Renaissance culture (XVI–XIX century) is a complex set of literary texts, iconography and folklore,
that interacts and forms a communal vision of the world and salvation.