Now showing items 41-60 of 1143

    • Obrazy z getta Samuela Hirszenberga 

      Gadowska, Irmina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Twórczość urodzonego w Łodzi Samuela Hirszenberga (1865–1908) obejmuje prace malarskie zróżnicowane gatunkowo i stylistycznie: od obrazów rodzajowych, przez portrety, pejzaże, do przedstawień symbolicznych. W artykule ...
    • Muzea w pałacach. Adaptacja łódzkich rezydencji fabrykanckich na cele muzealne 

      Stefański, Krzysztof (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Zjawisko przeznaczania po 1945 roku rezydencji łódzkich przemysłowców – willi i pałaców – na cele muzealne to fenomen zasługujący na bliższą analizę. Losy tych obiektów są odbiciem znamiennych przemian ustrojowych w okresie ...
    • Listy z Warszawy Tytusa Czyżewskiego – przegląd poruszanej problematyki 

      Geron, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Tytus Czyżewski zajmował się nie tylko malarstwem i poezją, ale także krytyką artystyczną, publikując w licznych periodykach. W latach 1932–1937 zamieszczał na łamach czasopisma „Głos Plastyków” comiesięczne felietony pod ...
    • „Maria Anto, fenomen w Galerii Cortina” – wyjątkowe odkrycie Dino Buzzatiego w Warszawie 

      Reinhard Chlanda, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Najbardziej spektakularny sukces Marii Anto we Włoszech przypadł na lata 70. „Odkrywcą” Anto dla Włoch był Dino Buzzati, który uznał polską artystkę za jedną z najbardziej oryginalnych osobowości w dziedzinie współczesnej ...
    • „Tedy istotą sztuki byłoby odkładanie-się-w-dzieło prawdy bytu”. Postać Césara Manrique i jego kreacje artystyczne 

      Pawłowska, Aneta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Celem przyświecającym powstaniu tekstu jest prezentacja mało w Polsce znanej postaci kanaryjskiego twórcy wizualnego Césara Manrique (1919–1992). Uczestnik hiszpańskiego ruchu artystycznego abstrakcjonistów – El Informalismo, ...
    • „Talent jej był przede wszystkim męskim”. Krytyka artystyczna a płeć od lat 80. XIX wieku do lat 30. XX wieku 

      Jaśkiewicz, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Pośród przeszkód stojących przed kobietami pragnącymi profesjonalnie zajmować się sztuką w końcu XIX i w pierwszych dekadach XX wieku być może najtrudniejszą do pokonania były powszechne uprzedzenia dotyczące związków płci ...
    • Od kolekcji judaików do wystaw syjonistycznych 

      Kamczycki, Artur (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Dla religijnych Żydów w czasach średniowiecznych i nowożytnych sztuka – w rozumieniu zachodnioeuropejskim – stanowiła rzecz nieistotną i zbędną dla życia, gdyż tradycyjny judaizm, przestrzegając drugiego przykazania dekalogu ...
    • Nieostrość i punctum (Sasnal w Muzeum POLIN) 

      Rejniak-Majewska, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Tekst poświęcony jest ekspozycji Wilhelm Sasnal: Taki pejzaż, zrealizowanej w 2021 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Zaprezentowana nie w instytucji artystycznej, a w miejscu związanym przede wszystkim z pamięcią ...
    • Między maskami i lustrem – o dwóch autoportretach Felixa Nussbauma 

      Milerowska, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Felix Nussbaum był artystą, którego lata aktywności twórczej przypadły na okres funkcjonowania Republiki Weimarskiej i Trzeciej Rzeszy. Ten niezwykle narracyjny w swej sztuce artysta jest przede wszystkim kojarzony z ...
    • Świadectwo miejsca i czasu. Rysunki Fiszela Zylberberga (Zbera) z obozu internowania w Beaune-la-Rolande (departament Loiret we Francji) 

      Piątkowska, Renata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Fiszel Zylberberg (ps. Zber) urodził się w 1909 roku w Płocku, studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, był członkiem Grupy Artystów Grafików Czerń i Biel. W 1936 roku wyjechał do Paryża. Wybuch II wojny światowej ...
    • W cieniu „wiejskich katedr”. Sakralna architektura drewniana z obszaru diecezji sandomierskiej i kieleckiej na przełomie XIX i XX wieku na wybranych przykładach 

      Rutkowska-Siuda, Daria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Na początku XIX wieku na obszarze Królestwa Polskiego przeważała architektura drewniana. Dominowała ona również w architekturze sakralnej. Niniejszy artykuł skupia się na analizie wybranych przykładów kościołów rzymskokatolickich ...
    • Sztuka instalacji jako ślad procesu artystycznego 

      Sztabińska-Kałowska, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      W artykule skupiam się na rozważeniu sztuki instalacji jako śladu procesu artystycznego. Zagadnienie to wystąpiło wyraźnie w związku z action painting i twórczością Jacksona Pollocka. Krytycy sztuki zwracali uwagę, że w ...
    • Scenografia, czyli sztuka XXI wieku 

      Łarionow, Dominika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      W ciągu stu lat dokonała się migracja pojęcia dekoracji z teatru, w którym stanowiła tło przedstawień, do galerii sztuki współczesnej, w których kształtuje kompozycję przestrzeni ekspozycyjnych. Ten proces stał się ważny ...
    • Symbol 

      Lipecka, Zofia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Zofia Lipecka posługuje się w swoich pracach artystycznych symbolami, traktując je jako podstawę ikonograficzną narracji dzieł. Niniejszy tekst jest odautorskim komentarzem. Pojawiają się w nim istotne odwołania do teorii ...
    • Łodzianka na Podlasiu. Pejzaż i martwa natura Agnieszki Żmudy 

      Sienkiewicz, Jan Wiktor (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Agnieszka Żmuda, artystka malarka pochodząca z Łodzi – tworząca od ponad dwudziestu lat w Białymstoku, pod koniec 2023 roku pokazała po raz pierwszy swoje prace malarskie na indywidualnej wystawie w Muzeum Alfonsa Karnego ...
    • Reklama kolejowa i murale jako przykład projektowania graficznego na zlecenie Banku Pekao S.A. w latach 1945–1989 

      Drozdowski, Adam (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Bank Pekao S.A. to jedna z najstarszych instytucji tego typu w kraju. Już w okresie międzywojennym decydowała się ona na nowoczesne formy reklamy, takie jak m.in. neony. Po wojnie, Bank zamawiał projekty materiałów ...
    • Ciche sacrum w malarstwie Stefana Gierowskiego 

      Jagnicka, Olga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Artykuł koncentruje się na problematyce obecności sacrum w twórczości Stefana Gierowskiego. Fenomen obecności duchowości analizowany jest na podstawie kilku dzieł należących do cyklu Malowanie Dziesięciorga Przykazań ...
    • Archeologia zbrodni – niemieckie zbrodnie w chojnickiej Dolinie Śmierci 

      Kobiałka, Dawid; Jankowski, Tomasz; Frymark, Daniel (2024)
      Latem 1939 r. Wojsko Polskie utworzyło linię umocnień polowych na północnych obrzeżach Chojnic na wypadek wojny z Niemcami. Powstałe tu rowy strzeleckie na przełomie października i listopada, zostały wykorzystane jako ...
    • Sztuka ożywiania - instalacje wodne w renesansowych ogrodach 

      Gryglewski, Piotr ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      Woda ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania założeń ogrodowych. Sposoby jej pozyskiwania i doprowadzania zawsze odgrywały ważną rolę. Łączyły one elementy czysto techniczne z dekoracją samych ogrodów. W systemach tych ...
    • Kaplice na zamku w Kamieńcu Podolskim 

      Bania, Zbigniew (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-31)
      W tekstach poświęconych zamkowi w Kamieńcu Podolskim znajdujemy wzmianki o znajdującym się na jego dziedzińcu kościele św. Stanisława, jak również o cerkwi prawosławnej. Na podstawie inwentarzy zamku z XVI oraz z początku ...