Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLenart, Grzegorz
dc.date.accessioned2015-07-15T06:36:48Z
dc.date.available2015-07-15T06:36:48Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationLenart G., 2009, Rozwój i działalność stacji radiowych w Łodzi, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica, 10/2009, Łódź, s. 99-123pl_PL
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11011
dc.description.abstractNiniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie jednego z najpopularniejszych mediów, jakim jest radiofonia. Jej funkcjonowanie przedstawione zostało na przykładzie jednego z największych lokalnych rynków radiowych w Polsce – miasta Łodzi. Pierwsza część publikacji dotyczy historii radiofonii na tym obszarze. Przedstawiony został okres od powstania pierwszej rozgłośni radiowej, aż do współczesności. Zaprezentowano tu, jak zmieniała się w tym czasie sytuacja na łódzkim rynku radiowym oraz jakie elementy i wydarzenia miały na nią wpływ. W kolejnej części przedstawiono obecną sytuację na łódzkim rynku radiowym. Scharakteryzowane zostały wszystkie rozgłośnie słyszalne w tym mieście, zarówno lokalne, jak i nadające z innych miast. Szczególną uwagę zwrócono na takie elementy jak: struktura programowa, właścicielska, czy lokalizacja siedzib rozgłośni. W części tej opisano także infrastrukturę nadawczą znajdującą się w mieście. W artykule podjęto także próbę określenia struktury słuchalności stacji radiowych w Łodzi. W tym celu przeprowadzono badania ankietowe wśród mieszkańców. Elementami na jakie zwrócono szczególnie uwagę były: najczęściej wybierane rozgłośnie, powody jakimi słuchacze kierowali się w wyborze programu, określenie miejsca, czasu i sposobu słuchania, a także ocena łódzkiego eteru i preferowane zmiany. Spróbowano także przedstawić, jaki wpływ miała struktura ludności na słuchalność stacji radiowych. W ostatniej części artykułu przedstawione zostały perspektywy na przyszłość działalności radiofonicznej. Zaprezentowano tu zarówno możliwe zmiany wśród stacji istnieją- cych, jak i także rozwój nowoczesnych rozgłośni, korzystających z innych źródeł sygna- łu.pl_PL
dc.description.abstractThe electronic media has a huge impact on the functioning of the world nowadays. One of the most popular media are radio stations. The article presents the example of the operating these media in Łódź. The first part of the article presents the history and the development of radio broadcasting in Łódź. It is divided into several periods. The first period of the radio stations in Poland and in Łódź, their technical development and gaining first listeners was before World War II. The years 1945–1989 was the time of popularizing the broadcasting. However, in those days the government had the monopoly of broadcasting and the major impact on the radio stations. The political transformation in Poland brought the enormous changes and in the nineties a lot of radio stations came into existence, both nationwide and locally, and the stations started to became more and more popular. The XXI century is the time of consolidation of the radio market, the emergence and rise of radio networks and radio stations. The next part of the article presents the characteristics of radio stations in Łódź. At that moment, the 21 radio stations can be heard in the city. These stations include both the local channels (8), and the stations broadcasted from other cities. There are public, commercial and socio-religious radio stations. The article presents in details each radio station (its history, location of headquarters, the structure of the ownership and software) and describes the broadcasting facilities located in the city. This article is also the attempt to present the radio listeners in Łódź. They were described and characterized on the basis of conducted public opinion poll. The surveys show that listening to the radio is a very popular activity among residents. The characterized elements were: the most popular radio station, the factors that influence the choice of radio stations, the time and manner of listening, the types of programs as well as the subjective assessment of broadcasts in Łódź. It also provides the profile of an individual radio listener. The last part of the article presents the outlook for the future of broadcasting including the possible changes of the ownership structure of the radio stations, its formats and profiles as well as the development of modern radio the uses the other sources of signal (Internet and digital radio).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica;10
dc.subjectradiopl_PL
dc.subjectrozgłośnia radiowapl_PL
dc.subjectstacja radiowapl_PL
dc.subjectmediapl_PL
dc.subjectŁódźpl_PL
dc.titleRozwój i działalność stacji radiowych w Łodzipl_PL
dc.title.alternativeThe activity and development of the radio stations in Łódźpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number99-123pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesDoliwa U., 2008, Radio studenckie w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesFletejski S., 2005, Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesGłowiński K., 2008, Własny głos w eterze, PRESS, październik 2008.pl_PL
dc.referencesGoczał B., 2008, Musi się zmieniać, Media&Marketing Polska, marzec–kwiecień 2008.pl_PL
dc.referencesGrzelewska D., 2001, Historia polskiej radiofonii w latach 1926–1989, [w:] Prasa radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Wyd. Elispa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalczyk R., 2007, Radio lokalne w Polsce, Wyd. INPiD UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesKowalewska-Onaszkiewicz A., 1999, Radio komercyjne 1990–1999, [w:] Media w Polsce w XX w., Wyd. Press, Poznań.pl_PL
dc.referencesKubaczewska W., Hermanowski M., 2008, Radio – historia i współczesność, Wyd. Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań.pl_PL
dc.referencesLenart G., 2009, Rozwój i działalność stacji radiowych w Łodzi i ich odbiorcy, maszynopis pracy magisterskiej wykonanej w Katedrze Gospodarki Przestrzennej i Planowania Przestrzennego UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesLida T., 2007, Cisza przed burzą, czyli radio w sieci, „Radio Lider”, nr 3/4 (99).pl_PL
dc.referencesPisarek W., 2006, Słownik terminologii medialnej, Wyd. Universitas, Kraków. Polska Klasyfikacja Działalności obowiązująca od 01.01.2008 r., 2008, Wyd. Ekspert, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRogoziński K., 2000, Usługi rynkowe, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań.pl_PL
dc.referencesSkrzypczak J., 1999, Popularna encyklopedia mass-medów, Wyd. Kurpisz, Poznań.pl_PL
dc.referencesSmoleńska H., 2006, Radio internetowe – nowe ważne medium, „Radio Lider”, nr 3/4 (93).pl_PL
dc.referencesTurobuś M., 2000, Rozgłośnie łódzkie w nowej rzeczywistości, Akademia Muzyczna, Łódź.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 1998, Transformacja społeczno-ekonomiczna Polski Środkowej, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesWygnański T., 2008, Cyfra coraz dalej, Media&Marketing Polska, marzec– kwiecień 2008.pl_PL
dc.referencesZegarłowicz P., 1999, Polskie Radio SA 1989–1999, [w:] Media w Polsce w XX w., Wyd. Press, Poznań.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord