dc.contributor.author | Bartos, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2015-09-03T08:47:43Z | |
dc.date.available | 2015-09-03T08:47:43Z | |
dc.date.issued | 1982 | |
dc.identifier.issn | 0208-6085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11646 | |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi prezentację i próbę interpretacji najnowszej
powieści Petera Weissa pt. "Estetyka oporu". Ten obszerny,
zakrojony na 3 tomy utwór (ukazały się dwa pierwsze tomy: I w
1975, II w 1978 r.) stanowi bardzo ważną pozycję w dorobku pisarza
i Jest bez wątpienia ciekawym wydarzeniem w prozie niemieckojęzycznej ostatnich lat. Tematyka i problematyka powieści, której akcja zdarzeniowa obejmuje lata 1937-1940, ale która w swojej eseistycznej formie nie zna w zasadzie żadnych granic czasowo-przestrzennych, Jest niezwykle bogata i złożona.
Z zasygnalizowanych 5 kręgów tematycznych albo problemów interpretacyjnych poświęcono nieco więcej- uwagi tylko ostatniemu}
1. "Estetykę oporu" można rozpatrywać Jako swoistą autobiografię
pisarza, który doszedłszy w dojrzałym okresie swojego życia
do przekonań marksistowskich, zastanawia się. Jak mógłby potoczyć
się jego rozwój życiowy, gdyby wyszedł ze środowiska proletariackiego i posiadał w burzliwych latach trzydziestych i czterdziestych wykrystalizowaną świadomość klasową. 2. Jest to powieść o antyfaszystowskim ruchu oporu organizowanym przez siły lewicowe (komunistyczne i socjaldemokratyczne) w latach hitleryzmu.
3. Można rozumieć "Estetykę oporu" Jako swoistą historię europejskiego ruchu robotniczego od Jego początków aż po dzień dzisiejszy.
4. Utwór posiada głęboki i fascynujący wymiar antropologiczny
- walka z faszyzmem Jest tutaj ukazana Jako etap odwiecznej
walki klasowej, opór przeciwko faszyzmowi Jawi się Jako
przykład i wyraz walki człowieka przeciw wszelkim mechanizmom
ucisku i wyzysku, które hamują lub uniemożliwiają realizację Jego
człowieczeństwa. 5. "Estetyka oporu" . Jest też - a może przede
wszystkim - powieścią o sztuce, o jej sprzężeniu z walką polityczną, o jej roli w procesie humanizacji życia i świata. W
licznych dyskusjach estetycznych i analizach dzieł sztuki i literatury, które wypełniają tę powieść, rozważa autor możliwości i
zadania estetyki w tym procesie uczłowieczania świata. W tym
kontekście ciekawą sprawą wydaje się recepcja postawy twórczej
i poglądów estetycznych Brechta, z którym się Peter Weiss w
znacznym stopniu identyfikuje. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;6 | |
dc.title | Die Kunstdebatten in Peter Weiss' Roman "Die Ästhetik des Widestands" | pl_PL |
dc.title.alternative | Dyskusje i rozważania estetyczne w powieści Petera Weissa | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [3]-12 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Warszawa | pl_PL |