Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBartos, Krzysztof
dc.date.accessioned2015-09-03T08:47:43Z
dc.date.available2015-09-03T08:47:43Z
dc.date.issued1982
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11646
dc.description.abstractArtykuł stanowi prezentację i próbę interpretacji najnowszej powieści Petera Weissa pt. "Estetyka oporu". Ten obszerny, zakrojony na 3 tomy utwór (ukazały się dwa pierwsze tomy: I w 1975, II w 1978 r.) stanowi bardzo ważną pozycję w dorobku pisarza i Jest bez wątpienia ciekawym wydarzeniem w prozie niemieckojęzycznej ostatnich lat. Tematyka i problematyka powieści, której akcja zdarzeniowa obejmuje lata 1937-1940, ale która w swojej eseistycznej formie nie zna w zasadzie żadnych granic czasowo-przestrzennych, Jest niezwykle bogata i złożona. Z zasygnalizowanych 5 kręgów tematycznych albo problemów interpretacyjnych poświęcono nieco więcej- uwagi tylko ostatniemu} 1. "Estetykę oporu" można rozpatrywać Jako swoistą autobiografię pisarza, który doszedłszy w dojrzałym okresie swojego życia do przekonań marksistowskich, zastanawia się. Jak mógłby potoczyć się jego rozwój życiowy, gdyby wyszedł ze środowiska proletariackiego i posiadał w burzliwych latach trzydziestych i czterdziestych wykrystalizowaną świadomość klasową. 2. Jest to powieść o antyfaszystowskim ruchu oporu organizowanym przez siły lewicowe (komunistyczne i socjaldemokratyczne) w latach hitleryzmu. 3. Można rozumieć "Estetykę oporu" Jako swoistą historię europejskiego ruchu robotniczego od Jego początków aż po dzień dzisiejszy. 4. Utwór posiada głęboki i fascynujący wymiar antropologiczny - walka z faszyzmem Jest tutaj ukazana Jako etap odwiecznej walki klasowej, opór przeciwko faszyzmowi Jawi się Jako przykład i wyraz walki człowieka przeciw wszelkim mechanizmom ucisku i wyzysku, które hamują lub uniemożliwiają realizację Jego człowieczeństwa. 5. "Estetyka oporu" . Jest też - a może przede wszystkim - powieścią o sztuce, o jej sprzężeniu z walką polityczną, o jej roli w procesie humanizacji życia i świata. W licznych dyskusjach estetycznych i analizach dzieł sztuki i literatury, które wypełniają tę powieść, rozważa autor możliwości i zadania estetyki w tym procesie uczłowieczania świata. W tym kontekście ciekawą sprawą wydaje się recepcja postawy twórczej i poglądów estetycznych Brechta, z którym się Peter Weiss w znacznym stopniu identyfikuje.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;6
dc.titleDie Kunstdebatten in Peter Weiss' Roman "Die Ästhetik des Widestands"pl_PL
dc.title.alternativeDyskusje i rozważania estetyczne w powieści Petera Weissapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[3]-12pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWarszawapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord