Selbstverwaltung der Werktätigen in Polen
Streszczenie
Podstawy prawne udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem kształtowały się stopniowo, począwszy od dekretu o radach zakładowych z 1945 r., poprzez
ustawy o radach robotniczych (1956) i o samorządzie robotniczym (1958), aż
do obecnej ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państw ow ego. U podłoża
poszczególnych przekształceń przepisów leżały w ażne przemiany życia gospodarczego
i społecznego, dokonujące się pod w pływ em żądań robotniczych. Zmierzały one
ku takiemu modelowi samorządowych uprawnień pracowniczych, w którym uprawnienia
te wynikają z samodzielnych praw podmiotowych załogi do współzarządzania
przedsiębiorstwem, a nie z partycypacji w zarządzaniu poprzez inne organizacje pracownicze działające w przedsiębiorstwie.
Ustawa z 1981 r. czyni podmiotem uprawnień samorządowych załogę przedsiębiorstwa,
nadając im dość szeroki zakres i autonomiczny charakter, polegający na
uniezależnieniu samorządu pracowniczego od organizacji związkowych i politycznych
oraz od administracji państwowej. Jednocześnie jednak ustawa przewiduje współpracę
samorządu z zakładową organizacją związkową, co może rodzić pewne wątpliwości
dotyczące rozdziału zakresów kompetencji tych dwu rodzajów organizacji pracowniczych.
Ustawa wprowadza mieszany model partycypacji załogi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Obejmuje on jej uprawnienia stanowcze, konsultacyjne i kontrolne oraz
prawo w eta wobec decyzji dyrektora. Jednocześnie dyrektor ma wzajemne prawo
wstrzymywania i zaskarżania do sądu uchwał organów samorządu załogi. Organami samorządu załogi są: ogólne zebranie pracowników (delegatów), rada
pracownicza przedsiębiorstwa oraz rada pracownicza zakładu. Dodatkową formę bezpośredniego
wypowiadania się załogi w sprawach przedsiębiorstwa stanowi referendum.
Sposób wyłaniania i funkcjonowania organów samorządu załogi jest oparty na
zasadach demokratycznych, o czym przesądza sama ustawa, pozostawiając w innych,
szczegółowych sprawach miejsce dla regulacji statutowej.
Wymienione trzy typy uprawnień samorządu załogi dotyczą wszystkich ważnych
sfer działalności przedsiębiorstwa (ekonomicznych, organizacyjnych, kadrowych i socjalnych),
w łącznie z możliwością powoływania dyrektora przedsiębiorstwa w tych
przypadkach, w których nie zostało to zastrzeżone do kompetencji organu założycielskiego.
N owym rozwiązaniem jest powierzenie pieczy nad funkcjonowaniem samorządu
pracowniczego Sejmowi.
Collections