Probleme der gesetzlichen Regelung des Status des Ministers in der Volksrepublik Polen
Streszczenie
Status prawny ministra obejm uje trzy elementy: ustrojowo-prawny (określający
położenie prawne ministra w system ie organów państwowych), organizacyjny (określający
funkcje kierow nicze ministra) i ekonom iczno-polityczny (określający zadania
ministra w danym system ie gospodarowania i zarządzania oraz związane z tymi zadaniami
kompetencje prawne ministra).
Stworzenie logicznego, spójnego i zamkniętego systemu prawnego określającego
status ministra wymaga zachowania bezwzględnej zgodności wszystkich trzech elementów
określających ten status. Tworząc taki system, ustawodawca powinien dysponować
odpowiednimi koncepcjami teoretycznym i modelu ministra w sferze ustrojowo-
prawnej, w sferze organizacji i zarządzania oraz w sferze ekonomiczno-politycznej.
Zadaniem ustawodawcy jest dobór tych koncepcji pod względom merytorycznym
i formalnym.
Analizując stan prawodawstwa polskiego określającego status ministra, autor
dowodzi, iż stan ten nie tworzy logicznego i spójnego systemu. Konstytucja PRL
nie określa bowiem w sposób pełny koncepcji ustrojowo-prawnej ministra. Praktyka
polityczno-prawna oraz akty Rady Ministrów stworzyły model odbiegający od konstytucyjnego
modelu ministra, inne akty prawne, w tym ustawy tworzące urzędy
ministra i określające zakresy ich działania, a także inne akty (rozporządzenia
Rady Ministrów określające szczegółowe zakresy działania urzędów ministrów, statuty
ministerstw oraz ich regulaminy organizacyjne) pochodzą z różnych lat (najstarsze
— z roku 1944, najnowsze — z 1984), nie różnicują zadań ministrów, nie
określają ich funkcji kierowniczych, są nieadekwatne do obowiązujących systemów
ekonomiczno-politycznych. Autor krytycznie ocenia również dorobek teoretyczny nauk prawnych oraz nauki
organizacji i zarządzania w zakresie problematyki ministra. Na tej podstawie twierdzi
też, że nie można domagać się od ustawodawcy klarownej koncepcji statusu
prawnego ministra, ponieważ ustawodawca nie dysponuje odpowiednim tworzywem
teoretycznym.
Autor proponuje nie tylko szersze niż dotychczas podjęcie prac naukowo-badawczych
nad problematyką ministra, lecz jednocześnie w ysuwa sugestię dotyczącą
hierarchii aktów określających status prawny ministra. Konstytucja powinna określać
pozycję ustrojowo-prawną ministra. Ustawa o Radzie Ministrów powinna określać
funkcje kierownicze ministra i organizację działalności ministerstw. Ustawy
tworzące urzędy poszczególnych ministerstw powinny określać zakres działania ministrów
oraz wykaz jednostek podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministra.
Natomiast zadania i kompetencje ministrów w danym systemie ekonomiczno-politycznym, ze względu na swoją zmienność, pow inny wynikać z innych aktów
prawnych, regulujących w danym czasie określone zagadnienia społeczno i gospodarcze.
Collections