dc.contributor.author | Queffelec, Christine | |
dc.date.accessioned | 2015-11-04T14:13:44Z | |
dc.date.available | 2015-11-04T14:13:44Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13237 | |
dc.description.abstract | Zainteresowanie nędzą wiąże się u Baudelaire'a z estetyką modernizmu opartą na zaskoczeniu
i kontraście, na ciągłych zwrotach od "ekstazy" do "odrazy" wobec życia. Obrazom przedstawicieli
ludu towarzyszy w jego poezji obecność prozy. Ewokacje szczęścia na początku wielu
utworów są drastycznie urwane. Przejścia od jednego stanu do drugiego zostają usunięte albo
sprowadzone do spójnika przeciwstawnego. Sąsiadują ze sobą paragrafy o skontrastowanych tonacjach.
Poeta wystrzega się jednak wszelkiego manicheizmu, operując szeregiem antytez, które
ukazują ambiwalencję postaci i narratorów, rozdartych między współpczuciem i agresywnością.
W przeciwieństwie do Houssaye'a lub Victora Hugo, Baudelaire odrzuca literaturę wspartą na
"dobrych uczuciach", i to z dwóch powodów: zło i przemoc mają w sobie większą siłę estetyczną,
a z drugiej strony filantropia zagłusza ducha rewolty, który jako jedyny potrafi zwyciężyć
nędzę· Naśladując narratora poematu "Bijmy biednych!", musimy czynić zło, jeśli chcemy stworzyć
dobro; jeśli chcemy chwalić blask światła, musimy nade wszystko wydobyć ponury odcień nędzy. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;3 | |
dc.title | Le Spleen de Paris: poétique de la misére | pl_PL |
dc.title.alternative | Paryski splin - poetyka nędzy | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 77-86 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université Lumiére Lyon 2 | pl_PL |