European educational programme as a form of cultural and professional cognition
Streszczenie
The processes of globalisation and the development of a common, united
Europe entail the migration of people to various parts of our continent.
Nowadays migration is mostly related to the search for employment by
people at various stages of their lives. The contact with a different cultural
and professional reality might be surprising and often arouses feelings
which are far from positive.
In the context of these processes intercultural competence, now called
a key competence, a prerequisite for functioning in the post-modern,
multicultural world, is assigned a particular significance. Equally central is,
however, becoming familiar with the conditions of a country’s professional
culture. Only then can we talk about effective functioning on the European
job market.
Numerous young people at the stage of high school education declare
the will to build their future abroad. Therefore, it is necessary to search for
tools which would render it possible for trainees to enter into professional
life and cultural reality of a foreign country. One of such tools are the Leonardo
da Vinci mobility programmes, which help students grow to know
chosen professional fields while simultaneously “immersing themselves”
in the deepest cultural strata of a given country. The essence of the above subject matter shall be discussed on the example
of a mobility programme carried out in Germany, in the Construction
Training Centre. Procesy globalizacyjne oraz budowa wspólnej, zjednoczonej Europy warunkują
przemieszczanie się ludności w różne miejsca naszego kontynentu.
W dzisiejszych czasach ruchy migracyjne związane są najczęściej z poszukiwaniem
zatrudnienia przez osoby znajdujące się na różnych etapach swojego
życia. Zetknięcie z odmienną rzeczywistością kulturowo-zawodową
bywa zaskakujące i budzi niejednokrotnie niepozytywne emocje.
W kontekście powyższych procesów przypisuje się szczególne znaczenie
kompetencji interkulturowej określanej obecnie mianem kompetencji
kluczowej, niezbędnej do funkcjonowania w postnowoczesnym, wielokulturowym
świecie. Równie istotne jest jednak poznanie uwarunkowań zawodowej
kultury narodowej. Dopiero wówczas można mówić o efektywnym
funkcjonowaniu na europejskim rynku pracy.
Wielu młodych ludzi będących na etapie kształcenia ponadgimnazjalnego
deklaruje chęć budowania swojej przyszłości poza granicami kraju.
Dlatego należy poszukiwać narzędzi, które umożliwią adeptom nauki zawodu
wejście w obszary życia zawodowego oraz innej rzeczywistości kulturowej.
Jednym z takich instrumentów są projekty mobilności programu
Leonardo da Vinci, pozwalające na poznanie wybranych obszarów zawodowych
przy równoczesnym „zanurzeniu” się w najgłębsze warstwy kulturowe
kraju natywnego użytkownika języka.
Istotę powyższej tematyki omówi Autorka na przykładzie jednego
z projektów mobilności, realizowanego w Niemczech, w Centrum Kształcenia
Budowlanego.
Collections