Współczesne kierunki zmian w nauczaniu geografii w szkołach ogólnokształcących na przykładzie Finlandii i Rosji
Streszczenie
W ostatnich latach w wielu krajach zaszły istotne zmiany w strukturze systemu
oświatowego. Formułowane są nowe cele i zadania dla edukacji związane z zachodzącymi
przemianami społecznymi i gospodarczymi oraz rozwojem technologii informacyjno-
komunikacyjnych. Stanowią one poważne wyzwanie dla edukacji.
W opracowaniu przedstawiono zmiany w zakresie kształcenia geograficznego w wyniku
wprowadzonych reform w Finlandii i Rosji. Dokonano analizy miejsca geografii
w kształceniu ogólnym, ukazano kierunki zmian w koncepcji kształcenia geograficznego
oraz treści nauczania na tle tendencji międzynarodowych. W badaniach porównawczych
zastosowano kwerendę dokumentów, tj.: podstaw programowych, programów nauczania,
raportów, podręczników akademickich, materiałów metodycznych dla nauczycieli
i szkolnych podręczników do geografii. In many countries have been significant changes in the structure of educational
system in recent years. Are formulated new aims and tasks for education as a resulting of
social and economic changes and development of ICT. The paper present how this
changes influence of geography education in Russia and Finland. It was analysed the
concept of geographical education and the place geography in national curriculum. In the
research was tested curricula, reports, textbooks of geography and same materials for
teachers.
Collections