Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTracz, Mariola
dc.date.accessioned2015-12-01T13:01:37Z
dc.date.available2015-12-01T13:01:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationM. Tracz, Współczesne kierunki zmian w nauczaniu geografii w szkołach ogólnokształcących na przykładzie Finlandii i Rosji, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 137-151.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-420-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14673
dc.description.abstractW ostatnich latach w wielu krajach zaszły istotne zmiany w strukturze systemu oświatowego. Formułowane są nowe cele i zadania dla edukacji związane z zachodzącymi przemianami społecznymi i gospodarczymi oraz rozwojem technologii informacyjno- komunikacyjnych. Stanowią one poważne wyzwanie dla edukacji. W opracowaniu przedstawiono zmiany w zakresie kształcenia geograficznego w wyniku wprowadzonych reform w Finlandii i Rosji. Dokonano analizy miejsca geografii w kształceniu ogólnym, ukazano kierunki zmian w koncepcji kształcenia geograficznego oraz treści nauczania na tle tendencji międzynarodowych. W badaniach porównawczych zastosowano kwerendę dokumentów, tj.: podstaw programowych, programów nauczania, raportów, podręczników akademickich, materiałów metodycznych dla nauczycieli i szkolnych podręczników do geografii.pl_PL
dc.description.abstractIn many countries have been significant changes in the structure of educational system in recent years. Are formulated new aims and tasks for education as a resulting of social and economic changes and development of ICT. The paper present how this changes influence of geography education in Russia and Finland. It was analysed the concept of geographical education and the place geography in national curriculum. In the research was tested curricula, reports, textbooks of geography and same materials for teachers.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesPrace Komisji Edukacji Geograficznej;3
dc.subjectgeografiapl_PL
dc.subjectprogramy nauczaniapl_PL
dc.subjectkoncepcje kształcenia geograficznegopl_PL
dc.subjectgeographypl_PL
dc.subjectcurriculumpl_PL
dc.subjectconcept of geographical educationpl_PL
dc.titleWspółczesne kierunki zmian w nauczaniu geografii w szkołach ogólnokształcących na przykładzie Finlandii i Rosjipl_PL
dc.title.alternativeContemporary directions of changes in teaching geography in secondary school – case study of Finland and Russiapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[137]-151pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Geograficzno-Biologiczny, Zakład Dydaktyki Geografii, 30-084 Kraków, ul. Podchorążych 2pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-453-2
dc.referencesButt G., Hemmer M., Hernado A., Houstsonen L., 2006, Geography in Europe, [w:] J. Lidstone, M.William (red.), Changing education in world, past experience, current trends and future challenges, Springer, Dordrecht, s. 93–106.pl_PL
dc.referencesCantell H., 2007, Recent changes in geography education in Finland: www.herodot.net/conference/london/ppt/52-Hamele-Cantell.pdf.pl_PL
dc.referencesDuszynoj I.W. (red.), 2007, Mietodika obuczenia gieografii w obszczeobazowatieljiyż uczriedieniaż, Drofa, Moskwa.pl_PL
dc.referencesFinarow D.P., 2007, Mietodika obuczenia gieografii w szkole, Moskwa.pl_PL
dc.referencesHaubrich H., 2006, Konzeption und Erfahrungen mit dem Standardwerk “Geographie unterrichten lernen. Die neue Didaktik der Geographie konkret”, „Geographische Revue”, 8 (2), s. 85–93.pl_PL
dc.referencesKaivola T. Rikkinen H., 2008, Four decades of changes in geographical education in Finland, „International Research in Geography and Environmental Education”, 16 (4), s. 316–327.pl_PL
dc.referencesKavrankowa P., 2013, Vyvoj didaktiky geografia a nove trendy vyuky w Cesku, [w:] Współczesne obszary badań w dydaktyce geografii, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica IV, Seria 148, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, s. 100–108.pl_PL
dc.referencesNałkowski W., 1908, Zarys metodyki geografii, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiróg D., Tracz M., 2003, The status of geography in the Polish education system, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 12 (2), s. 164–170.pl_PL
dc.referencesPulinowa M.Z., 1994, Teoretyczne podstawy szkolnej geografii, „Czasopismo Geograficzne”, 65 (3–4), s. 357–369.pl_PL
dc.referencesPulinowa M.Z. (red.), 1996, Człowiek bliżej Ziemi. O teoretycznych podstawach nauczania geografii i ich praktycznym zastosowaniu, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesReinfried S., Hertwig P., 2011, Geographical education: how human-environmet-society process work: www.eoles.net/Eoles-sampleAllChapters.aspx.pl_PL
dc.referencesRikkinen H., 1982, Development in the status and content of geography teaching in the seconadry schools in Finland in 1988–1997, Helsinki.pl_PL
dc.referencesRodzoś J., 2002, Nauczanie geografii w krajach Unii Europejskiej, „Czasopismo Geograficzne”, 3/4, s. 267–282.pl_PL
dc.referencesSadoń-Osowiecka T., 2009, Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesStandarty wtorogo pokolenija. Primiernyje programmy po uczebnym priedmietam. Gieografia 6–9 kłassy, 2010, Moskwa.pl_PL
dc.referencesTracz M., 2007, Nauczanie geografii w Niemczech – założenia, cele i treści kształcenia, [w:] Wójtowicz B. (red.), Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia, Wydawnictwo Akademia Świętokrzyska, Kielce, s. 129–141.pl_PL
dc.referencesTracz M., 2013, The value of geography and geology in the process of society’s education – actual state and challenges, [w:] Geologia w szkole i w wuzie. Geologia i cywilizacja, t. 2, Ministerstwo Obrazowania i Nauki Rosyjskiej Federacji, Naukowo-Metodyczny Komitet, Rosyjski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. A.V. Herzena, Katedra Geologii i Geografii, Sankt Petersburg, s. 68–74.pl_PL
dc.referencesTracz M., 2014, Geografia w rosyjskim systemie szkolny, „Geografia w Szkole”, 67 (2), s. 35–38.pl_PL
dc.referencesWilczyńska-Wołoszyn M.M., 2002, Powstanie Międzynarodowej Karty Edukacji Geograficznej, „Biuletyn Ogólnopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Geografii SOP w Toruniu”, 1, s. 23–40.pl_PL
dc.referencesZając S., 1991, Cele nauczania geografii, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmtracz@up.krakow.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord