dc.contributor.author | Tracz, Mariola | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T13:01:37Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T13:01:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | M. Tracz, Współczesne kierunki zmian w nauczaniu geografii w szkołach ogólnokształcących na przykładzie Finlandii i Rosji, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 137-151. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-420-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14673 | |
dc.description.abstract | W ostatnich latach w wielu krajach zaszły istotne zmiany w strukturze systemu
oświatowego. Formułowane są nowe cele i zadania dla edukacji związane z zachodzącymi
przemianami społecznymi i gospodarczymi oraz rozwojem technologii informacyjno-
komunikacyjnych. Stanowią one poważne wyzwanie dla edukacji.
W opracowaniu przedstawiono zmiany w zakresie kształcenia geograficznego w wyniku
wprowadzonych reform w Finlandii i Rosji. Dokonano analizy miejsca geografii
w kształceniu ogólnym, ukazano kierunki zmian w koncepcji kształcenia geograficznego
oraz treści nauczania na tle tendencji międzynarodowych. W badaniach porównawczych
zastosowano kwerendę dokumentów, tj.: podstaw programowych, programów nauczania,
raportów, podręczników akademickich, materiałów metodycznych dla nauczycieli
i szkolnych podręczników do geografii. | pl_PL |
dc.description.abstract | In many countries have been significant changes in the structure of educational
system in recent years. Are formulated new aims and tasks for education as a resulting of
social and economic changes and development of ICT. The paper present how this
changes influence of geography education in Russia and Finland. It was analysed the
concept of geographical education and the place geography in national curriculum. In the
research was tested curricula, reports, textbooks of geography and same materials for
teachers. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Prace Komisji Edukacji Geograficznej;3 | |
dc.subject | geografia | pl_PL |
dc.subject | programy nauczania | pl_PL |
dc.subject | koncepcje kształcenia geograficznego | pl_PL |
dc.subject | geography | pl_PL |
dc.subject | curriculum | pl_PL |
dc.subject | concept of geographical education | pl_PL |
dc.title | Współczesne kierunki zmian w nauczaniu geografii w szkołach ogólnokształcących na przykładzie Finlandii i Rosji | pl_PL |
dc.title.alternative | Contemporary directions of changes in teaching geography in secondary school – case study of Finland and Russia | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [137]-151 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Geograficzno-Biologiczny, Zakład Dydaktyki Geografii, 30-084 Kraków, ul. Podchorążych 2 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-453-2 | |
dc.references | Butt G., Hemmer M., Hernado A., Houstsonen L., 2006, Geography in Europe, [w:] J. Lidstone, M.William (red.), Changing education in world, past experience, current trends and future challenges, Springer, Dordrecht, s. 93–106. | pl_PL |
dc.references | Cantell H., 2007, Recent changes in geography education in Finland: www.herodot.net/conference/london/ppt/52-Hamele-Cantell.pdf. | pl_PL |
dc.references | Duszynoj I.W. (red.), 2007, Mietodika obuczenia gieografii w obszczeobazowatieljiyż uczriedieniaż, Drofa, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Finarow D.P., 2007, Mietodika obuczenia gieografii w szkole, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Haubrich H., 2006, Konzeption und Erfahrungen mit dem Standardwerk “Geographie unterrichten lernen. Die neue Didaktik der Geographie konkret”, „Geographische Revue”, 8 (2), s. 85–93. | pl_PL |
dc.references | Kaivola T. Rikkinen H., 2008, Four decades of changes in geographical education in Finland, „International Research in Geography and Environmental Education”, 16 (4), s. 316–327. | pl_PL |
dc.references | Kavrankowa P., 2013, Vyvoj didaktiky geografia a nove trendy vyuky w Cesku, [w:] Współczesne obszary badań w dydaktyce geografii, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica IV, Seria 148, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, s. 100–108. | pl_PL |
dc.references | Nałkowski W., 1908, Zarys metodyki geografii, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piróg D., Tracz M., 2003, The status of geography in the Polish education system, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 12 (2), s. 164–170. | pl_PL |
dc.references | Pulinowa M.Z., 1994, Teoretyczne podstawy szkolnej geografii, „Czasopismo Geograficzne”, 65 (3–4), s. 357–369. | pl_PL |
dc.references | Pulinowa M.Z. (red.), 1996, Człowiek bliżej Ziemi. O teoretycznych podstawach nauczania geografii i ich praktycznym zastosowaniu, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Reinfried S., Hertwig P., 2011, Geographical education: how human-environmet-society process work: www.eoles.net/Eoles-sampleAllChapters.aspx. | pl_PL |
dc.references | Rikkinen H., 1982, Development in the status and content of geography teaching in the seconadry schools in Finland in 1988–1997, Helsinki. | pl_PL |
dc.references | Rodzoś J., 2002, Nauczanie geografii w krajach Unii Europejskiej, „Czasopismo Geograficzne”, 3/4, s. 267–282. | pl_PL |
dc.references | Sadoń-Osowiecka T., 2009, Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Standarty wtorogo pokolenija. Primiernyje programmy po uczebnym priedmietam. Gieografia 6–9 kłassy, 2010, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Tracz M., 2007, Nauczanie geografii w Niemczech – założenia, cele i treści kształcenia, [w:] Wójtowicz B. (red.), Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia, Wydawnictwo Akademia Świętokrzyska, Kielce, s. 129–141. | pl_PL |
dc.references | Tracz M., 2013, The value of geography and geology in the process of society’s education – actual state and challenges, [w:] Geologia w szkole i w wuzie. Geologia i cywilizacja, t. 2, Ministerstwo Obrazowania i Nauki Rosyjskiej Federacji, Naukowo-Metodyczny Komitet, Rosyjski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. A.V. Herzena, Katedra Geologii i Geografii, Sankt Petersburg, s. 68–74. | pl_PL |
dc.references | Tracz M., 2014, Geografia w rosyjskim systemie szkolny, „Geografia w Szkole”, 67 (2), s. 35–38. | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska-Wołoszyn M.M., 2002, Powstanie Międzynarodowej Karty Edukacji Geograficznej, „Biuletyn Ogólnopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Geografii SOP w Toruniu”, 1, s. 23–40. | pl_PL |
dc.references | Zając S., 1991, Cele nauczania geografii, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mtracz@up.krakow.pl | pl_PL |