Personal experiences and images of places as the basis for teaching geography. Examples of Poland and England
Streszczenie
The research spectrum of spatial experiences and perception in geography is very
wide – from freehand sketches, by testing images and attitudes towards the environment
or social phenomena, to the issues of people’s emotional connection and identification
with different areas, especially with the place of residence. Investigating places through
personal experiences may be an important element of geographical education programs,
showing that they are interpreted by modern geographers very broadly and as multidimensional
phenomena.
The article identifies and compares the place and importance of the issues concerning
personal experiences, perception and images of places in geographical education In
Poland and England. Geografia percepcji z szerokim spektrum możliwości badawczych – od odręcznych
szkiców przez badania wyobrażeń i postaw wobec środowiska przyrodniczego, traktowanego
jako dobro lub źródło zagrożeń, lub wobec zjawisk społecznych po kwestie
emocjonalnego związku i identyfikacji ludzi z różnymi obszarami, zwłaszcza z miejscem
zamieszkania, może stanowić istotny element programów kształcenia geograficznego,
pokazując jednocześnie, że współczesna geografia interpretuje przestrzeń bardzo
szeroko i wielowątkowo.
W opracowaniu wskazano i porównano znaczenie problematyki bezpośredniego i pośredniego
doświadczania przestrzeni i jej wyobrażeń w kształceniu geograficznym
w Polsce i w Anglii.
Collections