dc.contributor.author | Tobiasz-Lis, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T13:09:30Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T13:09:30Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | P. Tobiasz-Lis, Personal experiences and images of places as the basis for teaching geography. Examples of Poland and England, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 107-120. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-420-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14684 | |
dc.description.abstract | The research spectrum of spatial experiences and perception in geography is very
wide – from freehand sketches, by testing images and attitudes towards the environment
or social phenomena, to the issues of people’s emotional connection and identification
with different areas, especially with the place of residence. Investigating places through
personal experiences may be an important element of geographical education programs,
showing that they are interpreted by modern geographers very broadly and as multidimensional
phenomena.
The article identifies and compares the place and importance of the issues concerning
personal experiences, perception and images of places in geographical education In
Poland and England. | pl_PL |
dc.description.abstract | Geografia percepcji z szerokim spektrum możliwości badawczych – od odręcznych
szkiców przez badania wyobrażeń i postaw wobec środowiska przyrodniczego, traktowanego
jako dobro lub źródło zagrożeń, lub wobec zjawisk społecznych po kwestie
emocjonalnego związku i identyfikacji ludzi z różnymi obszarami, zwłaszcza z miejscem
zamieszkania, może stanowić istotny element programów kształcenia geograficznego,
pokazując jednocześnie, że współczesna geografia interpretuje przestrzeń bardzo
szeroko i wielowątkowo.
W opracowaniu wskazano i porównano znaczenie problematyki bezpośredniego i pośredniego
doświadczania przestrzeni i jej wyobrażeń w kształceniu geograficznym
w Polsce i w Anglii. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Prace Komisji Edukacji Geograficznej;3 | |
dc.subject | personal experience | pl_PL |
dc.subject | perception | pl_PL |
dc.subject | geographical images | pl_PL |
dc.subject | national curriculum in geography | pl_PL |
dc.subject | geography course books | pl_PL |
dc.subject | doświadczanie przestrzeni | pl_PL |
dc.subject | percepcja | pl_PL |
dc.subject | wyobrażenie | pl_PL |
dc.subject | podstawa programowa | pl_PL |
dc.subject | podręczniki szkolne | pl_PL |
dc.title | Personal experiences and images of places as the basis for teaching geography. Examples of Poland and England | pl_PL |
dc.title.alternative | Doświadczenia i wyobrażenia przestrzeni jako podstawa w nauczaniu geografii. Przykład Polski i Anglii | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [107]-120 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geografii Regionalnej i Społecznej, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-453-2 | |
dc.references | Bailey P., 1990, Uczenie geografii: Jak możemy aktywizować uczniów?, [in:] Świtalski E. (ed.), Aktywizacja uczniów w nauczaniu geografii. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Dydaktyków Geografii, UMK, Instytut Geografii, Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. W. Spasowskiego, Oddział w Toruniu, Toruń, pp. 27–44. | pl_PL |
dc.references | Castree N., 2005, Nature, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Gallagher R., Parish R., Williamson J., 2008, Geog. 123, 3rd edition, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Ginsburg H.P., 1997, Entering the child's mind: The clinical interview in psychological research and practice, Cambridge University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Hopkin J. (ed.), 2001, Geography Matters. Higher, Heinemann, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Jędrzejczyk D., 2001, Wprowadzenie do geografii humanistycznej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jędrzejczyk D. (ed.), 2004, Humanistyczne oblicze miasta, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek J., 2001, Miejsce – w poszukiwaniu właściwej natury, [in:] Rogacki H. (ed.), Koncepcje teoretyczne i metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek J., 2005, Podejście geobiograficzne w geografii społecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska A., 2009, Świat bez tajemnic. Klasa 1, 2, 3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kotus J., 2007, Natura wielkomiejskich sąsiedztw. Analiza subsąsiedzkich i sąsiedzkich terytorialnych podsystemów społecznych w Poznaniu, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Lefebvre H., 1991, The production of space, Blackwell, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Wydawnictwo UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lynch K., 1960, The image of the city, MIT Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Madurowicz M., 2002, Sfera sacrum w przestrzeni miejskiej Warszawy, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nałkowski W., 1968, Dydaktyka geografii. Wybór pism, PZWS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Paasi A. 2002, Place and region: regional worlds and words, „Progress in Human Geography”, 26 (6), pp. 802–811. | pl_PL |
dc.references | Paasi A., 2004, Place and region: looking through the prism of scale, „Progress in Human Geography”, 28 (4), pp. 536–546. | pl_PL |
dc.references | Relph E., 1976, Place and placelessness, Pion Limited, London. | pl_PL |
dc.references | Rembowska K., 2002, Kultura w tradycji i we współczesnych nurtach badań geograficznych, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Rembowska K., 2004, Miasto jako przestrzeń znacząca, [in:] E. Orłowska (ed.), Kulturowy aspekt badań geograficznych, Studia teoretyczne i regionalne, 4, Oddział Wrocławski PTG, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, pp. 17–31. | pl_PL |
dc.references | Rose G., 2001, Visual methodologies: An introduction to interpreting visual materials, second edition, Sage, London. | pl_PL |
dc.references | Sadoń-Osowiecka T., n.d., Gdzie dzieje się geografia? Rola miejsca w uczniowskich eksploracjach: http://pdg.ocean.ug.edu.pl/. | pl_PL |
dc.references | Sagan I., 1995, Miejsce, źródła identyfikacji z nim, procesy transformacji w miastach, [in:] Kaczmarek J. (ed.), Centra i peryferie dużych miast. Transformacja i przyszłość. Pojęcia i metody badawcze, VII Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Sagan I., 2000, Miasto – scena konfliktów i współpracy. Rozwój miasta w świetle koncepcji reżimu miejskiego, Wydawnictwo UG, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Szkurłat E., 1991, Kształtowanie umiejętności w poznawaniu własnego miasta, regionu, [in:] Kształcenie umiejętności w procesie nauczania geografii. Materiały na IX Konferencję Dydaktyczną, Wydawnictwo UŁ, Łódź, pp. 18–29. | pl_PL |
dc.references | Sztompka P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tuan Y.-F., 1974, Topophilia. A study of environmental perception, attitudes and values, Prentice-Hall, New Jersey. | pl_PL |
dc.references | Tuan Y.-F., 1987, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wallis A., 1977, Miasto i przestrzeń, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wallis A., 1990, Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Winklewski J., 1977, Metodyka geografii, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wright J.K., 1947, Terrae incogitae: The place of the imagination in geography, „Annals, Association of American Geographers”, 37, pp. 1–15. | pl_PL |
dc.references | Zając S., 1996, W nauczaniu geografii ważne nie tylko mędrca szkiełko i oko, [in:] Pulinowa M.Z. (ed.), Człowiek bliżej Ziemi. O teoretycznych podstawach nauczania geografii i ich praktycznym wykorzystaniu, PZWS, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ptobiasz@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |