dc.contributor.author | Wandziach, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-12-02T08:48:52Z | |
dc.date.available | 2015-12-02T08:48:52Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14736 | |
dc.description.abstract | Powieść "ludowa" w swoim założeniu zawiera pierwiastek dydaktyczny. Tajemnice Paryża
Eugène'a Sue nie odbiegają od tego wzoru. Ogromny sukces powieści wynikał zapewne również
z faktu, że jej autor potrafił ubrać przesłanie moralne w atrakcyjną i wzruszającą formę· Zachowując
stereotypy gatunku (po części uczestnicząc też w ich tworzeniu), potrafił on jednak wzbogacić je
o oryginalne rysy i działający na wrażliwego czytelnika patos. Dzięki temu powieść dotarła
zarówno do warstwy mieszczańskiej, jak i do ludu. Na każdą z tych grup oddziaływała jednak
w inny sposób: mieszczaństwo znajdowało w niej obraz nieznanego sobie, mrocznego świata,
paryska biedota rozpoznawała się w portretach stworzonych przez pisarza. Podobnie przekaz skierowany
do zamożnego czytelnika odwoływał się do jego dobroci i współczucia, podczas gdy czytelnik
ubogi otrzymywał wskazówki do uczciwego, pracowitego życia i pełnej akceptacji swego losu.
Daleki od rewolucyjnych idei, Eugène Sue pragnie ugruntować podstawy porządku społecznego,
a posługuje się w tym celu językiem tyleż jasnym, co nieszczerym; do czytelnika należy nie ulec
tej zręcznej manipulacji. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;6 | |
dc.title | La manipulation des affects dans le roman populaire. Le cas des Mystères de Paris d'Eugène Sue | pl_PL |
dc.title.alternative | Manipulacja uczuciami w powieści "ludowej": Tajemnice Paryża Eugène'a Sue | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 125-133 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Silésie | pl_PL |