Wyświetlanie pozycji 1-20 z 21

    • Cymbalum mundi de Bonaventure Des Périers: les mythes remis en question 

      Antkowiak, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Artykuł jest próbą zinterpretowania Cymbalum Mundi jako propozycji zastąpienia humanistycznych mitów: słowa, uważanego za wyznacznik godności człowieka, oraz literatury, jedynej dziedziny twórczości mogącej zapewnić mu ...
    • De I'explicite à I'implicite du témoignage: David Rousset et Jean Cayrol 

      Teklik, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Analiza dwóch tekstów opisujących doświadczenia obozu koncentracyjnego, "L 'Univers concentrationnaire" (1946) Davida Rousseta i "Żyć będę cudzą miłością" Jeana Cayrola (1947), ma na celu wykazanie ich odrębnej poetyki ...
    • Du sous-jacent au flagrant ou le manipulateur manipulé ( ?) : Octave Mirbeau 

      Starań, Anita (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Twórczość Oktawiusza Mirbeau jest nacechowana ambiwalencją. Z jednej strony pisarz zdradza przywiązanie do utylitarnej funkcji literatury, odrzucając jej zapędy autoteliczne, co wskazywałoby na możliwość manipulacji w ...
    • Émile et le canard 

      Reynaud, Denis (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Historia kuglarza i kaczki zawarta w III Księdze Emila (1762) nie tylko stanowi zręcznie skonstruowaną komedyjkę o zmanipulowanym manipulatorze, ale funkcjonuje też jako prototyp całej serii manipulacji, które możemy ...
    • François de Belleforest et les « practiques » 

      Pietrzak, Witold (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Celem artykułu jest pokazanie dwóch zjawisk, manipulacji i indoktrynacji, obecnych na swój sposób w języku szesnastowiecznej Francji, a zarazem charakterystycznych dla struktury retorycznej opowiadań François de Belleforesta. ...
    • La manipulation des affects dans le roman populaire. Le cas des Mystères de Paris d'Eugène Sue 

      Wandziach, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Powieść "ludowa" w swoim założeniu zawiera pierwiastek dydaktyczny. Tajemnice Paryża Eugène'a Sue nie odbiegają od tego wzoru. Ogromny sukces powieści wynikał zapewne również z faktu, że jej autor potrafił ubrać przesłanie ...
    • La stratégie de persuasion dans Julie de Georges Bataille 

      Swoboda, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Tekst podejmuje próbę opisania strategii perswazji w opowiadaniu Bataille'a oraz wyjaśnienia, jakie sensy kryją się za faktem, iż Julie jest utworem niedokończonym. Dane tekstowe i pozatekstowe wskazują na złożoną sieć ...
    • Le monologue intérieur au service du peuple espagnol. "Cinco horas con Mario" de Miguel Delibes 

      Kłosińska-Nachin, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych dwudziestego wieku powieść hiszpańska oscyluje pomiędzy koncepcją literatury zaangażowanej, podejmującej problemy społeczne i polityczne a powieścią niezależną, taką jakiej ...
    • Le montré / caché dans l'oeuvre de Colette et de Camille Laurens 

      Boustani, Carmen (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      "Narodziny dnia" i "Miłość, powieść", mimo różnic w koncepcji sztuki powieściopisarskiej, opowiadają o trzech rodzajach miłości: do rodziców, zmysłowej i do pisarstwa. W miarę lektury czytelnik odkrywa głębsze pokłady ...
    • Le poète funambule et le professeur de rhétońque 

      Pich, Edgard (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autora interesują trzy momenty w refleksji nad literaturą: poglądy na temat poetów i poezji, zawarte w Księdze X Państwa Platona i ich późniejsze, często bardzo swobodne, interpretacje (Horacy i Boileau); koncepcja ...
    • "Le Théâtre de la Révolution" de Romain Rolland et le répertoire pour le théâtre du peuple 

      Olkusz, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Wydaje się, iż spośród licznych tekstów Romain Rollanda najchętniej powracano w drugiej połowie XX wieku do eseju "Teatr ludowy", który stał się źródłem inspiracji dla wielu reżyserów, zwłaszcza tzw. nurtu decentralizacji ...
    • Lectures manipulatrices d'un fétiche littéraire: le cas Antonin Artaud 

      Bayer-Weinmann, Martine (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Artaud jeszcze za życia stał się niezaprzeczalną ikoną, legendą, guru dla wielu intelektualistów. Każdy, kto choć przez chwilę miał styczność z twórcą Teatru okrucieństwa, przekonany był o jego genialności. Każdy też ...
    • Les intentions cachées des devisants dans I'Heptaméron de Marguerite de Navarre 

      Szeliga, Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      "Heptameron" Małgorzaty z Nawarry jest utworem wielopoziomowym i polifonicznym. Pracę nad dziełem, francuskim odpowiednikiem "Delkameronu" Boccaccia, przerwała jej śmierć w 1549 roku. Autorka odeszła w sposób znaczący ...
    • Martyrium passio, triumphus Causae: le martyrologe au temps des réformes 

      Pittion, Jean-Paul (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autor przeprowadza analizę trzech dzieł z drugiej połowy XVI wieku, poświęconych opisom męczeństwa: Acts and Monuments of these Latter and Perilous Days Touching Matters of the Church Johna Foxe'a, Histoire des Martyrs ...
    • Michel Leiris est reçu à l'agrégation de lettres 

      Schmitt, Michel P. (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autor podejmuje rozważania na temat utworu Michela Leirisa L 'Âge d'homme, który w roku 2005 został wybrany do zestawu tekstów omawianych w ramach konkursu agrtégation. Charakter utworu usprawiedliwia, zdaniem autora ...
    • Mirbeau et Camus: éthique et ambiguїté 

      Michel, Pierre (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Oktawiusz Mirbeau i Albert Camus zaliczani są do pisarzy zbuntowanych. Za życia uważani byli za intelektualistów zaangażowanych w sprawy społeczne. Obaj podkreślali odpowiedzialność pisarza za słowo. Niemniej, w ...
    • Monsieur de Phocas de Jean Lorrain : l'art et la littérature écoles du vice? 

      Queffèlec, Christine (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Monsieur de Phocas, powieść J. Lorraina wydana w 1901 roku, ma formę dziennika diuka de Fréneuse, alias Monsieur de Phocas. Bohater utrzymuje, że został zmanipulowany przez liczne osoby, które kolejno przedstawia. Chęć ...
    • Quand les fous envahissent les scènes, ou la propédeutique de la chute des masques dans Le Balcon de Jean Genet 

      Kaczmarek, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Autor artykułu przeprowadza analizę Balkonu Jeana Geneta z perspektywy pewnych założeń psychodramy. Akcja dramatu umiejscowiona jest w burdelu, w którym każdy bohater gra kogoś innego. To, co jest maniakalne i absurdalne ...
    • Stratégies discursives au service de l'auteur, ou Le Discours sur le style de Georges Buffon 

      Zacharow, Sebastian (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      W dniu przyjęcia do Akademii Francuskiej, 25 sierpnia 1753 roku, G. Buffon wygłasza przemówienie, które zatytułowane zostaje Traktat o stylu. Dziwić może fakt, że ten słynny badacz przyrody, autor Historii Naturalnej, ...
    • Une morale peu morale. Le cas des fabliaux 

      Żółkiewska, Ewa Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008)
      Artykuł podejmuje zagadnienie, jaki wpływ mogła mieć tendencja dydaktyczna i moralizatorska charakterystyczna dla literatury XIII wieku na nowy gatunek, jakim było fabliau - opowiadanie humorystyczne. Dotychczasowe ...