Show simple item record

dc.contributor.authorMichel, Pierre
dc.date.accessioned2015-12-03T10:15:57Z
dc.date.available2015-12-03T10:15:57Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14940
dc.description.abstractOktawiusz Mirbeau i Albert Camus zaliczani są do pisarzy zbuntowanych. Za życia uważani byli za intelektualistów zaangażowanych w sprawy społeczne. Obaj podkreślali odpowiedzialność pisarza za słowo. Niemniej, w przeciwieństwie do wojujących komunistów, jakimi bez wątpienia byli Nizan czy Aragon, nie chcieli składać własnej etyki i estetyki na ołtarzu walki politycznej. Obca im była literatura dydaktyczna czy też propagandowa, która z pewnością nie zmuszała do myślenia, a tylko ograniczała horyzonty odbiorcy. Autor artykułu podkreśla, jak z dwuznaczności stworzyli główną zasadę etyczną i estetyczną. Ta pierwsza zasada wyrażała niepewność i zwątpienie egzystencjalne, podczas gdy druga odrzucała realizm i przywiązanie do sztuki z tezą, co zresztą, zdaniem autorów, byłoby zaprzeczeniem roli artysty. Analiza dwóch dramatów: Źli pasterze (1897) Mirbeau i Sprawiedliwi (1949) Camusa, wyraźnie pokazuje, jak pisarze nie opowiadają się za żadną ze stron konfliktu kat-oprawca, kładąc nacisk na absurdalny wymiar ludzkiej egzystencji.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;6
dc.titleMirbeau et Camus: éthique et ambiguїtépl_PL
dc.title.alternativeMirbeau i Camus: między etyką a dwuznacznościąpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.page.number157-169pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité d' Angerspl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record