dc.contributor.author | Gojny-Zbierowska, Milena | |
dc.date.accessioned | 2015-12-03T13:41:19Z | |
dc.date.available | 2015-12-03T13:41:19Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14977 | |
dc.description.abstract | Zmiany w obrazie demograficznym społeczeństw, a co za tym idzie starzenie się kadr mają
konsekwencje dla procesów w organizacji. Analizy statystyczne i prognozy wskazują
na pogłębienie niekorzystnego procesu w najbliższych latach (Kinsela He, 2008: 7). Organizacje
odnotowują negatywne zjawiska w obszarze zachowań organizacyjnych wynikające ze zmian
demograficznych, takie jak dyskryminacja czy brak transferu wiedzy, a działy HR coraz częściej
koncentrują swoją uwagę na zapobieganiu im (Kumar, Everaard 2008: 30). Artykuł opisuje
narzędzie, pozwalające przeciwdziałać skutkom przepaści pomiędzy pracownikami z różnych grup
generacyjnych, wzbogacające portfel metod zarządzania zasobami ludzkimi współczesnych
menadżerów. Celem artykułu jest prezentacja metodologii Intermentoringu na poziomie
praktycznym w odniesieniu do problemów na jakie odpowiada każdy z etapów modelu. | pl_PL |
dc.description.abstract | Corporations need to replace most of their senior specialists as the baby boomer workers
reach the age of retirement. Despite that acknowledged problem, many senior leaders still do not
engage themselves in process of mentoring potential successors or younger employees in general.
The article presents intermentoring, a tool which is dedicated to help to create programs
overcoming the generational gap in the workplace. Intermentoring as reverse mentoring is an
innovative way to encourage learning and facilitate intergenerational relationships. It involves
pairing a younger, junior colleague acting as mentor to share expertise with an older, senior
colleague acting as mentee. The purpose of this process is knowledge sharing, with the mentee
focused on learning from the mentor’s updated subject or technological expertise and generational
perspective. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;304 | |
dc.title | Intermentoring międzypokoleniowy jako metoda zarządzania zespołami zróżnicowanymi wiekowo | pl_PL |
dc.title.alternative | Intermentoring as the tool to facilitate intergenerational relations and knowledge transfer | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [23]-32 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Zarzadzania Zasobami Ludzkimi, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-7663 | |
dc.references | Barrett J., Bourke J. (2013), Managing for inclusion: engagement with an ageing workforce, “Employment Relations Record”, 13 [1]. | pl_PL |
dc.references | Gojny M., Zbierowski P. (2013), Intermentoring pokoleniowy jako metoda walki z konsekwencjami procesu starzenia się społeczeństwa w organizacjach, „Współczesne Zarządzanie”, 2, s. 149-158. | pl_PL |
dc.references | Gruszczyńska-Malec G., Rutkowska M., Gojny M. (2013), Uprzedzenia i stereotypy w postrzeganiu pracowników 50+ przez inne grupy wiekowe, [w:] Zarządzanie ludźmi. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Haarmann J., Kahlert T., Langenberg L., Muller-Prothmann T. K.exchange (2009), A Systematic Approach to Knowledge Transfer of the Aging Workforce, “ICFAI Journal of Knowledge Management”, 7 [3/4], p. 27-40. | pl_PL |
dc.references | Henricks M. (2006), Age appropriate. Hiring employees over age 50 is a smart move- If do it right, “Entrepreneur”, 34 [10]. | pl_PL |
dc.references | Kaye B., Cohen J. (2008), Safeguarding the intellectual capital of baby boomers, T+D, 62 [4]. | pl_PL |
dc.references | Kinsella K., He W. (2009), An aging world: 2008. International Population Reports U.S., Department of Health and Human Services, U.S. Department of Commerce. | pl_PL |
dc.references | Kumar S., Everaard R. (2008), Strategies to address the aging workforce challenge, “Employee Benefit News”, 22 [8]. | pl_PL |
dc.references | Kunze F., Boehm S. A., Bruch H. (2011), Age diversity, age discrimination climate and performance consequences-a cross organizational study, “Organizational Behavior”, 32 [2], p. 264-290. | pl_PL |
dc.references | Locke E. A. (2013), Handbook of principles of organizational Behavior, Second edition, Wiley, UK. | pl_PL |
dc.references | Macrae C. N., Stangor Ch., Hewstone M. (1999), Stereotypy i uprzedzenia, GWP, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Middlecamp M., Gross D. (2002), Intergenerational daycare and preschoolers’ attitudes about aging, “Educational Gerontology”, 28, p. 271-288. | pl_PL |
dc.references | Model Intermentoringu. Podręcznik dla trenera (2007), Praca zbiorowa, Żorska Izba Gospodarcza, Żory. | pl_PL |
dc.references | Rau B., Adams G. A. (2005), Attracting retirees to apply: desired organizational characteristics of bridge employment, “Journal of Organizational Behaviour”, 26 [6]. | pl_PL |
dc.references | Special Report On the Aging Workforce (2008), HR Works to Transfer Workforce Knowledge and Skills, HR Focus, 1. | pl_PL |
dc.references | Uwarunkowania organizacyjne i psychologiczne Intermentoringu dla utrzymania osób 50+ na rynku pracy (2006), Praca zbiorowa, Żorska Izba Gospodarcza, Żory. | pl_PL |
dc.references | Wooden M., Vanden-Heuvel A., Cully M., Curtain R. (2001), Barriers to Training for Older Workers and Possible Policy Solutions, Australian Dept. of Employment, Education, Training and Youth Affairs, Canberra. | pl_PL |
dc.relation.volume | 4 | pl_PL |