Rola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu
Oglądaj/ Otwórz
Data
2014Autor
Podgórski, Zbigniew
Charzyński, Przemysław
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Edukacja nieformalna jest złożonym procesem kształtowania postaw, zdobywania
umiejętności (w tym wartościowania) i wiedzy w wyniku różnych doświadczeń oraz pod
wpływem otoczenia. Jej skuteczność wymaga coraz atrakcyjniejszych form – nowoczesnej
komunikacji popularnonaukowej. Z tego względu w niniejszym opracowaniu
zwrócono uwagę na możliwości stwarzane przez centra nauki (science centre), określane
niekiedy terminami „muzeum edukacyjne”, „muzeum nauki”. Ich celem jest m.in. rozbudzanie
zainteresowania nauką w społeczeństwie, inicjowanie i prowadzenie dyskusji na
tematy naukowe, wspomaganie samodzielnego uczenia się oraz wspieranie systemu
szkolnictwa. Centra nauki są instytucjami specjalizującymi się w popularyzacji wiedzy
naukowej i technicznej przede wszystkim poprzez interaktywną prezentację wybranych
zagadnień. W przypadku Polski zainteresowanie tą formą edukacji nieformalnej jest
stosunkowo nieodległe. Sięga minionej dekady, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej
i Stanach Zjednoczonych instytucje tego typu funkcjonują już od kilkudziesięciu
lat. Doskonałe wyniki osiągane na polu edukacji przez centra nauki są
argumentem przemawiającym za niezwłocznym włączeniem się dydaktyków przedmiotów
przyrodniczych w realizację projektów służących opracowaniu i wdrożeniu programów
działalności tych placówek. Dobrym przykładem jest Centrum Nowoczesności
Młyn Wiedzy w Toruniu – placówka, która w sposób interdyscyplinarny prezentuje
wybrane problemy z różnych dziedzin nauk, techniki i kultury oraz której program
wykracza poza wystawy interaktywne. Przez zabawę i samodzielne eksperymentowanie
zbliża i wprowadza dzieci oraz osoby dorosłe w świat nauki i techniki, umożliwia
zrozumienie zjawisk przyrodniczych, a zatem otaczającego świata. Informal education is a complex process of shaping attitudes, skills acquisition
(including evaluation) and gaining knowledge, as en effect of different experiences and
under the influence of social environment. Its effectiveness can be improved by applying
new, attractive forms such as modern, popular science communication. Due to that in the
study they were described opportunities created by science centers.
Primary goals of these institutions are to arouse scientific interests in the society,
initiate and conduct discussions, encourage self-learning and support education system.
Centers of science are supposed to popularise knowledge, mainly by performing
interactive presentations about specially selected, scientific topics Worth noting is that informal education efforts in Poland are relatively recent and
they are dated back only to the previous decade, while in Western Europe and United
States they have already several decades history. The excellent results achieved by
science learning centers in the education field, is an argument for involving natural
science educators in implementation of the projects, aimed at developing activity
programs for these institutions.
A good example of science centre is Innovation Center Mill of Knowledge in Toruń.
This organisation is actually able to show selected issues from various fields of science,
technology, culture in an interdisciplinary way and its programme significantly goes
beyond interactive exhibitions. Through amusement and independent experiments it
introduces children and adults to the world of science and technology, enables the
understanding of natural phenomena and therefore the world around.
Collections