dc.contributor.author | Podgórski, Zbigniew | |
dc.contributor.author | Charzyński, Przemysław | |
dc.date.accessioned | 2015-12-07T08:04:37Z | |
dc.date.available | 2015-12-07T08:04:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Z. Podgórski, P. Charzyński, Rola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 205-219. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-420-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/15104 | |
dc.description.abstract | Edukacja nieformalna jest złożonym procesem kształtowania postaw, zdobywania
umiejętności (w tym wartościowania) i wiedzy w wyniku różnych doświadczeń oraz pod
wpływem otoczenia. Jej skuteczność wymaga coraz atrakcyjniejszych form – nowoczesnej
komunikacji popularnonaukowej. Z tego względu w niniejszym opracowaniu
zwrócono uwagę na możliwości stwarzane przez centra nauki (science centre), określane
niekiedy terminami „muzeum edukacyjne”, „muzeum nauki”. Ich celem jest m.in. rozbudzanie
zainteresowania nauką w społeczeństwie, inicjowanie i prowadzenie dyskusji na
tematy naukowe, wspomaganie samodzielnego uczenia się oraz wspieranie systemu
szkolnictwa. Centra nauki są instytucjami specjalizującymi się w popularyzacji wiedzy
naukowej i technicznej przede wszystkim poprzez interaktywną prezentację wybranych
zagadnień. W przypadku Polski zainteresowanie tą formą edukacji nieformalnej jest
stosunkowo nieodległe. Sięga minionej dekady, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej
i Stanach Zjednoczonych instytucje tego typu funkcjonują już od kilkudziesięciu
lat. Doskonałe wyniki osiągane na polu edukacji przez centra nauki są
argumentem przemawiającym za niezwłocznym włączeniem się dydaktyków przedmiotów
przyrodniczych w realizację projektów służących opracowaniu i wdrożeniu programów
działalności tych placówek. Dobrym przykładem jest Centrum Nowoczesności
Młyn Wiedzy w Toruniu – placówka, która w sposób interdyscyplinarny prezentuje
wybrane problemy z różnych dziedzin nauk, techniki i kultury oraz której program
wykracza poza wystawy interaktywne. Przez zabawę i samodzielne eksperymentowanie
zbliża i wprowadza dzieci oraz osoby dorosłe w świat nauki i techniki, umożliwia
zrozumienie zjawisk przyrodniczych, a zatem otaczającego świata. | pl_PL |
dc.description.abstract | Informal education is a complex process of shaping attitudes, skills acquisition
(including evaluation) and gaining knowledge, as en effect of different experiences and
under the influence of social environment. Its effectiveness can be improved by applying
new, attractive forms such as modern, popular science communication. Due to that in the
study they were described opportunities created by science centers.
Primary goals of these institutions are to arouse scientific interests in the society,
initiate and conduct discussions, encourage self-learning and support education system.
Centers of science are supposed to popularise knowledge, mainly by performing
interactive presentations about specially selected, scientific topics Worth noting is that informal education efforts in Poland are relatively recent and
they are dated back only to the previous decade, while in Western Europe and United
States they have already several decades history. The excellent results achieved by
science learning centers in the education field, is an argument for involving natural
science educators in implementation of the projects, aimed at developing activity
programs for these institutions.
A good example of science centre is Innovation Center Mill of Knowledge in Toruń.
This organisation is actually able to show selected issues from various fields of science,
technology, culture in an interdisciplinary way and its programme significantly goes
beyond interactive exhibitions. Through amusement and independent experiments it
introduces children and adults to the world of science and technology, enables the
understanding of natural phenomena and therefore the world around. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Prace Komisji Edukacji Geograficznej; | |
dc.subject | edukacja nieformalna | pl_PL |
dc.subject | centrum nauki | pl_PL |
dc.subject | Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy | pl_PL |
dc.subject | wystawy interaktywne | pl_PL |
dc.subject | informal education | pl_PL |
dc.subject | science centre | pl_PL |
dc.subject | Innovation Center Mill of Knowledge | pl_PL |
dc.subject | interactive exhibitions | pl_PL |
dc.title | Rola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of science learning centres in informal sciences education on the example of Innovation Center Mill of Knowledge in Toruń | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [205]- 219 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki, Instytut Geografii, 85-428 Bydgoszcz, ul. Mińska 15 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wydział Nauk o Ziemi, Katedra Gleboznawstwa i Kształtowania Krajobrazu, 87-100 Toruń, ul. Lwowska 1 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-453-2 | |
dc.references | Anderson D., Lucas K.B., 1997, The effectiveness of orienting students to the physical features of a science museum prior to visitation, „Research in Science Education”, 27 (4), s. 485–495. | pl_PL |
dc.references | Anderson D., Lucas K.B., Ginns I.S., Dierking L.D., 2000, Development of knowledge about electricity and magnetism during a visit to a science museum and related postvisit activities, „Science Education”, 84, s. 658–679. | pl_PL |
dc.references | Beetlestone J.G., Johnson C.H., Quin M., White H., 1998, The science center movement: Contexts, practice, next challenges, „Public Understanding of Science”, 7 (1), s. 5–26. | pl_PL |
dc.references | Biernacka R.E., Misiuda-Kolejko E., 2008, Uczniowie zdolni nonkonformistyczni i konformistyczni a ich obraz siebie, [w:] Limont W., Cieślikowska J., Dreszer J. (red.), Zdolności, talent, twórczość, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 163–177. | pl_PL |
dc.references | Crease R.P., 2003, The prism and the pendulum: The ten most beautiful experiments in science, Random House Trade Paperback Edition. | pl_PL |
dc.references | Czerniak-Czyżniak M., 2011, Wizyta w Centrum Nauki Kopernik, „Geografia w Szkole”, 1, s. 14–17. | pl_PL |
dc.references | Dorrio B.V., Quinteiro R.V., 2006, Indoor interactive science museums in school, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 623–628. | pl_PL |
dc.references | Frycie S., 1993, Integracja w nauczaniu, [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 257–261. | pl_PL |
dc.references | Gumaelius L., Johansson K.E., 2006, Hands on physics and biology in house of science, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 11–14. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński W., 1990, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kothari S., Kothari A., 2006, The role of science centers and museums in teaching science, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 633–636. | pl_PL |
dc.references | Limont W., 2008, Model struktur zdolności kierunkowych i jego implikacje teoretyczne, [w:] Limont W., Cieślikowska J., Dreszer J. (red.), Zdolności, talent, twórczość, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 13–25. | pl_PL |
dc.references | Moiteiro A.B., Santos C., Castro M., Gatinho M.J., 2006, Ocean phenomena, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 629–632. | pl_PL |
dc.references | O uczniu zdolnym, 1999, Biblioteczka reformy, MEN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pedretti E.G., 2004, Perspectives on learning through research on critical issues-based science center, „Science Education”, 88 (Suppl. 1), s. 34–47. | pl_PL |
dc.references | Piskorz S., 2010, Nieformalna edukacja geograficzna, „Geografia w Szkole”, 3, s. 5–11. | pl_PL |
dc.references | Podgórski Z., 2000, Interdyscyplinarne Podyplomowe Studium „Przyroda” jako forma doskonalenia zawodowego nauczycieli geografii, [w:] Zioło Z. (red.), Geografia w reformowanym systemie szkolnictwa, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków, s. 86–92. | pl_PL |
dc.references | Podgórski Z., Charzyński P., Zaparucha A., 2009, Geographical education in Poland – the state and perspectives at the turn of the 21st century, [w:] Charzyński P., Donert K., Podgórski Z. (red.), Geography bilingual teaching – practical issues 11, Herodot, SOP, Toruń, s. 137–143. | pl_PL |
dc.references | Valença M., Trincão P., 2006, The importance of personalization in school visits to a science center, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 641–642. | pl_PL |
dc.references | http://mlynwiedzy.org.pl [dostęp: 30.11.2013, 18.15]. | pl_PL |
dc.references | http://mlynwiedzy.org.pl/wystawy/wahadlo-foucalta/ [dostęp: 08.10.2013]. | pl_PL |
dc.references | http://mlynwiedzy.org.pl/o-centrum/wirtualne-zwiedzanie [dostęp: 30.09.2013]. | pl_PL |
dc.references | http://pl.wikipedia.org/wiki/Centrum_nauki [dostęp: 29.12.2013; 02.01.2014]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zbigniew.podgorski@ukw.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | pecha@umk.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 3 | pl_PL |