Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPodgórski, Zbigniew
dc.contributor.authorCharzyński, Przemysław
dc.date.accessioned2015-12-07T08:04:37Z
dc.date.available2015-12-07T08:04:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationZ. Podgórski, P. Charzyński, Rola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 205-219.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-420-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15104
dc.description.abstractEdukacja nieformalna jest złożonym procesem kształtowania postaw, zdobywania umiejętności (w tym wartościowania) i wiedzy w wyniku różnych doświadczeń oraz pod wpływem otoczenia. Jej skuteczność wymaga coraz atrakcyjniejszych form – nowoczesnej komunikacji popularnonaukowej. Z tego względu w niniejszym opracowaniu zwrócono uwagę na możliwości stwarzane przez centra nauki (science centre), określane niekiedy terminami „muzeum edukacyjne”, „muzeum nauki”. Ich celem jest m.in. rozbudzanie zainteresowania nauką w społeczeństwie, inicjowanie i prowadzenie dyskusji na tematy naukowe, wspomaganie samodzielnego uczenia się oraz wspieranie systemu szkolnictwa. Centra nauki są instytucjami specjalizującymi się w popularyzacji wiedzy naukowej i technicznej przede wszystkim poprzez interaktywną prezentację wybranych zagadnień. W przypadku Polski zainteresowanie tą formą edukacji nieformalnej jest stosunkowo nieodległe. Sięga minionej dekady, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych instytucje tego typu funkcjonują już od kilkudziesięciu lat. Doskonałe wyniki osiągane na polu edukacji przez centra nauki są argumentem przemawiającym za niezwłocznym włączeniem się dydaktyków przedmiotów przyrodniczych w realizację projektów służących opracowaniu i wdrożeniu programów działalności tych placówek. Dobrym przykładem jest Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu – placówka, która w sposób interdyscyplinarny prezentuje wybrane problemy z różnych dziedzin nauk, techniki i kultury oraz której program wykracza poza wystawy interaktywne. Przez zabawę i samodzielne eksperymentowanie zbliża i wprowadza dzieci oraz osoby dorosłe w świat nauki i techniki, umożliwia zrozumienie zjawisk przyrodniczych, a zatem otaczającego świata.pl_PL
dc.description.abstractInformal education is a complex process of shaping attitudes, skills acquisition (including evaluation) and gaining knowledge, as en effect of different experiences and under the influence of social environment. Its effectiveness can be improved by applying new, attractive forms such as modern, popular science communication. Due to that in the study they were described opportunities created by science centers. Primary goals of these institutions are to arouse scientific interests in the society, initiate and conduct discussions, encourage self-learning and support education system. Centers of science are supposed to popularise knowledge, mainly by performing interactive presentations about specially selected, scientific topics Worth noting is that informal education efforts in Poland are relatively recent and they are dated back only to the previous decade, while in Western Europe and United States they have already several decades history. The excellent results achieved by science learning centers in the education field, is an argument for involving natural science educators in implementation of the projects, aimed at developing activity programs for these institutions. A good example of science centre is Innovation Center Mill of Knowledge in Toruń. This organisation is actually able to show selected issues from various fields of science, technology, culture in an interdisciplinary way and its programme significantly goes beyond interactive exhibitions. Through amusement and independent experiments it introduces children and adults to the world of science and technology, enables the understanding of natural phenomena and therefore the world around.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesPrace Komisji Edukacji Geograficznej;
dc.subjectedukacja nieformalnapl_PL
dc.subjectcentrum naukipl_PL
dc.subjectCentrum Nowoczesności Młyn Wiedzypl_PL
dc.subjectwystawy interaktywnepl_PL
dc.subjectinformal educationpl_PL
dc.subjectscience centrepl_PL
dc.subjectInnovation Center Mill of Knowledgepl_PL
dc.subjectinteractive exhibitionspl_PL
dc.titleRola centrów nauki w przyrodniczej edukacji nieformalnej na przykładzie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniupl_PL
dc.title.alternativeThe role of science learning centres in informal sciences education on the example of Innovation Center Mill of Knowledge in Toruńpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[205]- 219pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki, Instytut Geografii, 85-428 Bydgoszcz, ul. Mińska 15pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika. Wydział Nauk o Ziemi, Katedra Gleboznawstwa i Kształtowania Krajobrazu, 87-100 Toruń, ul. Lwowska 1pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-453-2
dc.referencesAnderson D., Lucas K.B., 1997, The effectiveness of orienting students to the physical features of a science museum prior to visitation, „Research in Science Education”, 27 (4), s. 485–495.pl_PL
dc.referencesAnderson D., Lucas K.B., Ginns I.S., Dierking L.D., 2000, Development of knowledge about electricity and magnetism during a visit to a science museum and related postvisit activities, „Science Education”, 84, s. 658–679.pl_PL
dc.referencesBeetlestone J.G., Johnson C.H., Quin M., White H., 1998, The science center movement: Contexts, practice, next challenges, „Public Understanding of Science”, 7 (1), s. 5–26.pl_PL
dc.referencesBiernacka R.E., Misiuda-Kolejko E., 2008, Uczniowie zdolni nonkonformistyczni i konformistyczni a ich obraz siebie, [w:] Limont W., Cieślikowska J., Dreszer J. (red.), Zdolności, talent, twórczość, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 163–177.pl_PL
dc.referencesCrease R.P., 2003, The prism and the pendulum: The ten most beautiful experiments in science, Random House Trade Paperback Edition.pl_PL
dc.referencesCzerniak-Czyżniak M., 2011, Wizyta w Centrum Nauki Kopernik, „Geografia w Szkole”, 1, s. 14–17.pl_PL
dc.referencesDorrio B.V., Quinteiro R.V., 2006, Indoor interactive science museums in school, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 623–628.pl_PL
dc.referencesFrycie S., 1993, Integracja w nauczaniu, [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 257–261.pl_PL
dc.referencesGumaelius L., Johansson K.E., 2006, Hands on physics and biology in house of science, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 11–14.pl_PL
dc.referencesKopaliński W., 1990, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKothari S., Kothari A., 2006, The role of science centers and museums in teaching science, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 633–636.pl_PL
dc.referencesLimont W., 2008, Model struktur zdolności kierunkowych i jego implikacje teoretyczne, [w:] Limont W., Cieślikowska J., Dreszer J. (red.), Zdolności, talent, twórczość, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 13–25.pl_PL
dc.referencesMoiteiro A.B., Santos C., Castro M., Gatinho M.J., 2006, Ocean phenomena, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 629–632.pl_PL
dc.referencesO uczniu zdolnym, 1999, Biblioteczka reformy, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPedretti E.G., 2004, Perspectives on learning through research on critical issues-based science center, „Science Education”, 88 (Suppl. 1), s. 34–47.pl_PL
dc.referencesPiskorz S., 2010, Nieformalna edukacja geograficzna, „Geografia w Szkole”, 3, s. 5–11.pl_PL
dc.referencesPodgórski Z., 2000, Interdyscyplinarne Podyplomowe Studium „Przyroda” jako forma doskonalenia zawodowego nauczycieli geografii, [w:] Zioło Z. (red.), Geografia w reformowanym systemie szkolnictwa, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków, s. 86–92.pl_PL
dc.referencesPodgórski Z., Charzyński P., Zaparucha A., 2009, Geographical education in Poland – the state and perspectives at the turn of the 21st century, [w:] Charzyński P., Donert K., Podgórski Z. (red.), Geography bilingual teaching – practical issues 11, Herodot, SOP, Toruń, s. 137–143.pl_PL
dc.referencesValença M., Trincão P., 2006, The importance of personalization in school visits to a science center, [w:] Costa M.F., Dorrío B.V. (red.), Hands-on science, science education and sustainable development, University of Minho, Braga, s. 641–642.pl_PL
dc.referenceshttp://mlynwiedzy.org.pl [dostęp: 30.11.2013, 18.15].pl_PL
dc.referenceshttp://mlynwiedzy.org.pl/wystawy/wahadlo-foucalta/ [dostęp: 08.10.2013].pl_PL
dc.referenceshttp://mlynwiedzy.org.pl/o-centrum/wirtualne-zwiedzanie [dostęp: 30.09.2013].pl_PL
dc.referenceshttp://pl.wikipedia.org/wiki/Centrum_nauki [dostęp: 29.12.2013; 02.01.2014].pl_PL
dc.contributor.authorEmailzbigniew.podgorski@ukw.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailpecha@umk.plpl_PL
dc.relation.volume3pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord