Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaniuk, Ryszard Maciej
dc.date.accessioned2015-12-15T14:31:45Z
dc.date.available2015-12-15T14:31:45Z
dc.date.issued1995
dc.identifier.issn0208-6182
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15563
dc.description.abstractKluczowe znaczenie dla zrozumienia przez uczniów istoty przemian przebiegających w roztworach wodnych elektrolitów ma właściwe opanowanie przez nich pojęcia „dysocjacja elektrolityczna (jonowa)”. Obserwowane w tym przypadku trudności mogą być w znacznej części spowodowane dotychczasowymi koncepcjami metodycznymi związanymi z nauczaniem tego pojęcia. Odrębny, ważny problem w nauczaniu omawianych zagadnień stanowi umiejętność wykorzystania przez uczniów, w przeprowadzonym przez nich rozumowaniu, pojęcia „równowaga” . Dotychczasowe badania w zakresie zrozumienia i posługiwania się tym pojęciem wykazują, że nie jest ono opanowywane przez uczniów w stopniu zadowalającym. Trudności występujące podczas zapoznawania uczniów z takimi pojęciami jak „hydroliza soli” czy „roztwory buforowe” mogą wynikać z konieczności równoczesnego wprowadzenia stosunkowo dużej liczby informacji, co prowadzi do przekroczenia pojemności pamięci krótkotrwałej.pl_PL
dc.description.abstractEine gute Beherrschung des Begriffs der elektrolytischen Dissoziation für den Schüler bedingt das Verstehen und die richtige Auffassung des Wesens aller Umwandlungen, die in den Wasserlösungen der Elektrolyte verlaufen. Viele Schwierigkeiten, die dabei entstehen und beobachtet werden, können im beträchtlichen. Teil durch die im Unterricht zu diesem Zweck bisher angewandten methodischen Konzeptionen verursacht werden. Ein wichtiges separates Problem, das mit dem besprochenen Unterrichtsgegenstand zusammenhängt, bildet die Fähigkeit der Schüler, den Begriff „Gleichgewicht” zu verwerten und zwar in ihrem Schlußfolgernprozeß. Die bis jetzt durchgeführten Untersuchungen im Bereich des Verstehens und der Verwendung dieses Begriff weisen darauf hin, daß der Begriff von den Schülern nicht genug gut angeeignet wird. Die Erklärung solcher Begriffe wie „Salzhydrolyse” oder „Pufferlösungen”, erfordert gleichzeitiger Anwendung von zahlreichen Informationen, was leicht zur Überschreitung der Kapazität des operativen Gedächtnisses führen kann.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Chimica;11
dc.titleProblemy związane z nauczaniem równowag jonowych w roztworachpl_PL
dc.title.alternativeIonengleichgewicht in Lösungen als Schwerpunkt des Unterrichts und die damit verbundenen Unterrichtsproblemepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1995pl_PL
dc.page.number73-77pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Chemii, Pracownia Dydaktyki Chemii, 20-031 Lublin, plac Marii Curie-Skłodowskiej 3pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord