dc.contributor.author | Janiuk, Ryszard Maciej | |
dc.date.accessioned | 2015-12-15T14:31:45Z | |
dc.date.available | 2015-12-15T14:31:45Z | |
dc.date.issued | 1995 | |
dc.identifier.issn | 0208-6182 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/15563 | |
dc.description.abstract | Kluczowe znaczenie dla zrozumienia przez uczniów istoty przemian przebiegających
w roztworach wodnych elektrolitów ma właściwe opanowanie przez nich
pojęcia „dysocjacja elektrolityczna (jonowa)”. Obserwowane w tym przypadku
trudności mogą być w znacznej części spowodowane dotychczasowymi koncepcjami
metodycznymi związanymi z nauczaniem tego pojęcia. Odrębny, ważny problem
w nauczaniu omawianych zagadnień stanowi umiejętność wykorzystania przez
uczniów, w przeprowadzonym przez nich rozumowaniu, pojęcia „równowaga” .
Dotychczasowe badania w zakresie zrozumienia i posługiwania się tym pojęciem
wykazują, że nie jest ono opanowywane przez uczniów w stopniu zadowalającym.
Trudności występujące podczas zapoznawania uczniów z takimi pojęciami
jak „hydroliza soli” czy „roztwory buforowe” mogą wynikać z konieczności
równoczesnego wprowadzenia stosunkowo dużej liczby informacji, co prowadzi do
przekroczenia pojemności pamięci krótkotrwałej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Eine gute Beherrschung des Begriffs der elektrolytischen Dissoziation für den Schüler
bedingt das Verstehen und die richtige Auffassung des Wesens aller Umwandlungen, die in
den Wasserlösungen der Elektrolyte verlaufen. Viele Schwierigkeiten, die dabei entstehen und beobachtet werden, können im beträchtlichen. Teil durch die im Unterricht zu diesem Zweck
bisher angewandten methodischen Konzeptionen verursacht werden. Ein wichtiges separates
Problem, das mit dem besprochenen Unterrichtsgegenstand zusammenhängt, bildet die Fähigkeit
der Schüler, den Begriff „Gleichgewicht” zu verwerten und zwar in ihrem Schlußfolgernprozeß.
Die bis jetzt durchgeführten Untersuchungen im Bereich des Verstehens und der Verwendung
dieses Begriff weisen darauf hin, daß der Begriff von den Schülern nicht genug gut angeeignet wird.
Die Erklärung solcher Begriffe wie „Salzhydrolyse” oder „Pufferlösungen”, erfordert
gleichzeitiger Anwendung von zahlreichen Informationen, was leicht zur Überschreitung der
Kapazität des operativen Gedächtnisses führen kann. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Chimica;11 | |
dc.title | Problemy związane z nauczaniem równowag jonowych w roztworach | pl_PL |
dc.title.alternative | Ionengleichgewicht in Lösungen als Schwerpunkt des Unterrichts und die damit verbundenen Unterrichtsprobleme | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1995 | pl_PL |
dc.page.number | 73-77 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Chemii, Pracownia Dydaktyki Chemii, 20-031 Lublin, plac Marii Curie-Skłodowskiej 3 | pl_PL |