Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPolok, Grzegorz
dc.date.accessioned2013-04-22T07:46:12Z
dc.date.available2013-04-22T07:46:12Z
dc.date.issued2010-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1589
dc.description.abstractThe increasing trend concerning loosing respect towards honoured authorities can nowadays be observed in most of the areas of social life. This refers also to universities and decreasing respect towards academics. The study at Karol Adamiecki Univeristy of Economics in Katowice, focused on structure and hierarchy of values declared by its students, were expected to reveal whether this assumption is true. The study characterized reasons for and directions of change in the declared hierarchy of values among the young. It was of high importance to diagnose the core of interactions between students and academics, i.e. to answer a question whether academics employed by the University are perceived by the students as persons whose personal approach and behaviours could be followed. The results show that nowadays academic is not respected as an authority for her/his students. The way to regain respect seems to be based on reinforcement of traditional master (tutor) – student relations, as university is this particular place where this kind of interrelations should develop. The task of building this relation needs time and efforts, as well as sets a high standard for academics to present unimpeachable ethical approach as well as openness towards students and dynamic changes in the environment.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherArchidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2
dc.rights.uri*
dc.subjectAcademicspl_PL
dc.subjectRespectpl_PL
dc.titleErozja autorytetu nauczyciela akademickiego – czy ta tendencja może ulec zmianie?pl_PL
dc.title.alternativeErosion of Respect Towards Academics – Can the Visible Trend be Changed?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesBocheński J., Logika i filozofia. Wybór pism, PWN, Warszawa 1993.
dc.referencesChymuk M., Aksjologiczne preferencje studentów uczelni krakowskich, WAM, Kraków 2004.
dc.referencesJagieło M., Spotkanie mistrza i ucznia/studenta – źródłem wiedzy i mądrości o sobie, innych i świecie, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2007.
dc.referencesJazukiewicz I., Autorytet nauczyciela akademickiego [w:] Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K. Jaskot, Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
dc.referencesKapias M., K. Kasperek, G. Polok, Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2008.
dc.referencesKloc K., E. Chmielecka, Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2004.
dc.referencesŁobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, IMPULS, Kraków 2007.
dc.referencesMały Słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.
dc.referencesOżóg J., Autorytet nauczyciela, „Cywilizacja” 2002, nr 2.
dc.referencesPociej B., Potrzeba wielkich autorytetów, „Ethos” 1997, nr 37.
dc.referencesPolok G., Najważniejsze wartości studentów I roku studiów Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Katowice, Katowice 2006.
dc.referencesSławińska I., Autorytet nauczyciela, „Ethos” 1997, nr 37.
dc.referencesSłownik społeczny, red. B. Szlachta, WAM, Kraków 2004.
dc.referencesStażewski W., Promieniowanie mistrza, „W drodze” 2007, nr 2.
dc.referencesSzymik J., Niezmienna potrzeba światła, „Ethos” 1997, nr 37.
dc.referencesŚnieżycki M., Autorytet nauczyciela (mimo wszystko) jest możliwy [w:] Aby Moc rozbrajała przemoc, red. E. Jankiewicz, Wydawnictwo „Niedziela”, Zielona Góra 2004.
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord