Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRembowska, Krystyna
dc.date.accessioned2016-02-24T12:03:12Z
dc.date.available2016-02-24T12:03:12Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17089
dc.description.abstractIn the past the perception of cultural reality was influenced by the tendency to construct the world image in terms of the dichotomy: centre-peripheries. Owing to technological, scientific and military superiority and mobility of western culture, a great part of the world came under influence of European culture, which has been a driving force behind economic, social and political development of the world. The well-known phrase “the West and the rest” expressed adequately the situation. In the aftermath of the Second World War the old imperial order has changed radically. The years 1960s saw an independence boom in Africa and other parts of the world. Post-colonial processes that followed resulted in a new, totally different ethnic order. At the same time, representatives of “peripheral” cultures came to Europe and North America, forming ethnic minorities that gradually became permanent elements of ethnic landscapes. The centre-periphery concept became antiquated. The world became a global ecumene, although ethnic and national considerations did not lose their importance. Turn to ethnic roots and tribal groupings is a phenomenon evident in the modern world dominated by international corporations and information networks (Burszta 1998). Multiculturalism of the world becomes increasingly apparent, although in a different way than it was described by traditional geography or cultural anthropology. Today multiculturalism manifests itself, first of all, as a problem of cultural differences within individual states where ethnic, religious, sexual minorities struggle for their place in the national culture.pl_PL
dc.description.abstractŚwiat staje się dziś coraz bardziej wielokulturowy. Procesy społeczne, ekonomiczne, kulturowe i demograficzne w coraz większym stopniu przekraczają tradycyjnie rozumiane granice narodowe, państwowe i kulturowe. W efekcie migracji i działalności mediów pojawia się zjawisko nazywane globalną implozją albo peryferyzacją centrum. Dochodzi do procesu deterytorialności kultur.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;8
dc.subjectwielokulturowośćpl_PL
dc.subjectglobalizacjapl_PL
dc.subjectdeterytorializacja kulturpl_PL
dc.subjectetnokrajobrazypl_PL
dc.subjectmigracje międzynarodowepl_PL
dc.titleGlobalizacja, multikulturalizm i przemiany tożsamościpl_PL
dc.title.alternativeGlobalisation, multiculturalism and changing identitypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007pl_PL
dc.page.number3-13pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Zakład Geografii Regionalnej i Społecznejpl_PL
dc.referencesBurszta W., 1998, Antropologia kultury, Poznan.pl_PL
dc.referencesFoster R. J., 1991, Making national cultures in the global ecumene, „Annual Review of Anthropology”, 20.pl_PL
dc.referencesKearney M., 1995, The local and the global: the anthropology o f globalization and transnationalism, „Annual Review of Anthropology”, 24.pl_PL
dc.referencesKrzysztofek K., 1991, Cywilizacja: dwie optyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMacConnell D., 1989, The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, New York.pl_PL
dc.referencesNash M., 1988, The Cauldron of Ethnicity in the Modern World, Chicago.pl_PL
dc.referencesNovak M., 1985, Przebudzenie etnicznej Ameryki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPopiuk-Rysińska I., 1995, Suwerenność współczesnych państw - konieczność redefinicji?, [w:] E. Haliżak, I. Popiuk-Rysińska (red.), Państwo we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Warszawa.pl_PL
dc.referencesRifkin J., 2003, Wiek dostępu, Wroclaw.pl_PL
dc.referencesStomma L., 1986, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa.pl_PL
dc.referencesWolicka E., 1998, Osobowa tożsamość i odrębność w perspektywie hermeneutyki dialogicznej, [w:] J. Kłoczowski, S. Łukasiewicz (red.), Tożsamość, odmienność, tolerancja a kultura pokoju, Lublin.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord