Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWojciechowska, Kalina
dc.date.accessioned2016-03-16T13:18:10Z
dc.date.available2016-03-16T13:18:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17428
dc.description.abstractEwangelia Marka od XVIII wieku powszechnie uważana jest za najstarszą z ewangelii kanonicznych, a wśród ewangelii kanonicznych dodatkowo za najstarszą z tzw. ewangelii synoptycznych. Często też traktowana jest jako źródło bądź jedno ze źródeł dla tekstów Mateusza i Łukasza, którzy przekaz Markowy uzupełniają, skracają, a bardzo często też uściślają i poprawiają nie tylko pod względem stylistycznym, ale także rzeczowym – w tym historycznym i geograficznym. Współczesna biblistyka próbuje ustalić pochodzenie, przyczynę i zasadność tych korekt, biorąc pod uwagę zarówno etapy redakcji, struktury tekstu, jak i kompetencje odbiorcze oraz świadomość teologiczną, historyczną i geograficzną adresatów poszczególnych ewangelii. Celem prezentowanego artykułu jest konfrontacja wzmianek topograficznych zawartych w Ewangelii Marka z rzeczywistymi danymi geograficznymi oraz wskazanie funkcji, jakie wzmianki te pełnią w strukturze i kompozycji utworu oraz w jego teologicznym przesłaniu. Podstawowym materiałem badawczym jest grecki tekst Ewangelii wraz z aparatem krytycznym (NA 28); dominantę metodologiczną stanowi krytyka redakcji (redaction criticism) wraz z analizą lingwistyczną.pl_PL
dc.description.abstractThis article reconstructs the picture of the movements of Jesus since John’s baptizing until the journey to Jerusalem. There are geographical and chronological problems connected with the Gospel of Mark. In many instances the evangelist does not know where and when incidents took place. The topographical data are likewise confused and contradictory. The evangelist emphasizes the contrast between the apparent aimlessness of Jesus’ movements and ministry in the earlier period in Galilee (Mk 1:1–6:29) and the plan of the later periodes. In second part (Mk 6:30–9:1) Mark possessed two divergent but paralel accounts of the events following the return of the Twelve. The third part (Mk 9:2–11:11) is the journey of Jesus from Cesarea Philippi to Jerusalem, and the fourth part are the evants in Jerusalem. In Jerusalem Mark’s topographical notations are also never detailed and informative.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;21
dc.subjectEwangelia Markapl_PL
dc.subjecttopografiapl_PL
dc.subjectGalileapl_PL
dc.subjectJudeapl_PL
dc.subjectKafarnaumpl_PL
dc.subjectGerazapl_PL
dc.subjectTyrpl_PL
dc.subjectSydonpl_PL
dc.subjectJezioro Galilejskiepl_PL
dc.subjectJezuspl_PL
dc.subjectmisjapl_PL
dc.subjectJerozolimapl_PL
dc.subjectJordanpl_PL
dc.subjectGospel of Markpl_PL
dc.subjecttopographypl_PL
dc.subjectGalileepl_PL
dc.subjectJudeepl_PL
dc.subjectCapernaumpl_PL
dc.subjectTyrepl_PL
dc.subjectSidonpl_PL
dc.subjectGerasapl_PL
dc.subjectSea of Galileepl_PL
dc.subjectJesuspl_PL
dc.subjectmissionpl_PL
dc.subjectJerusalempl_PL
dc.subjectJordanpl_PL
dc.titleHoryzont geograficzny Ewangelii Markapl_PL
dc.title.alternativeThe Geographical Horizon of Mark’s Gospelpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[119]-136pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Wiedzy Nowotestamentowej i Języka Greckiego, Wydział Teologiczny, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesBriks P., 2004, Betsaida w Biblii i najnowszych badaniach archeologicznych, „Studia Judaica”, 7, nr 1(13).pl_PL
dc.referencesCzerski J., 2003, Księgi narracyjne Nowego Testamentu. Wprowadzenie historyczno-literackie i teologiczne, Redakcja Wydawnictw WT UO, Opole.pl_PL
dc.referencesEdwards J.R, 2002, The Gospel according to Mark, PNTC, Eerdmans, Grand Rapids.pl_PL
dc.referencesFunk R.W. et al., 1998, The Acts of Jesus: What Did Jesus Really Do?, Polebridge, Salem.pl_PL
dc.referencesIncigneri B.J., 2003, The Gospel to the Romans. The Setting and Rhetoric of Mark’s Gospel, Brill, Leiden.pl_PL
dc.referencesKee H.C., 1977, Community of the New Age: Studies in Mark’s Gospel, SCM Press London.pl_PL
dc.referencesKoehler L., Baumgarten W., Stamm J.J, 2013, Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 2, Vocatio, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLangkammer H. (red.), 1977, Ewangelia według św. Marka, Pallotinum, Poznań–Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcCown C.C., 2012, Gospel Geography. Fiction, Fact and Truth, JBL 60/1.pl_PL
dc.referencesNineham D.E., 1969, Saint Mark, Penguin, Baltimore.pl_PL
dc.referencesRosik M., b.r.w., Macheront, http://wroclaw.biblista.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=407:macheront&catid=40:ze-sowem-w-codzienno&Itemid=83 (dostęp: 6.06.2015).pl_PL
dc.referencesRosik M., b.r.w., Tabor – Góra Przemienienia http://wroclaw.biblista.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=340%3Atabor-gora-przemienienia&catid=40%3Aze-sowem-w-codzienno&Itemid=83 (dostęp: 6.06.2015).pl_PL
dc.referencesTheissen G., 1992, The Gospels in context: Social and political history in the synoptic tradition, Fortress, Minneapolis.pl_PL
dc.referencesWojciechowska K., 2006, Opowiadam wam jak Piotr. Elementy stylu i stylizacji w Ewangelii Marka, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojciechowski M., 2010, Cuda Jezusa, Edycja św. Pawła, Częstochowa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.21.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord