Czy ujęcie marki w bilansie jako wartości niematerialnej może być wiarygodne?
Streszczenie
W praktyce gospodarczej obserwuje się, że wartości niematerialne stanowią coraz większy udział w strukturze aktywów wielu spółek, w tym takich pozycji jak marka firmy czy marka produktu. W większości przypadków pozycje te są ujmowane w aktywach bilansów w wyniku transakcji innych niż odpłatne nabycie. Wartościami niematerialnymi pokrywa się akcje w obcych jednostkach, wprowadza na stan majątku przy fuzjach bądź przejęciach spółek. Można mieć wiele wątpliwości do wiarygodności wyceny takich zasobów majątkowych, gdyż większość znanych metod wyceny marki bazuje na przyszłych przepływach pieniężnych. Szacowanie tych przepływów, a także przyjmowanie określonej stopy dyskontowej dla ustalenia ich bieżącej wartości, są wyjątkowo subiektywne. Zarówno polskie, jak i międzynarodowe standardy rachunkowości nie wskazują na żadne rygory wyceny tego rodzaju aktywów, ani nie wymuszają stosowania chociażby dwóch metod wyceny. Zatem współcześnie wycena marki staje się jednym z istotniejszych instrumentów kreatywnej rachunkowości.
Collections