Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny
Streszczenie
Dywergencyjna tendencja w poznaniu i kształceniu jest tak silna, że zamiast obrazu
w wysokiej rozdzielczości przestajemy widzieć rzeczywistość jako sensowną całość.
Nastąpił więc czas zmąconych gatunków (blurred genres) i badań interdyscyplinarnych.
Tymczasem pedagogika słabo sobie radzi z postulatem interdyscyplinarności.
Rozbicie na poletka badawcze i specjalizacje blokuje pytanie o wielowymiarowe wychowanie.
Problem jest jeszcze poważniejszy. Interdyscyplinarność ma także niekorzystne
konsekwencje. Trzeba w tej sytuacji zmienić kulturę akademicką. Transdyscyplinarność
stanowi wyższy poziom interdyscyplinarności jako zmiana statusu
epistemologicznego poszczególnych nauk. Pedagogika filozoficzna w tym kontekście
nie jest częścią pedagogiki, tylko wewnętrznym ruchem transdyscyplinarnym w pedagogice. The divergence trend in cognition and education is so strong that instead of an image
in high definition we cease to see the reality as a meaningful whole. Therefore, it is
the time of blurred genres and interdisciplinary research. However, pedagogy hardly
copes with the postulate of interdisciplinarity. The breakdown into research plots
and specializations blocks the question about multidimensional education. The
problem is even more serious. Interdisciplinarity also has adverse consequences,
which brings on the need to change the academic culture. Transdisciplinarity makes
a higher level of interdisciplinarity as a change in the epistemological status of the
individual humanities. In that context, philosophical pedagogy is not just a part of
pedagogy, but it is an internal transdisciplinary movement in pedagogy.
Collections