Show simple item record

dc.contributor.authorPiguła, Ewelina
dc.date.accessioned2016-11-25T20:17:57Z
dc.date.available2016-11-25T20:17:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2353-5601
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20070
dc.description.abstractProblematyka ochrony konsumenta jest kluczowym czynnikiem rozwoju współczesnej gospo-darki. Rynek usług finansowych podlega wpływowi konsumentów, dlatego znaczną rolę odgrywają także ich zachowania. Bardzo ważne jest jednak bezpieczeństwo klientów i skutki podejmowanych przez nich decyzji. Aby zapewnić konsumentom efektywną i skuteczną ochronę bardzo istotne jest funkcjonowanie obok struktur sądowych także systemu struktur rozjemczych stojących na straży praw i interesów konsumentów, które stanowią gwarancję uczciwych i zdrowych zasad obrotu gospodarczego w sferze usług bankowych. Wśród instytucji, które mogą odegrać bardzo dużą rolę w tym zakresie, a które są charakterystyczne tylko dla sektora bankowego, należy wskazać Bankowy Arbitraż Konsumencki oraz utworzony w 2008 r. Sąd Polubowny przy KNF. Ustawodawstwo przewiduje wiele źródeł ochrony interesów konsumentów na rynku usług bankowych, jednak nie wszystkie z nich są konsumentom znane i wykorzystywane w praktyce. Jednym z często pomijanych organów ochrony konsumentów usług bankowych jest BAK – Bankowy Arbitraż Konsumencki. W poniższym artykule przedstawiono instytucję Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jako organu o dużym znaczeniu dla ochrony konsumenta, pozwalającym na pozasądowe rozwiązywanie sporów. Celem artykułu jest przedstawienie i ocena funkcjonowania Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jako instytucji ochrony konsumenta na rynku usług bankowych. Hipoteza ta wymaga udowodnienia, które zostanie opracowane na podstawie badań własnych i literatury źródłowej.pl_PL
dc.description.abstractThe issue of Consumer Protection is a key factor in the Development of Modern Economy. The market was under the influence of the Financial Services Consumer Protection, because a significant role is also played by their behavior. It is very important, but customer safety and the effects of their decisions. To provide consumers with effective and efficient protection is very important to the functioning of the apartment next to the structures of the judicial system structures arbitration upholders of the law and the interests of consumers, which are the guarantees of fair and sound principles Economic Trade in the area of Banking Services. Among the institutions that can play a very large role in this scope, which are characteristic only for the Banking Sector, indicate Banking Ombudsman and created in 2008 Court of Arbitration by the KNF. The legislation provides for Multiple Sources of Consumer Protection of the interests of the banking services market, but not dating of these are known to consumers and used in practice. One of the often overlooked authorities Consumer Banking Services is Banking Ombudsman. The following article presents institution of Banking Ombudsman as an organ of big importance for consumer protection, allowing for extra-judicial resolution of disputes. The aim of the article is to present and evaluate the functioning of the Banking Ombudsman as an institution of Consumer Protection on the Market of Banking Services. This hypothesis requires proof that will be developed on the basis of its own research and source literature.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno–Socjologiczny, Instytut Finansówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectkonsumentpl_PL
dc.subjectsystem bankowypl_PL
dc.subjectochronapl_PL
dc.subjectArbiter Bankowypl_PL
dc.subjectConsumerpl_PL
dc.subjectBanking Systempl_PL
dc.subjectSecuritypl_PL
dc.subjectBank Ombudsmanpl_PL
dc.titleBankowy arbitraż konsumencki jako instytucja ochrony konsumenta na rynku usług bankowychpl_PL
dc.title.alternativeBanking consumer arbitration as a consumer protection authority on the market of banking servicespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-50pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.referencesAzemski R., 2006, Wygrywa ten, kto ma rację, „Akademia Banku”, nr 03pl_PL
dc.referencesCzechowska I., 2013, Społeczne aspekty działań na rynku bankowym w kontekście zagrożeń inte-resów konsumentów, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 284.pl_PL
dc.referencesCzechowska I., 2011, Działania zapewniające ochronę konsumenta usług bankowych jako nowe wyzwanie dla teorii i praktyki finansów, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 171.pl_PL
dc.referencesCzechowska I., 2004, Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wyd. Uniwer-sytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDobaczewska A., 2007, Broni, pomaga, edukuje, „Akademia Banku”, nr 07–08.pl_PL
dc.referencesFolwarski M., 2010, Rola Arbitra Bankowego jako instytucji chroniącej prawa konsumenta na rynku bankowym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”, nr 140.pl_PL
dc.referencesKieżel E., 1995, Konsumpcja i gospodarstwo domowe w gospodarce rynkowej, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach”, nr 136.pl_PL
dc.referencesKil K., 2013, Rola polubownego rozwiązywania sporów w polityce ochrony konsumenta usług bankowych w Polsce w perspektywie pokryzysowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 284.pl_PL
dc.referencesKlein G., 1989, Dictionary of Banking, Pitman, London.pl_PL
dc.referencesOstalecka A., 2012, Ochrona konsumenta jako instrument wspierania stabilności systemu finan-sowego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., 2013, Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmyczek S., 2007, Modele zachowań konsumentów na rynku usług finansowych, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.references[www1] https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/arbiter_bankowy/sprawozdania/sprawozdanie_BAK_za_2013_-_FINAL.pdf.pl_PL
dc.references[www2] https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/arbiter_bankowy/sprawozdania/sprawozdanie_BAK_2014_final.pdf.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL
dc.subject.jelD18
dc.subject.jelG21


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska