Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZarzycka, Grażyna
dc.contributor.authorBiernacka, Michalina
dc.date.accessioned2017-07-10T12:21:56Z
dc.date.available2017-07-10T12:21:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22190
dc.description.abstractIn first part of the article, the authors discuss the problems with defining languages used for specific purposes as well as with defining the field that deals with researching and teaching these variations of language. The authors also present the current approaches to research and pedagogy which are being discussed in the literature of foreign language learning and teaching, among them, the rapprochement between the research on languages for specific purposes and discourse and interaction analysis, as well genre and intercultural studies. This broader study perspective should cause changes in foreign language teaching practice: teaching languages for specific purposes should be planned in a way that would enable language users to participate in the discourse community by developing, during language classes, effective discourse behaviours. In the second part of the article, the authors discuss the content of the 23rd volume of this periodical, entitled: Specialist variations of the language – 1. Research concepts and foreign language teaching practice.en_GB
dc.description.abstractW części I artykułu przedstawiono sposoby definiowania specjalistycznych odmian języków oraz dziedziny zajmującej się ich nauczaniem. Opisano również najnowsze kierunki badań i podejścia pedagogiczne, jakie zarysowały się w ostatnich latach w literaturze glottodydaktycznej. Do najważniejszych tendencji należy zbliżenie się refleksji nad kształceniem języków specjalistycznych do analizy dyskursu i interakcji oraz studiów genologicznych i interkulturowych. To znaczące poszerzenie perspektywy powinno wywołać również określone zmiany w praktyce pedagogicznej w kierunku kształcenia określonych zachowań dyskursywnych, które pozwolą użytkownikom języka właściwie funkcjonować w określonej wspólnocie dyskursywnej. W części II artykułu autorki omawiają treść 23. tomu niniejszego czasopisma zatytułowanego Specjalistyczne odmiany języka – 1. Koncepcje badawcze i praktyka glottodydaktyczna, zwracając uwagę na zawarte w publikowanych pracach kluczowe tezy i koncepcje.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;23
dc.subjectteaching languages for specific purposesen_GB
dc.subjectforeign languagesen_GB
dc.subjectPolish as a foreign languageen_GB
dc.subjectapproachesen_GB
dc.subjectresearch perspectivesen_GB
dc.subjectnauczanie specjalistycznepl_PL
dc.subjectjęzyki obcepl_PL
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectdydaktyka języków specjalistycznychpl_PL
dc.subjectpodejściapl_PL
dc.subjectperspektywy badawczepl_PL
dc.titleNauczanie specjalistyczne języków obcych i języka polskiego jako obcego. Nowe podejścia i perspektywy badawczepl_PL
dc.title.alternativeTeaching foreign languages and the Polish language for specific purposes. New approaches and research perspectivesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[9]-17
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesGębal P.E., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodzienis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 23, s. 19–34.pl_PL
dc.referencesGajewska E., 2015, Badania nad dyskursami specjalistycznymi a praktyka pedagogiczna, w: M. Sowa, M. Mocarz-Kleindienst, U. Czyżewska (red.), Nauczanie języków obcych dla potrzeb rynku pracy, Lublin, s. 39–52.pl_PL
dc.referencesGonigroszek D., 2016, Mentalna reprezentacja terminu – implikacje dla glottodydaktyki języków specjalistycznych, „Acta Universitatis Lodzienis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 23, s. 35–46.pl_PL
dc.referencesGrucza S., 2008, Lingwistyka języków specjalistycznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKształcenie specjalistyczne cudzoziemców, 1996, B. Ostromęcka-Frączak (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8; http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/12352.pl_PL
dc.referencesLigara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.pl_PL
dc.referencesSowa M., Mocarz-Kleindienst M., Czyżewska U. (red.), 2015, Nauczanie języków obcych dla potrzeb rynku pracy, Lublin.pl_PL
dc.referencesSwales J. M., 1990, Genre Analysis. English in Academic Settings, Cambridge.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2013, Dyskurs glottodydaktyczny na łamach „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców” w latach 1987–2013, „Acta Universitatis Lodzienis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 20, s. 11–21; http://hdl.handle.net/11089/4437.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, w: I. Janowska, P. E. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.zarzycka@wp.pl
dc.contributor.authorEmailmichalinaj@poczta.onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.23.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord