Show simple item record

dc.contributor.authorJastrząb, Mariusz
dc.date.accessioned2013-07-04T11:19:27Z
dc.date.available2013-07-04T11:19:27Z
dc.date.issued2013-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/2253
dc.description.abstractBased on case studies prepared at the Harvard Business School, the article analyses the content of university courses on business history. Its aim is to answer the question whether or not business history courses are used for discussing the problems of CSR or moral dilemmas behind strategic decisions made by managers. The article argues that the chance of enhancing the understanding of social problems on the part of the managers and shaping their responsiveness to them, created by the presence of courses on history in the academic curriculum, remains, to a large extent, unrealised. Teaching materials are still influenced by the Chandlerian paradigm and thus focus on changes in organisational structures and strategies of large multinational companies. They pay little attention to the social environment of business, rarely pose questions on the motivations of human actions or value hierarchies and avoid discussions on the social consequences of management decisions.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;
dc.subjectbusiness historyen
dc.subjectHarvard Business Schoolen
dc.subjectmanagement educationen
dc.titleProblematyka społecznej odpowiedzialności w nauczaniu historii biznesu w Harvard Business Schoolpl_PL
dc.title.alternativeSocial Responsibility in Business History Teaching at Harvard Business Schoolen
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013
dc.page.number63-74
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Leona Koźmińskiego, Warszawa
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBarker T.C., R.H. Campbell, P. Mathias, Business History, The Historical Association, London 1960.
dc.referencesChandler A.D., Strategy and Structure. Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge, London 1962.
dc.referencesChandler A.D., The Visible Hand. The Managerial Revolution in American Business, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (Mass.) – London 2002 (1977).
dc.referencesChandler A.D., The Visible Hand. The Managerial Revolution in American Business, Harvard University Press 1977.
dc.referencesChłopecki J., Nauki humanistyczne – potrzebne czy zbędne?, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie” 1999, nr 4.
dc.referencesColli A., The History of Family Business 1850-2000, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
dc.referencesDuda J., W kręgu paradygmatu historyzmu (o zmieniającej się roli refleksji historycznej w myśli ekonomicznej) [w:] Historia gospodarcza i historia myśli ekonomicznej a teoria ekonomii, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
dc.referencesFeldman G.D., Allianz and the German Insurance Business 1933-1945, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
dc.referencesGalambos L., American Business History, Service Center for Teachers of History, Washington D.C. 1967.
dc.referencesGórski P., Kształcenie menedżerów wobec zjawiska kryzysu. Perspektywa historyczna, „Master of Business Administration” 2011, nr 6.
dc.referencesGórski P., Menedżerowie, ich władza i wiedza w perspektywie ideologicznej [w:] Humanistyka i zarządzanie. W poszukiwaniu problemów badawczych i inspiracji metodologicznych, red. P. Górski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
dc.referencesGórski P., Perspektywa historyczna w teorii i badaniach w dziedzinie organizacji zarządzania, „Współczesne Zarządzanie” 2007.
dc.referencesGórski P., Zarządzanie w perspektywie humanistycznej, „Organizacja i Kierowanie” 2009, nr 4.
dc.referencesJeremy D.J., G. Tweedale, Introduction [w:] Business History, red. D.J. Jeremy, G. Tweedale, Sage, London 2005.
dc.referencesJones G., A. Brown, Thomas J. Watson, the IBM and Nazi Germany, HBS Case Study 9-807- 133, Business School Publishing, Boston 2011.
dc.referencesJones G., B. Siemens, Werner von Siemens and the Electric Telegraph, HBS Case Study 9- 811-004, Harvard Business School Publishing, Boston 2011, s. 7-18.
dc.referencesJones G., C. Lubinski, Willi Jacobshon and Beiersdorf: Managing Expropriation and AntiSemitism, HBS Case Study 9-811-060, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
dc.referencesJones G., F.T. Fernandes, The Guggenheims and Chilean Nitrates, HBS Case Study 9-810- 141, Harvard Business School Publishing, Boston 2012.
dc.referencesJones G., H.B. Ishna, Rupert Murdoch, The Last Tycoon, HBS Case Study 9-811-017, Harvard Business School Publishing, Boston 2012.
dc.referencesJones G., L.B. Freidman, Weetman Pearson and the Mexican Oil Industry, HBS Case Study 9-804-085, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
dc.referencesKluska R., Rola nauk społeczno-humanistycznych w kształceniu menedżerów, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie” 1999, nr 4.
dc.referencesKoehn N.C., K. Miller, John D. Rockefeller and the Creation of the Standard Oil, HBS Case Study 9-807-010, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
dc.referencesKoehn N.F., A.E. Dwojeski, W. Grundy, E. Helms, K. Miller, Madam C.J. Walker: Enterpreneur, Leader and Philanthropist, HBS Case Study 9-807-145, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
dc.referencesKoehn N.F., K. Miller, R.K. Wilcox, Bono and U2, HBS Case Study 9-809-148, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
dc.referencesKoplan A.M., G. Jones, Vehbi Koc and the Making of Turkey’s Largest Business Group, HBS Case Study 9-811-081, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
dc.referencesKoźmiński A.K., D. Latusek-Jurczak, Rozwój teorii organizacji. Od systemu do sieci, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
dc.referencesLudescher M., R.A. Burgelman, DKSH in 2011, Stanford Graduate School of Business, Case SM 204, 2012.
dc.referencesMarks B., J. Skodlarski, Uwagi dotyczące nauczania historii na kierunkach ekonomicznych, „Studia Prawno-Ekonomiczne” 1995.
dc.referencesMatera R., Czy odwrót od historii? [w:] Z historii myśli ekonomicznej i historii gospodarczej. Księga jubileuszowa prof. Wiesława Piątkowskiego, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.
dc.referencesMaurer N., Dubai in Crisis, HBS Case Study, 9-710-061, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
dc.referencesMcCraw T.K., American Business 1920-2000. How It Worked, Harlan Davidson, Arlington Heights, Ill. 2000.
dc.referencesMcCraw T.K., Teaching History Courses to Harvard MBA Students: Building Enrollment from 21 to 1,300, „Business and Economic History” 1999, vol. 28(2).
dc.referencesMead J., A.C. Wicks, H. White, Chicquita in Columbia, University of Virginia, Darden School Publishing, Case Study UV 4265, Darden Business Publishing, 2010.
dc.referencesMorawski W., Czy historia gospodarcza jest jeszcze potrzebna [w:] Historia gospodarcza i historia myśli ekonomicznej a teoria ekonomii, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
dc.referencesRatajczak M., Wyższe szkolnictwo ekonomiczne w Polsce wobec wyzwań kryzysu, „Master of Business Administration” 2011, nr 6.
dc.referencesSobczak T., Polskie doświadczenia w badaniach organizacji i zarządzania w perspektywie historycznej, „Współczesne Zarządzanie” 2010, nr 3.
dc.referencesTurner H.A., General Motors and the Nazis. The Struggle for Control over Opel, Europe’s Biggest Carmaker, Yale University Press, New Heven – London 2005.
dc.referencesUsselman S.W., Still Visible: Alfred D. Chandler’s ‘The Visible Hand’, „Technology and Culture” 2006, vol. 47(3).
dc.referenceshttp://www.hbs.edu/businesshistory/curriculum.html
dc.contributor.authorEmailjastrzab@kozminski.edu.pl
dc.relation.volume16
dc.subject.jelL21
dc.subject.jelM14
dc.subject.jelN80


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record