dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2017-10-24T10:01:05Z | |
dc.date.available | 2017-10-24T10:01:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego, [w:] Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [99]-145, doi: 10.18778/8088-074-0.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-074-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23037 | |
dc.description | Proponowana książka jest skierowana zarówno do przedstawicieli środowisk akademickich, przede wszystkim socjologów i pedagogów zainteresowanych problematyką niepełnosprawności, jak również praktyków zaangażowanych w udzielanie pomocy i wsparcie tej grupy społecznej. Dedykujemy ją wszystkim, którzy w życiu codziennym stykają się z ludźmi niepełnosprawnymi, a w szczególności bliskim, członkom rodziny czy znajomym tych osób.
Nieustannie poszukuje się nowych rodzajów oddziaływania rehabilitacyjnego, które mobilizowałyby osoby niepełnosprawne do aktywności, zapewniały partnerską współpracę między osobami niepełnosprawnymi a pełnosprawnymi i ułatwiały przez to proces integracji. Dla powodzenia tych działań niezbędne staje się zaangażowanie instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, a także podmiotów działających na zasadach komercyjnych. W niniejszej publikacji chcieliśmy określić, jakie systemowe i strukturalne warunki powinny być spełnione m.in. w sferze pracy, edukacji i szerzej w zakresie polityki społecznej, których rezultatem byłoby stworzenie dogodnych warunków dla realizacji celów i osiągania sukcesów życiowych przez osoby niepełnosprawne. Pragnęliśmy pokazać, jak wielki potencjał może być wykorzystany do szeroko rozumianego przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej tej kategorii osób. | pl_PL |
dc.description.abstract | Autorka przedstawia sytuację studentów niepełnosprawnych w systemie polskiego szkolnictwa wyższego. W pracy po raz pierwszy przedstawiona jest historia rozwoju systemów wsparcia edukacyjnego osób niepełnosprawnych na polskich uczelniach, zaprezentowane są też dwie perspektywy badawcze: z punktu widzenia instytucji szkolnictwa wyższego oraz samych studentów z niepełnosprawnościami. Autorka prezentuje wyniki najnowszych badań, „dobre praktyki” i rekomendacje dla systemu edukacji akademickiej dla zwiększonej inkluzji osób niepełnosprawnych w szkolnictwie wyższym. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author presents the situation of students with disabilities in the Polish system of higher education. This paper discusses for the first time the history of educational support systems development for students with disabilities at Polish universities. Two research approaches were presented: the higher educational institutions’ perspective and the students’ with disabilities perspective. The author presents latest research findings, the best practices and the recommendations to the higher education system for increased inclusion of persons with disabilities in higher education. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | student | pl_PL |
dc.subject | instytucje szkolnictwa wyższego | pl_PL |
dc.subject | edukacja włączająca | pl_PL |
dc.subject | inkluzja społeczna | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | student | pl_PL |
dc.subject | HE institutions | pl_PL |
dc.subject | inclusive education | pl_PL |
dc.subject | social inclusion | pl_PL |
dc.title | Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego | pl_PL |
dc.title.alternative | Alter idem principle – a student with a disability in the higher education system | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [99]-145 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-075-7 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz jest psychologiem, kierownikiem Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Politechniki Łódzkiej. Zajmuje się tworzeniem systemów wsparcia edukacyjnego osób niepełnosprawnych na uczelniach. Badaczka szkolnictwa wyższego w kontekście realizacji praw osób niepełnosprawnych do kształcenia. Jest autorką monografii naukowej i kilkunastu artykułów o tematyce społecznej. | pl_PL |
dc.references | Barnes Colin, Mercer Geof (2004), Disability, Polity Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Berger Peter Lee, Luckmann Thomas (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Byra Stanisława (2010), Mechanizmy kształtowania się stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnością, [w:] Maria Chodkowska, Stanisława Byra, Zdzisław Kazanowski (red.), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 33–48. | pl_PL |
dc.references | Chodkowska Maria (2010), Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej, [w:] Maria Chodkowska, Stanisława Byra, Zdzisław Kazanowski (red.), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 13–31. | pl_PL |
dc.references | Dostępność edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich 2015, nr 5, Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka, nr 16, Warszawa, ss. 62. | pl_PL |
dc.references | Ferenz Krystyna (2008), Źródła kształtowania się postaw wobec osób niepełnosprawnych, [w:] Grażyna Miłkowska, Bożena Olszak-Krzyżanowska (red.), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 97–104. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz Barbara (2002), Warunki życia i aktywność społeczna niepełnosprawnych studentów AGH. Postawy pracowników i studentów AGH wobec osób niepełnosprawnych. Raport z badań, Wydział Nauk Społecznych Stosowanych (maszynopis), Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz Barbara (2010), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz Barbara, Rudnicki Seweryn (2014), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwo AGH, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska Ewa, Kumaniecka-Wiśniewska Agnieszka, Racław Mariola, Zakrzewska-Manterys Elżbieta (2015), Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goffman Erving (2007), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Gustavsson Anders, Zakrzewska-Manterys Elżbieta (1997), Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Inglot-Brzęk Elżbieta (2012), Przemiany demograficzne a rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, z. 26, Modernizacja dla spójności społeczno- ekonomicznej w czasach kryzysu, Rzeszów, s. 216–229. | pl_PL |
dc.references | Izdebski Albert (2010), Niepełnosprawni studenci na Uniwersytecie Warszawskim, [w:] Barbara Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa, s. 164–180. | pl_PL |
dc.references | Kulpa Anna (2010), Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w roli studenta, [w:] Barbara Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa, s. 118–146. | pl_PL |
dc.references | Leszczyńska Katarzyna (2010), Tożsamość i stygmatyzacja w narracjach niepełnosprawnych studentów, [w:] Barbara Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa, s. 35–55. | pl_PL |
dc.references | Myśliwiec Maciej (2010), Profil społeczno-demograficzny, poziom zadowolenia z życia i obawy niepełnosprawnych studentów, [w:] Barbara Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa, s. 56–70. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska Antonina (2015), Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ośrodek Rozwoju Edukacji (2015), Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – wyzwania dla JST, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Połtyn-Zaradna Katarzyna, Waszkiewicz Ludmiła, Zatońska Katarzyna (2009), Dlaczego niepełnosprawny student jest „niewidoczny”?, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, t. 90 nr 3, s. 374–377. | pl_PL |
dc.references | Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich 2012, nr 7, Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka, nr 3, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Struck-Peregończyk Monika (2013), Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska, Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, nr 4 (8), s. 22–31. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz Joanna (2011a), Formy wsparcia osób niepełnosprawnych studiujących w łódzkich uczelniach wyższych, [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Grażyna Mikołajczyk-Lerman (red.), Uczeń i student niepełnosprawny – warunki życia i nauki, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 99–114. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz Joanna (2011b), Barriers in academic learning of persons with disabilities in Lodz higher education institutions – research report, [w:] Aleksandra Polak-Sopińska, Joanna Lacewicz-Bartoszewska (red.), Ergonomics for the Disabled. Education as the Basis of Quality of Life for People with Disabilities, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 9–29. | pl_PL |
dc.references | Śleboda Renata (2012), Kierunek i poziom wykształcenia oraz aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr II/2012(3), s. 107–130. | pl_PL |
dc.references | Tylewska-Nowak Beata, Dykcik Władysław (2013), Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki Florian (1997), Społeczna rola studenta uniwersytetu, Wydawnictwo Nakom, Poznań. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | giercuszkiewicz@p.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-074-0.05 | |