Show simple item record

dc.contributor.authorGuz, Maciej
dc.contributor.editorTanaś, Sławoj
dc.contributor.editorMokras-Grabowska, Justyna
dc.date.accessioned2017-10-27T08:05:14Z
dc.date.available2017-10-27T08:05:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationGuz M., Twórcy ludowi o komercjalizacji kultury ludowej na potrzeby rynku turystycznego. Przykład ziemi łowickiej, [w:] Tanaś S., Mokras-Grabowska J., (red.), Od autentyczności do komercji – o doświadczaniu w turystyce, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 189-206, doi: 10.18778/7969-138-8.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-138-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23083
dc.descriptionArtykuł przedstawia historyczne ujęcie komercjalizacji, jej wpływ na działalność łowickich twórców ludowych i stanowi próbę odpowiedzi na pytania: w których aspektach współczesnej twórczości ludowej zaznacza się komercjalizacja i jakie są jej efekty? Analizie poddano motywy i sens tworzenia, formułę przekazu profesji artystycznej, warsztat i proces twórczy oraz zdefiniowano odbiorców sztuki ludowej, by w konsekwencji ocenić oryginalność współczesnego rękodzieła ludowego i wskazać na atrybuty autentycznego twórcy ludowego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTanaś S., Mokras-Grabowska J., (red.), Od autentyczności do komercji – o doświadczaniu w turystyce, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectrękodzieło ludowepl_PL
dc.subjecttwórca ludowypl_PL
dc.subjectpowiat łowickipl_PL
dc.subjectkomercjalizacja kultury ludowejpl_PL
dc.subjectłowicka kultura ludowapl_PL
dc.titleTwórcy ludowi o komercjalizacji kultury ludowej na potrzeby rynku turystycznego. Przykład ziemi łowickiejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number189-206pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBABBIE E., 2008, Podstawy badań społecznych, Wyd. PWN, Warszawa, s. 213, 352–353.pl_PL
dc.referencesBARTMIŃSKI J., 1990, Folklor – język – poetyka, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wyd. PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesBARTOSIEWICZ M., SŁOMSKA J., 2007, Łowickie – twórcy ludowi. Szlak dziedzictwa kulturowego ziemi łowickiej, Starostwo Powiatowe w Łowiczu, Łowicz.pl_PL
dc.referencesBRENCZ A., 1996, Wielkopolska jako region etnograficzny, Wyd. UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesBURSZTA J., 2000, Kultura ludowa [hasło w:] Encyklopedia socjologii, t. 1, Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 116–118.pl_PL
dc.referencesCHMIELIŃSKA A., 1935, Z życia Księżaków, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDZIAMSKI G. 1992, Szanse i zagrożenia kultury polskiej w dzisiejszych czasach, [w:] S. Golimowska (red.), Komercjalizacja w kulturze. Szanse i zagrożenia, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa, s. 86–89.pl_PL
dc.referencesGAJEK J., 1976, Etnograficzne zróżnicowanie obszaru Polski, [w:] M. Biernacka, B. Kopczyńska-Jaworska, A. Kutrzeba-Pojnarowa, W. Paprocka (red.), Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 143–144.pl_PL
dc.referencesGOLKA M., 1992, Rynek a komercjalizacja kultury [w:] S. Golimowska (red.), Komercjalizacja w kulturze. Szanse i zagrożenia, Instytut Kultury, Warszawa, s. 49–53.pl_PL
dc.referencesGUZ M., 2009, Walory krajoznawcze gminy Kocierzew Płd., mpis pracy magisterskiej, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, WNG, UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesGUZ M., 2011a, Kultura ludowa jako czynnik kształtujący łowicki region turystyczny [w:] J. Wojtanowicz, Ł. Zbucki (red.), Krajobraz kulturowy a turystyka, Wyd. PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska.pl_PL
dc.referencesGUZ M., 2011b, Twórcy ludowi w procesie komercjalizacji kultury ludowej na potrzeby rynku turystycznego. Przykład ziemi łowickiej, mpis pracy magisterskiej, Instytut Socjologii, WE-S, UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesKACZMAREK J., LAWIN M., KOWALCZYK-ANIOŁ J., SZAFRAŃSKA E., TANAŚ S., WŁODARCZYK B., 2012, Ruch turystyczny w Łodzi i w województwie łódzkim w 2011 roku, ROT Województwa Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2005, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Wyd. PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKŁOSKOWSKA A., 1992, O komercjalizacji w kulturze historycznie [w:] S. Golimowska (red.), Komercjalizacja w kulturze. Szanse i zagrożenia, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa, s. 9–16.pl_PL
dc.referencesKOŁODZIEJCZYK J., 1986, Łowicz. Dzieje miasta, Wyd. Mazowiecki Ośrodek Badań Naukowych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKONECKI K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wyd. PWN, Warszawa; www. krzysztofkonecki.prv.pl.pl_PL
dc.referencesKURELLA J., 1992, Mecenat nad sztuką ludową, [w:] S. Golimowska (red.), Komercjalizacja w kulturze. Szanse i zagrożenia, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa, s. 58–63.pl_PL
dc.referencesMILCZAREK K., 1997, Kultura zideologizowana – kultura skomercjalizowana. Dylematy nauki i praktyki społecznej, „Kultura i Społeczeństwo”, 3, s. 25–38.pl_PL
dc.referencesMOKRAS-GRABOWSKA J., 2009, Możliwości rozwoju turystyki kulturowej obszarów wiejskich w Polsce, „Turystyka Kulturowa”, 1.pl_PL
dc.referencesPRZYBYŁOWSKA I., 1978, Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny”, t. 30.pl_PL
dc.referencesROGALEWSKI O., 1974, Zagospodarowanie turystyczne, Wyd. WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSILVERMAN D., 2009, Interpretacja danych jakościowych, Wyd. PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSKIEŁCZYŃSKI S., 1995, Dawny Kocierzew, Gmina i Parafia Kocierzew, Kocierzew.pl_PL
dc.referencesSMOLARSKI M., 1953, Łowickie, Sport i Turystyka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚWIĄTKOWSKA A., ŚWIĄTKOWSKI H., 1996, Łowicka sztuka ludowa, Wojewódzki Dom Kultury w Skierniewicach, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWŁODARCZYK B. (red.), 2011, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2010 roku, ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referenceswww.cepelia.pl; 19.09.2013 r.pl_PL
dc.referenceswww.zgstl.pl; 19.09.2013 r.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-138-8.13


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska