The paradox of efficiency in terms of energy needs of road transport in the European Union
Streszczenie
With quantitative and qualitative data, and knowing, at a glance, goal, it was an attempt to examine the relationship between the development of road transport and the efficiency of resource use. The analysis has shown that road transport now gained a special status in people’s daily lives. The increased mobility of European citizens caused the greatest responsibility for the transport of energy. This spite of improving the efficiency of these cars and freight transport growth. The projected continued growth of freight transport will contribute to the further changes in the structure of energy consumption by road transport. Despite the high growth rate of energy efficiency improvement of truck drives, the share of demand for fuel by those vehicles will increase in total fuel demand for road transport sector. At the same time the energy consumption of cars will reduce its share in total fuel needs transport. Improvmrnt of energy efficiency of passenger and truck will not offset the increase in demand for energy in road transport. The above regularities define a key challenge facing the transport system – meeting the ever growing demand for energy. Posiadając dane ilościowe i jakościowe, podjęto próbę zbadania zależności i związków zachodzących między rozwojem transportu a efektywnością wykorzystania zasobów paliwowych, co stanowiło zasadniczy cel artykułu. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, że transport drogowy zyskał obecnie szczególny status w życiu codziennym społeczeństwa. Wzrost mobilności mieszkańców Europy spowodował, że samochody osobowe są aktualnie w największym stopniu odpowiedzialne za potrzeby energetyczne transportu drogowego. Stało się tak mimo poprawy efektywności energetycznej tych samochodów oraz wzrostu przewozów towarowych. Prognozowany wzrost przewozów towarowych spowoduje dalsze zmiany w strukturze zużycia energii przez transport samochodowy. Poprawa efektywności energetycznej transportu osobowego i ciężarowego nie zrównoważy wzrostu zapotrzebowania na energię w transporcie drogowym. Przedstawione powyżej prawidłowości wyznaczają kluczowe wyzwanie stojące przed systemem transportowym – sprostanie ciągle rosnącemu zapotrzebowaniu na energię.
Collections
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Social mobility in Polish transport within urban areas in the context of the development of sustainable transport
Motowidlak, Urszula (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Transport is one of the most important sectors of the state’s economy. Its appropriate organization, mainly in urban areas, can effectively meet the needs of passengers. Those needs arise from a variety of reasons; however, ... -
Łódź in the regional and national transportation system
Wiśniewski, Szymon (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article presents the location of Łódź in the transport network of Poland and the Łódź region. It focuses on the centre’s location in reference to the main elements of road, rail and air networks on a national and ... -
Wpływ kursów walut i ich systemów na sytuację firm transportowych eksportujących swoje usługi na rynek europejski
Gajewski, Radosław; Pilichowska, Klaudia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Branża transportu drogowego na rynku europejskim jest ważna dla gospodarki. Mimo, iż jest ona w bardzo dobrej kondycji w Polsce oraz w Europie to boryka się z wieloma utrudnieniami. W artykule został przedstawiony problem ...