Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 24
Browse by
red. Grażyna Zarzycka, Magdalena Karasek
SPIS TREŚCI
-
Nowe wymiary glottodydaktyki: problemy nauczania stylistycznych
i specjalistycznych odmian polszczyzny i innych języków oraz kształcenia
dzieci i młodzieży
Magdalena Karasek
-
Charakterystyka stylu naukowego i terminów na tle wariantywności
języka w kraju i za granicą
Edyta Pałuszyńska
-
Rola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego
na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polsce
Maria Czempka-Wewióra
-
Cudzoziemiec w urzędzie. Elementy języka prawa i administracji
publicznej w programach nauczania języka polskiego jako obcego
Samanta Busiło
-
Leksyka potoczna w podręczniku do nauki języka polskiego
jako obcego Polski, krok po kroku (poziom A1) – wybrane zagadnienia
w ujęciu statystycznym
Konrad Kazimierz Szamryk
-
Czy konstrukcje pytające w podręcznikach do nauczania języka
polskiego jako obcego rejestrują najnowszy uzus polszczyzny potocznej?
Rafał Maćkowiak
-
O nauczaniu stylu potocznego na lekcjach języka polskiego jako
obcego na poziomie podstawowym
Justyna Sochacka
-
Sztuka nawijki, czyli jak uczyć cudzoziemców polskiego slangu młodzieżowego
Anna Rabczuk
-
O leksyce nacechowanej stylistycznie w nauczaniu Białorusinów
języka polskiego
Radosław Kaleta
-
Język polski w odmianie akademickiej. Propozycja programu
kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów
wyższych w Polsce
Grażyna Zarzycka
-
Leksyka w nauczaniu języka specjalistycznego – potrzeby akademickie
a potrzeby zawodowe
Anna Seretny
-
Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów
biznesowych. Motywacje, problemy, potrzeby
Ewa Komorowska
-
Z problematyki tłumaczenia dokumentacji firmowej w nauczaniu
języka bułgarskiego i polskiego jako obcego
Steliana Aleksandrova
-
Nauczanie angielskiej frazeologii lotniczej
Anna Borowska
-
Słownictwo specjalistyczne w nauczaniu języka słoweńskiego
jako obcego na kierunku lingwistyka dla biznesu
Katarzyna Bednarska
-
Polszczyzna jako środowisko nauczania matematyki w świetle
doświadczeń z pracy nad podręcznikiem dla cudzoziemców
Grzegorz Rudziński
-
Move beyond the text
Urszula Swoboda-Rydz
-
Na przerwie i na lekcji – język specjalistyczny w edukacji
dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym
Urszula Majcher-Legawiec
-
Czytanie jako umiejętność kluczowa w nauce języka poprzez treść
u dzieci dwujęzycznych
Agnieszka Rabiej
-
Seria podręczników do nauki specjalistycznego języka polskiego jako obcego pod red. Urszuli Sajkowskiej pt.: Edukacja – Praca – Integracja, Fundacja Języków Obcych Linguae Mundi, Warszawa 2014, w skład której wchodzą: 1. Agnieszka Wiśniewska, Anna Kokot, Marzena Jasnos, Samanta Busiło, Chcę pracować w Polsce, ss. 69 + nagrania na płycie CD; 2. Agnieszka Wiśniewska, Anna Mijas, Anna Kokot, Marzena Jasnos, Wybieram gastronomię, ss. 104 oraz nagrania na płycie CD; 3. Agnieszka Wiśniewska, Anna Mijas, Opiekuję się osobą starszą, ss. 100 oraz nagrania na płycie CD, ss. 100.
Grażyna Zarzycka
-
Tamara Czerkies, Bliżej tekstów, Wydawnictwo Hankuk Univeristy of Foreign Studies, Seul 2016, ss. 270
Iwona Janowska
-
Michalina Biernacka, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 239
Beata Grochala
-
Sprawozdanie z przebiegu państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego organizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
Iwona Dembowska-Wosik
WSTĘP
NAUCZANIE STYLÓW FUNKCJONALNYCH POLSZCZYZNY
KSZTAŁCENIE AKADEMICKIE, ZAWODOWE I BIZNESOWE
KSZTAŁCENIE DZIECI I MŁODZIEŻY
RECENZJE I SPRAWOZDANIA
Recent Submissions
-
O leksyce nacechowanej stylistycznie w nauczaniu Białorusinów języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of the present paper is to describe the idea of stylistic marked vocabulary in teaching Polish in Belarusian environment. Particular attention is paid to the nuances of different stylistic tokens Polish and Belarusian, ... -
Sztuka nawijki, czyli jak uczyć cudzoziemców polskiego slangu młodzieżowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The Polish language can be used for formal announcements, serious academic articles, books or newspapers. But it is much more than that. It is also a special code used by young people in bars, clubs and at parties, or ... -
O nauczaniu stylu potocznego na lekcjach języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of this article is to discuss the problem of teaching an informal style in a class of Polish as a foreign language at a basic level. The starting point was constituted by a comment about the status of Polish ... -
Czy konstrukcje pytające w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego rejestrują najnowszy uzus polszczyzny potocznej?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article discusses the issue whether the contemporary colloquial Polish is well reflected in the use of questions in Polish as a foreign language textbooks. It presents the results of a survey in which the respondents ... -
Leksyka potoczna w podręczniku do nauki języka polskiego jako obcego Polski, krok po kroku (poziom A1) – wybrane zagadnienia w ujęciu statystycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article focuses on colloquial lexis in a handbook for learning Polish as a foreign language Polski, krok po kroku (A1 level) in statistic perspective. The researcher quoted 103 colloquial entries from the above mentioned ... -
Rola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Foreigners who decide to study in Poland often do not speak Polish at all or speak it very poorly. They need one year to learn the language enabling them to succeed in the following year in studies at their chosen university ... -
Cudzoziemiec w urzędzie. Elementy języka prawa i administracji publicznej w programach nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article presents the creation of lexical inventories based on a reflective approach to teaching programs. Consistent application of the principle of meeting the communicative needs and “real-life” language tasks results ... -
Michalina Biernacka, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 239
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Sprawozdanie z przebiegu państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego organizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Tamara Czerkies, Bliżej tekstów, Wydawnictwo Hankuk Univeristy of Foreign Studies, Seul 2016, ss. 270
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Charakterystyka stylu naukowego i terminów na tle wariantywności języka w kraju i za granicą
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In the age of globalization and internationalization of science and technology, the need arises to not only teach general language but also its specialized variations. The knowledge of academic register is necessary to ... -
Na przerwie i na lekcji – język specjalistyczny w edukacji dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Poland follows an integrative system when it comes to working with foreign pupils: the pupil attends classes without regard to his or her knowledge of Polish. This model is sometimes called inclusive education (inclusion). ... -
Czytanie jako umiejętność kluczowa w nauce języka poprzez treść u dzieci dwujęzycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper touches upon the issues of acquiring cognitive academic language proficiency (CALP) by children as opposed to developing the basic interpersonal communication skills (BICS). It emphasise the role of reading skills ... -
Move Beyond the Text
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Reading is a complex skill which is indispensable in order to be successful in pursuing a scientific career. While reading specialist texts, it is necessary to go through the literal, inferential and creative-evaluative ... -
Polszczyzna jako środowisko nauczania matematyki w świetle doświadczeń z pracy nad podręcznikiem dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The role of the Polish language as an environment of teaching mathematics to foreigners depends on ethnos and prior education of the listener. At every level of the organization of language exists in the Polish language ... -
Słownictwo specjalistyczne w nauczaniu języka słoweńskiego jako obcego na kierunku lingwistyka dla biznesu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of the article is to present the methods and techniques used for specialist content-based courses of Slovene language taught as a part of the newly launched study program at the University of Lodz - Linguistics for ... -
Nauczanie angielskiej frazeologii lotniczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Communication in Aviation English is crucial for aviation safety. Therefore, using Aviation English in the airspace has been regulated with the aim at reducing the risk of potential threats. Aviation English consists of ... -
Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych. Motywacje, problemy, potrzeby
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Thanks to relatively good economic situation in the past years, Poland has become an attractive place for international investments. Companies with foreign capital also bring expatriates who often start learning Polish ... -
Z problematyki tłumaczenia dokumentacji firmowej w nauczaniu języka bułgarskiego i polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)This article presents some of the problems in translation of company documentation and the methods in teaching Bulgarian and Polish as a foreign language. The author analyses the language transfer, the difficulties that ...