Show simple item record

dc.contributor.authorJedlińska, Eleonora
dc.date.accessioned2017-12-12T11:36:38Z
dc.date.available2017-12-12T11:36:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1644-857X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23537
dc.description.abstractThe history of Europe of 1933–1945 was very important and had a significant influence on painting of American artists of American abstractionism. This term – American abstractionism or New York abstractionism, although inexact and somewhat confused, currently is a constant term in the terminology of history of art. Taking this kind of art into consideration from the time between 1933 and 1945, recalling the special titles of art works and the context when they were created: Mark Rhotko’s numbered, gray, brown and black murals which he painted for Manhattans Seagram Building in the fifties or his black and brown pictures for Huston Chapel in Texas form the seventies as well as Barnet Newmen’s fourteen canvas titles The Stations of the Cross: Lema Sabachthani and Frank Stella’s minimalist canvas titles Arbeit macht frei (1958), The Polish Village Series and the cycle of twenty four paintings which he created in his adolescence time, considering their comments and biography we have to understand this art as the historical art. These three artists of American expressionism – Mark Rothko, Barnett Newman and Frank Stella, whom this article is devoted to – refer in some pictures to the catastrophe of Shoah. They give evidence of this cruel time by the image, ostensibly without formal coincidence, they attempt to express unimaginable. They want, to some extent, to force us to imagine what the hell of Shoah was like.en_GB
dc.description.abstractWydarzenia rozgrywające się w Europie w okresie panowania ideologii faszystowskiej wywarły znaczący wpływ na malarstwo artystów amerykańskich związanych z ekspresjonizmem abstrakcyjnym. Nazwa „ekspresjonizm abstrakcyjny”, nieprecyzyjna i nieco myląca, pozostała pojęciem trwale obecnym w terminologii naukowej historii sztuki. Rozważając jednak tę sztukę z perspektywy wydarzeń, które miały miejsce w Europie między 1933 a 1945 r., posiłkując się znaczącymi tytułami prac i kontekstem ich powstania – Marka Rothko ponumerowane, szare, brunatne i czarne murale do Seagram Building na Manhattanie z końca lat pięćdziesiątych, czarne i brunatne obrazy do kaplicy w Houston powstałe w latach siedemdziesiątych, Barnetta Newmana 14 obrazów The Stations of the Cross: Lema Sabachthani, Franka Stelli minimalistyczny obraz zatytułowany Arbeit macht frei (1958), The Polish Village Series, seria 24 czarnych obrazów powstałych w młodzieńczym okresie twórczości artysty – sięgając do wypowiedzi tych artystów, ich biografii, winniśmy tę sztukę rozpatrywać jako sztukę historyczną. Trzej przedstawiciele tego nurtu, Barnett Newman, Mark Rothko, Frank Stella, którym poświęcony jest niniejszy artykuł, reprezentują malarstwo pozornie pozbawione odniesień formalnych, próbują poprzez nie wyrazić niewyobrażalne, niejako zmuszając umysł do wyobrażenia sobie, czym było piekło Auschwitz.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Historycznych;1
dc.subjectpaintingsen_GB
dc.subjectAmerican Expressionismen_GB
dc.subjectabstractionen_GB
dc.subjectphilosophyen_GB
dc.subjecttestimonyen_GB
dc.subjectShoahen_GB
dc.subjectmalarstwopl_PL
dc.subjectekspresjonizm amerykańskipl_PL
dc.subjectabstrakcjapl_PL
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectświadectwo prawdypl_PL
dc.subjectMark Rothkopl_PL
dc.subjectBarnett Newmanpl_PL
dc.subjectFrank Stellapl_PL
dc.subjectHolocaustpl_PL
dc.titleObraz jest świadectwem niewyobrażalnego. Ekspresjonizm abstrakcyjny i Zagłada (Mark Rothko, Barnett Newman, Frank Stella)pl_PL
dc.title.alternativeThe painting is a testimony of the inconceivable Abstract Expressionism and the Shoah (Mark Rothko, Barnett Newman, Frank Stella)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[257]-283
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki
dc.identifier.eissn2450-7660
dc.referencesAlloway L., Stations of the Cross and the Subjects of the Artist, [w:] Barnett Newman. The Stations of the Cross. Lema Sabachthani, katalog wystawy The Solomon R. Guggenheim Museum, New York 1966.pl_PL
dc.referencesAmishai M.Z., Depiction and Interpretation: The Influence of the Holocaust on the Visual Arts, Oxford 1993.pl_PL
dc.referencesAshton D., About Rothko, New York 1996.pl_PL
dc.referencesBartelik M., Na zewnątrz widzenia. Lekcje Marca Rothki, [w:] Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, red. M. Bartelik, katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesBeckett S., Trzy dialogi z Georges’em Duthuit, [w:] Samuel Beckett. Esej. Wierność przegranej, przekł. A. Libera, M. Nowoszewski, Kraków 1999, s. 51–62.pl_PL
dc.referencesBreslin E.B.J., Mark Rothko. A Biography, Chicago 1989.pl_PL
dc.referencesChave C.A., Mark Rothko. Subjects in Abstraction, New Haven 1989.pl_PL
dc.referencesClearwater B., The Rothko Book, London 2006.pl_PL
dc.referencesGodfrey M., Abstraction and the Holocaust, New Haven 2007.pl_PL
dc.referencesHarrison Ch., Ekspresjonizm abstrakcyjny, przekł. H. Andrzejewska, [w:] Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesHess B.T., Barnett Newman, New York 1971.pl_PL
dc.referencesJedlińska E., Sztuka po Holocauście, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesKleeblatt L.N., Tragedia u Macy’ego. Rothko i mit, przekł. M. Lavergne, [w:] Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, red. M. Bartelik, katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesLeVitte H.D., Przekładanie bólu na kolor, przekł. D. Kozińska, [w:] Gdzie jest brat Twój, Abel?, katalog wystawy Galerii Zachęta w Warszawie, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesMark Rothko. Writings on Art, ed. M. Lopéz-Remiro, New Haven–London 2006.pl_PL
dc.referencesNewman B., The Stations of the Cross. Lema Sabachthani, New York 1966.pl_PL
dc.referencesNewman B., O’Neill J.P., McNickle M., Shiff R., Selected Writings and Interviews, Berkeley–Los Angeles 1992.pl_PL
dc.referencesPappas A.P., Mark Rothko and the Politics of Jewish Identity, 1939–1945, Los Angeles 1997.pl_PL
dc.referencesPrzybyła A., Mark Rothko i Four Seasons: murale do Seagram Building na Manhattanie, [praca magisterska napisana w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego pod kierunkiem E. Jedlińskiej], Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesRichardson B., Frank Stella: The Black Paintings, Baltimore 1976.pl_PL
dc.referencesRose B., Malarstwo amerykańskie dwudziestego wieku, przekł. H. Andrzejewska, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesRosenblum R., Modern Painting and the Northern Romantic Tradition. Friedrich to Rothko, New York 1975.pl_PL
dc.referencesRothko Ch., Mark Rothko i muzyka, przekł. M. Lavergne, [w:] Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, red. M. Bartelik, katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesRothko M., The Artist’s Reality. Philosophies of Art, ed. C. Rothko, New Haven–London 2004.pl_PL
dc.referencesStoller E., Schulze F., The Seagram Building, Princeton 1999.pl_PL
dc.referencesTomkins C., The Space Around Real Things, „The New Yorker”, 10 IX 1984.pl_PL
dc.referencesChave C.A., Minimalism and the Rhetoric of Power, https://www.msu.edu/course/ha/452/chaverhetoric.pdf (dostęp: 18 III 2016 r.).pl_PL
dc.referencesFriedman B.H. (B.H.), The Most Expensive Restaurant Ever Built, „Evergreen Review” 1959, No. 10, http://www.evergreenreview.com/120/friedman.html (dostęp: 12 III 2016 r.).pl_PL
dc.referencesHellstein V., Barnett Newman, The Stations of the Cross: Lema Sabachtani, „Object Narrative. In Conversations: An Online Journal of the Center for the Study of Material and Visual Cultures of Religion”, http://mavcor.yale.edu/conversations/object-narratives/barnett-newman-st (dostęp: 13 IV 2016 r.).pl_PL
dc.referencesHess B.T., A Conversation. Barnett Newman and Thomas B. Hess, New York 1971; maszynopis tekstu Hessa – https://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/docs/press_archives/4731/releases/MOMA_1971 (dostęp: 13 III 2016 r.).pl_PL
dc.referencesNewman B., The New Sense of Fate, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism51.html (dostęp: 17 IV 2016 r.).pl_PL
dc.referencesNewman B., Surrealism and the War, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism1945b.html (dostęp: 13 III 2016 r.).pl_PL
dc.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Horst_W (dostęp: 20 III 2016 r.).pl_PL
dc.contributor.authorEmaileleonora.jedlinska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1644-857X.16.01.07
dc.relation.volume16pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record