Show simple item record

dc.contributor.authorUpalevski, Ilija
dc.date.accessioned2017-12-28T14:10:16Z
dc.date.available2017-12-28T14:10:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23807
dc.description.abstractThe aim of this paper is to closely examine the ways in which the outdoor mural as a form of art. has been used for commemorative purposes in the context of the Polish capital. Drawing on content analysis this paper will argue that regardless of their democratic potential and potential to act subversively in the public domain, the commemorative murals in the case of Warsaw are predominantly reflecting the official narrations/representations of the past and thus reproducing the state-supported, nation-centered, male-dominated perspective of history. Referring to Wulf Kansteiner methodological instructions, the paper introduces the notion of “secondary” memory makers in order to describe the position the mural makers are occupying in the field of Warsaw’s cultural memory. It will also be argued that mural makers, by adapting their works to the demands of the cultural institutions responsible for the memory production and dominant discourses of memory from mainly pragmatic reasons, are forgoing a fair portion of the democratic and subversive potential of the murals. As such, the paintings on the walls are, intentionally or not, further involved in more complex state-sponsored strategies of nationalizing the public space.en_GB
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest analiza sposobów wykorzystania muralu jako formy artystycznej służącej upamiętnianiu (przypominaniu) wybranych historycznych narracji w stolicy Polski. W oparciu o analizę treści postaram się pokazać, że niezależnie od ich demokratycznego potencjału oraz potencjału wprowadzania treści subwersywnych w przestrzeni publicznej, murale upamiętniające – w przypadku Warszawy – przeważnie odzwierciedlają oficjalne narracje/wyobraźnie przeszłości, odtwarzając w ten sposób propagowaną przez instytucje publiczne, opartą na egoizmie narodowym męskocentryczną perspektywę historii narodowej. Odwołując się do instrukcji metodologicznych Wulfa Kansteina, wprowadzone zostanie pojęcie „drugorzędnych” twórców pamięci (secondary memory makers) w celu opisania pozycji, jaką twórcy murali zajmują w polu pamięci kulturowej Warszawy. Autorzy murali, z przyczyn głównie pragmatycznych, dostosowują swoje prace do wymagań instytucji publicznych odpowiedzialnych za produkcję pamięci oraz hegemonicznych dyskursów pamięci, rezygnując w ten sposób z możliwości bardziej demokratycznego działania w przestrzeni publicznej oraz w polu pamięci kulturowej. Obrazy na ścianach powstałe w ten sposób, celowo lub nie, stają się częścią bardziej złożonych, sponsorowanych przez państwo strategii „unarodowienia” przestrzeni publicznej.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectcultural memoryen_GB
dc.subjectstreet arten_GB
dc.subjectmemory makersen_GB
dc.subjectPolish historyen_GB
dc.subjectWarsawen_GB
dc.subjectpamięć kulturowapl_PL
dc.subjectstreet art / muralepl_PL
dc.subjecttwórcy pamięcipl_PL
dc.subjecthistoria Polskipl_PL
dc.subjectWarszawapl_PL
dc.titleMurals make (Our) history: paintings on the wall as media of cultural memory. Interpreting the current state of Warsaw’s commemorative muralsen_GB
dc.title.alternativeMurale tworzą (naszą) historię: Obrazy na ścianie jako nośniki pamięci kulturowej. Analiza obecnego stanu warszawskich murali upamiętniającychpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder©2017 PSJen_GB
dc.page.number[114]-135
dc.contributor.authorAffiliationPolish Academy of Science, Institute of Philosophy and Sociology
dc.identifier.eissn-
dc.referencesAnreus, Robin, Adele Greeley, and Leonard, Folgarait. 2012. Mexican Muralism: A Critical History. Oakland: University of California Press.pl_PL
dc.referencesAssmann, Aleida. 2008a. “Canon and Archive.” Pp. 97-109 in Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook, edited by Erll, Astrid, and Ansgar Nünning. Berlin: Walter de Gruyter GmbH Co.pl_PL
dc.referencesAssmann, Aleida. 2008b. “Transformations between History and Memory.” Social Research 75(1):49-72.pl_PL
dc.referencesAssmann, Jan. 2008. Pamieć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach strarożytnych. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesAssmann, Jan, and John Czaplicka. 1995. “Collective Memory and Cultural Identity.” New German Critique 65:125-133.pl_PL
dc.referencesAzaryahu, Maoz and Foote, E Kenneth. 2007. “Toward a Geography of Memory. Geographical Dimension of Public Memory and Commemoration.” Journal of Political and Military Sociology (25)1:125-144.pl_PL
dc.referencesBevan, Robert. 2006. The Destruction of Memory: Architecture at War. London: Reaktion Books Ltd.pl_PL
dc.referencesBoyer, M. Christine. 1994. The City of Collective Memory: Its historical imagery and architectural entertainments. Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesCrang, Mike, and Travlou, S. Penny. 2001. “The City and topologies of memory.” Environment and Planning D: Society and Space 19:161-177.pl_PL
dc.referencesCrinson, Mark. 2005. Urban Memory: History and Amnesia in the Modern City. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesDuchowski, Michał, and Elżbieta Sekuła, (eds.). 2011. Street Art: Between Freedom and Anarchy. Warsaw: Academy of Fine Arts.pl_PL
dc.referencesDwyer, J. 2000. “Interpreting the Civil Rights Movement: Place, Memory and Conflict.” Professional Geographer 52(4):660-671.pl_PL
dc.referencesEdensor, Tim. 2002. National Identity, Popular Culture and Everyday Life. New York: Berg.pl_PL
dc.referencesErll, Astrid. 2008. Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter GmbH Co.pl_PL
dc.referencesEubanks, Charlotte. 2002. “The Mirror of Memory: Constructions of Hell in the Marukis’ Nuclear Murals.” PMLA 124(5):1614-1631.pl_PL
dc.referencesFoote, E. Kenneth. 2008. “Historical space as narrative medium: on the configuration of spatial narratives of time at historical sites.” GeoJournal 73(3):179-194.pl_PL
dc.referencesFoote, E. Kenneth, Attila Tóth, and Anett Árvay. 2000. “Hungary after 1989: Inscribing a New Past on Place.” Geographical Review 90(3):301-334.pl_PL
dc.referencesForest, Benjamin, and Johnson, Juliet. 2002. “Unraveling the Treats of History: Soviet-Era Monuments and Post-Soviet National Identity in Moscow.” Annals of the Association of the American Geographers 93(3):524-547.pl_PL
dc.referencesForker, Martin, and McCormick, Jonathan. 2009. “Walls of history: the use of mythomoteurs in Northern Ireland murals.” Irish Studies Review 17(4):423-465.pl_PL
dc.referencesGolden, Jane, Robin Rice, and Monica Yant Kinney. 2002. Philadelphia Murals and the Stories They Tell. Philadelphia: Temple University Press.pl_PL
dc.referencesGruber, Ruth Ellen. 2002. Virtually Jewish: Reinventing Jewish Culture in Europe. Berkeley, Los Angeles: University of California Press.pl_PL
dc.referencesHayden, Dolores. 1997. The Power of Place: Urban Landscapes as Public History. Massachusetts: MIT Press.pl_PL
dc.referencesHeidenry, Rachel. 2014. “The murals of El Salvador: Reconstruction, historical memory and whitewashing.” Public Art. Dialogue 4(1):122-145.pl_PL
dc.referencesHershatter, Gail. 2011. The Gender of Memory. Rural Women and China’s Collective Past. Berkeley, Los Angeles: University of California Press.pl_PL
dc.referencesHerzfeld, Michael. 1991. A Place in History. Social and Monumental Time in a Cretan Town. Princeton: University Press.pl_PL
dc.referencesHuyssen, Andreas. 2003. Present pasts: Urban Palimpsests and the Politics of memory. Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesIrvine, Martin. 2012. “The Work on the Street: Street Art and Visual Culture.” Pp 235-278 in The Handbook of Visual Culture, edited by Sandywell, Barry and Heywood, Ian. London, New York: Berg.pl_PL
dc.referencesJacobs, Janet. 2008. “Gender and collective memory: Women and representation at Auschwitz.” Memory Studies 1(2):211-225.pl_PL
dc.referencesJacobs, Janet. 2010. Memorializing the Holocaust: Gender, genocide and Collective Memory. London, New York: I.B. Tauris.pl_PL
dc.referencesJarman, Neil. 1998. Painting Landscapes: the place of murals in the symbolic construction of urban space. Retrieved January 08, 2017 (http://cain.ulst.ac.uk/bibdbs/murals/jarman.htm#chap5).pl_PL
dc.referencesJenkins, Henry. 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: University Press.pl_PL
dc.referencesKansteiner, Wulf. 2002. “Finding Meaning in Memory: A Methodological Critique of Collective Memory Studies.” History and Theory 41:179-197.pl_PL
dc.referencesLegg, Stephen. 2007. “Reviewing geographies of memory/forgetting.” Environment and Planning A 39:456-466.pl_PL
dc.referencesLewisohn, Cedar. 2008. Street Art: The Graffiti Revolution. London: Tate Publications.pl_PL
dc.referencesMaus, Gunnar. 2015. “Landscapes of memory: a practice theory approach to geographies of memory.” Geographica Helvetica 70:215-223.pl_PL
dc.referencesMeusburger, Peter, Michael Hefferna, and Edgar Wunder. 2011. Cultural Memories. The Geographical Point of View. London: Springer.pl_PL
dc.referencesMorphy, Howard and Perkins, Morgan. 2006. “The Anthropology of Art: A Reflection on its History and Contemporary Practice.” Pp. 1-33. in The Anthropology of Art: A Reader, edited by Morphy, Howard, and Morgan Perkins. Malden, MA, Oxford: Blackwell Publishing.pl_PL
dc.referencesMury: Diagnoza dynamiki środowiska twórców malarstwa monumentalnego – raport badawczy. 2016. Warszawa: Instytut Badań Przestrzeni Publicznej.pl_PL
dc.referencesNijakowski, Lech. 2006. Domeny symboliczne: Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesNijakowski, Lech. 2006a. “Baron Münchhausen, czyli o polskiej polityce pamięci.” Przegląd Polityczny 75:52-75.pl_PL
dc.referencesPalonen, Emilia. 2008. “The city-text in post-communist Budapest: street names, memorials, and the politics of commemoration.” GeoJournal 73(3):219-230.pl_PL
dc.referencesRolston, Bill. 2004. “The war of the walls: political murals in Northern Ireland.” Museum International 56:38-45.pl_PL
dc.referencesSarkar, Mahua. 2006. “Difference in memory.” Comparative Studies in Society and History 48(1):139-168.pl_PL
dc.referencesStangl, Paul. 2008. “The vernacular and the monumental: memory and landscape in post-war Berlin.” GeoJournal 73(3):245-253.pl_PL
dc.referencesSturken, Marita. 2008. “Memory, consumerism and media: Reflections on the emergence of the field.” Memory Studies 1(1):73-78.pl_PL
dc.referencesSzpociński, Andrzej. 2006. “Różnorodność odniesień do przeszłości lokalnej.” Pp. 337-348 in Oblicza Lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, edited by Kurczewska, Joanna. Warszawa: IFIS PAN.pl_PL
dc.referencesTaborska, Halina. 1996. Współczesna sztuka publiczna. Warszawa: Wiedza i Życie.pl_PL
dc.referencesTill, E. Karen 1999. “Staging the past: Landscape, designs, cultural identity and Erinnerungspolitik at Berlin’s Neue Wache.” Ecumene 6(3):251-283.pl_PL
dc.referencesTraba, Robert. 2006. “Walka o kulturę. Przestrzeń dialogu w najnowszej debacie o polskiej historii i pamięci.” Przegląd Polityczny 75:16-50.pl_PL
dc.referencesVukov, Nikolai. 2013. “Cities, Memorial Sites, Memory: the Case of Plovdiv.” Our Europe. Ethnography – Ethnology – Anthropology of Culture 2:129-144.pl_PL
dc.referencesYanushkevich, Irina. 2014. “Semiotics of Social Memory in Urban Space: The Case of Volgograd (Stalingrad).” International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education 2(1):43-50.pl_PL
dc.contributor.authorEmailupaleto@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.13.4.07
dc.relation.volume13en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record