Show simple item record

dc.contributor.authorGłowacz, Arkadiusz
dc.date.accessioned2018-01-03T12:05:44Z
dc.date.available2018-01-03T12:05:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationGłowacz A., Rola geografii w edukacji szkolnej. Studium porównawcze wybranych krajów europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, doi: 10.18778/7969-443-3pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-443-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-502-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23848
dc.descriptionW ostatnich latach szkolnictwo w krajach europejskich przechodzi bardzo intensywną ewolucję. Zmiany obejmują organizację oświaty, ale sięgają także głębiej – do koncepcji, założeń i celów procesu kształcenia. W tym kontekście istotny okazuje się problem pozycji, jaką zajmuje, ale przede wszystkim roli, jaką odgrywa szkolna geografia. Pozytywny wkład tego przedmiotu w kształcenie młodego człowieka jest bezsprzeczny. Niestety, obserwuje się coraz częstsze przypadki kontestowania statusu geografii jako obowiązkowego, niezależnego i wartościowego przedmiotu nauczania. Niniejsza książka stanowi wielowymiarowe studium porównawcze pozycji i zadań stawianych szkolnej geografii w Polsce, Anglii, we Francji i w Niemczech. Autor ma nadzieję, że pojawienie się opracowań osadzonych w szerszym, międzynarodowym kontekście przyczyni się do wymiany doświadczeń i skorzystania z istniejących wzorców dobrej praktyki edukacyjnej, co przyniesie pozytywne skutki przede wszystkim w przypadku młodych ludzi opuszczających mury szkolne.pl_PL
dc.description.abstractW niniejszej książce podjęto próbę porównania roli geografii jako przedmiotu szkolnego w Polsce, Anglii, Francji i w Niemczech. Dodatkowo zaprezentowano mocne i słabe strony edukacji geograficznej w badanych systemach edukacyjnych Polski, Anglii, Francji i Niemiec oraz zaproponowano szereg rozwiązań, których wprowadzenie mogłoby przynieść pozytywne skutki dla kształcenia geograficznego w polskiej szkole.pl_PL
dc.description.sponsorshipKsiążka sfinansowana ze środków dotacji celowej na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych służących rozwojowi młodych naukowcówpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectgeografiapl_PL
dc.subjectedukacja szkolnapl_PL
dc.subjectkoncepcje kształcenia geograficznegopl_PL
dc.subjectdydaktyka geografiipl_PL
dc.titleRola geografii w edukacji szkolnej. Studium porównawcze wybranych krajów europejskichpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number162pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Dydaktyki Geografii, 90-232 Łódź, ul. Kopcińskiego 31pl_PL
dc.referencesAdamczewska M. (2009), Podręcznik geograficzny w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych (region łódzki), [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 249–262.pl_PL
dc.referencesAugustyniak M. (1992), O miejscu geografii w szkole polskiej i brytyjskiej, „Geografia w Szkole”, 1, s. 40–41.pl_PL
dc.referencesAwramiuk A. (2005), Europejski system informacji o edukacji, „Geografia w Szkole”, 1, s. 30–33.pl_PL
dc.referencesBanduch M. (1992), O nowy kształt geografii – głos w dyskusji, „Geografia w Szkole”, 3, s. 152–155.pl_PL
dc.referencesBartkowski T., 1977, Metody badań geografii fizycznej, PWN, Warszawa–Poznań.pl_PL
dc.referencesBarwiński M. (2010), VIII Międzynarodowa Olimpiada Geograficzna. Tajpej 2010, „Geografia w Szkole”, 5, s. 30–34.pl_PL
dc.referencesBatorowicz Z. (1971), Mapa w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBednarz S. W. (2004), US World Geography Textbooks: Their Role in Education Reform, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 13 (3), s. 223–238.pl_PL
dc.referencesBéneker T. (2007), Teaching the geographies of urban areas: views and visions, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 16 (3), s. 250–267.pl_PL
dc.referencesBereday G.Z.F. (1964), Comparative method in education, Holt, Rinehart and Winston, Inc., Columbia University, New York.pl_PL
dc.referencesBirkenauer J. (2002), Secondary level geography: a comparative analysis of study programmes in Germany, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 11 (3), s. 262–270.pl_PL
dc.referencesBloom B.S., Engelhart M.D., Furst E.J., Hill W.H., Krathwohl D.R. (red.) (1956), Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, David McKay, New York.pl_PL
dc.referencesBoehn D., Hamann B. (2011), Approaches to sustainability. Examples from geography textbook analysis in Germany, „European Journal of Geography”, 1, s. 1–10.pl_PL
dc.referencesBonnett A. (2003), Geography as the world discipline: connecting popular and academic geographical imaginations, „Area”, 35 (1), s. 55–63.pl_PL
dc.referencesBraxmeyer N., Guillaume J.-C. (2007), Image de la discipline et pratiques d`enseignement en histoire-géographie et éducation civique au collège, Les dossiers. Enseignement scolaire, 183 (mars 2007), DEPP, Paris.pl_PL
dc.referencesBrouillette B. (1950), Raport sur le role de la géographie dans la formation de la culture generale, Organisation des Nations Unies pour l`Education, la Science et la Culture, Paris.pl_PL
dc.referencesButt G., Hemmer M., Hernando A., Houtsonen L. (2006), Geography in Europe, [w:] Lidstone J., Williams M. (red.), Geographical education in a changing world. Past experience, current trends and future challenges, Springer, Dodrecht, s. 93–106.pl_PL
dc.referencesCastree N., Fuller D., Lambert D. (2007), Geography without borders, „Transactions of the Institute of British Geographers”, 31, s. 129–132.pl_PL
dc.referencesChechlińska M. (1961), Podręczniki geografii w szkołach ogólnokształcących Francji, „Geografia w Szkole”, 5, 36–46.pl_PL
dc.referencesChevalier J.-P. (1997), Quatre pôles dans le champ de la géographie?, „Cybergeo: European Journal of Geography”, 23.pl_PL
dc.referencesChevalier J.-P. (2000), La géographie dans les programmes scolaires en Europe, „Cybergeo: European Journal of Geography”, 130.pl_PL
dc.referencesCzekańska M. (1937), Ocena niemieckich podręczników geografii, „Chowanna”, 8 (5), s. 225–230.pl_PL
dc.referencesCzekańska M. (1973), Metodyka geografii a praktyka szkolna, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDézert B., Bastié J. (2004), La géographie en France, „Belgeo. Revue Belge de Geographie”, 1, s. 69–79.pl_PL
dc.referencesDmitrov S., Kotsev A. (2005), Towards ‘Digital Geography’: teaching GIS through geography, [w:] Higher education GIS in geography: a European perspective, Liverpool Hope University, Liverpool, s. 28–33.pl_PL
dc.referencesDobosik B. (2005), Rewolucja czy ewolucja w szkolnej geografii? Uwagi do projektu podstawy programowej, „Geografia w Szkole”, 5, s. 269–276.pl_PL
dc.referencesDomachowski R. (1990), Examining GCSE Geography, „Geografia w Szkole”, 1, s. 79–80.pl_PL
dc.referencesDonert K. (2007), Aspects of the state of geography in European higher education, Herodot Network, Liverpool.pl_PL
dc.referencesDylikowa A. (1991), Nowe kierunki myślenia geograficznego. U progu zmiany systemu edukacji, „Geografia w Szkole”, 3, s. 147–153.pl_PL
dc.referencesEdiger M. (1991), Geografia, uczeń i program nauczania. (Geography, the student and the curriculum). Z problematyki nauczania geografii w Stanach Zjednoczonych, „Geografia w Szkole”, 4, s. 232–234.pl_PL
dc.referencesElo S., Kyngas H. (2008), The qualitative content analysis process, „Journal of Advanced Nursing”, 62 (1), s. 107–115.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1–7, 2008, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFairgrieve J. (1926), Geography in School, University of London Press, London.pl_PL
dc.referencesFlis J. (1979), Realizacja celów wychowawczych poprzez nauczanie geografii, [w:] Problemy charakterystyki zawodowej nauczyciela geografii. Materiały sesji naukowej, Poznań 1975, Instytut Kształcenia Nauczycieli, Warszawa, s. 59–73.pl_PL
dc.referencesFrątczak Jan, 1994, Pedagogika porównawcza (teksty, opracowania, zadania), WSP, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesGerber R. (2001), The state of geographical education in countries around the world, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 10 (4), s. 349–362.pl_PL
dc.referencesGłowacz A. (2010), Problemy obszarów metropolitalnych w podstawach programowych i podręcznikach do geografii w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji, [w:] Obszary metropolitalne we współczesnym środowisku geograficznym, 58. Zjazd PTG, Łódź, s. 341–350.pl_PL
dc.referencesGraves N. (1974), Geographical education in Britain: crisis and opportunity, „Geographical Education”, 2, s. 147–158.pl_PL
dc.referencesGraves N. (2001), The evolution of research in geographical education in France, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 10 (1), s. 4–18.pl_PL
dc.referencesGroenwald M. (2005), Konstruktywizm w budowaniu szkolnej wiedzy geograficznej, [w:] Kopeć K. (red.), Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii, Wydawnictwo Bernardinum, Gdynia–Pelplin, s. 17–26.pl_PL
dc.referencesGroenwald M., Plit F., Rodzoś J., Szkurłat E., Tracz M. (2008), Raport o stanie geografii szkolnej w nowym systemie oświaty w Polsce, [w:] Geografia we współczesnym systemie kształcenia, Dokumentacja Geograficzna, 38, IGiPZ PAN, Warszawa, s. 5–17.pl_PL
dc.referencesHamann B. (2007), Australia in German geography textbooks for middle schools, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 16 (2), s. 135–147.pl_PL
dc.referencesHarasimiuk K. (1989), Geografia w polskich szkołach średnich w latach 1795–1863, „Czasopismo Geograficzne”, 1, s. 3–16.pl_PL
dc.referencesHarrison S. i in. (2004), Thinking across the divide: perspectives on the conversations between physical and human geography, „Area”, 36 (4), s. 435–442.pl_PL
dc.referencesHaubrich H. (red.) (1982), International focus on geographical education, Georg-Eckert--Institut, Braunschweig.pl_PL
dc.referencesHaubrich H. (2006), Changing philosophies in geographical education from the 1970s to 2005 an international perspective, [w:] Lidstone J., Williams M. (red.), Geographical education in a changing world. Past experience, current trends and future challenges, Springer, Dodrecht, s. 39–52.pl_PL
dc.referencesHelmut L. (1990), Geography in general education in the Federal Republic of Germany, „GeoJournal”, 20 (1), s. 33–36.pl_PL
dc.referencesHopkin J. (2001), The world according to geography textbooks, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 10 (1), s. 46–67.pl_PL
dc.referencesHsieh H.-F., Shannon S.E. (2005), Three approaches to qualitative content analysis, „Qualitative Health Research”, 15 (9), s. 1277–1288.pl_PL
dc.referencesJullien de Paris M.A. (1962), Esguisse d`un ouvrage sur l`education compare, Geneve.pl_PL
dc.referencesJelonek A. (1990), Wychowawcze cele nauczania geografii – projekt programu nauczania, „Geografia w Szkole”, 5, s. 249–251.pl_PL
dc.referencesJelonek A. (1991), W jakim kierunku mają iść zmiany geografii szkolnej, „Geografia w Szkole”, 4, s. 198–201.pl_PL
dc.referencesJennings S. A. (2006), A content comparison of six physical geography textbooks spanning a century, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 15 (1), s. 1–14.pl_PL
dc.referencesJohnston R.J. (2003), Geography: a different sort of discipline? „Transactions of the Institute of British Geographers”, NS28, s. 133–141.pl_PL
dc.referencesJohnston R.J. (2006), Geography (or geographers) and earth system science, „Geoforum”, 37, Elsevier, s. 7–11.pl_PL
dc.referencesKądziołka J. (1990), Dziś i jutro geografii szkolnej, „Geografia w Szkole”, 4, s. 163–165.pl_PL
dc.referencesKop J. (1999), Funkcja transformacyjna podręcznika geografii, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały XLVIII Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999, Łódź, s. 109–113.pl_PL
dc.referencesKop J. (2009), Funkcje transformacyjne podręcznika geograficznego w świetle założeń reformy systemu edukacji, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 147–152.pl_PL
dc.referencesKortus B. (1999), Problematyka polsko-niemiecka w nauczaniu geografii, „Geografia w Szkole”, 1, s. 24–26.pl_PL
dc.referencesKortus B. (2001), Wskazania dotyczące prezentacji Polski i Niemiec w podręcznikach geografii obu krajów, „Geografia w Szkole”, 1, s. 35–38.pl_PL
dc.referencesKucharska M. (1999), Rola podręcznika we współczesnej szkole, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały XLVIII Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999, Łódź, s. 105–108.pl_PL
dc.referencesKucharska M. (2009), Funkcje szkolnych podręczników geografii, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 127–132.pl_PL
dc.referencesKulke E., Lentz S., Wardenga U. (2004), Geography in Germany, „Belgeo. Revue Belge de Geographie”, 1, s. 81–93.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLambert D., Balderstone D. (2000), Learning to teach geography in the secondary school. A companion to school experience, Routledge Falmer, Oxon.pl_PL
dc.referencesLeah H. (2009), Europeanization, education, and school curricula: the role of historical legacies in explaining policy variation between England and France, „Comparative Political Studies”, 42, s. 916–944.pl_PL
dc.referencesLidstone J. (2003), Relevant knowledge, skills and values in geographical education, [w:] Gerber R. (red.), International handbook on geographical education, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, s. 35–45.pl_PL
dc.referencesLidstone J., Williams M. (red.) (2006), Geographical education in a changing world. Past experience, current trends and future challenges, Springer, Dordrecht.pl_PL
dc.referencesLiszewski S. (1999), Rola geografii w procesie edukacji społeczeństwa polskiego na przestrzeni dziejów, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały XLVIII Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999, Łódź, s. 13–24.pl_PL
dc.referencesMakowska D. (1995), Matura z geografii w angielskich szkołach, „Geografia w Szkole”, 5, s. 270–273.pl_PL
dc.referencesMarsden W.E. (1990), The role of geography in education in England and Wales, „GeoJournal”, 20 (1), s. 25–31.pl_PL
dc.referencesMentz O. (2003), The development of nation and Europe in French geography textbooks since 1945, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 12 (3), s. 231–253.pl_PL
dc.referencesMetallinos N., Muffoletto R., Pettersson R., Shaw J., Takakuwa Y. (1990), The use of verbo-visual information in textbooks – a cross-cultural experience, Conference Papers 150, University of London, Institute of Education, London.pl_PL
dc.referencesMularczyk M. (1993), Postawy uczniów wobec geografii jako przedmiotu szkolnego, „Geografia w Szkole”, 2, s. 122–125.pl_PL
dc.referencesNałkowski W. (1908), Zarys metodyki geografii, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNałkowski W. (1911), Co to jest geografia? Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNewton L.D., Newton D.P. (2006), To what extent can children's geography books help a primary school teacher explain cause and purpose? „International Research in Geographical and Environmental Education”, 15 (1), s. 29–40.pl_PL
dc.referencesNicholls J. (2003), Methods in school textbook research, „International Journal of Historical Learning, Teaching and Research”, 3 (2), s. 1–17.pl_PL
dc.referencesNicholls J. (2005), The philosophical underpinnings of school textbook research, „Paradigm”, 3 (1), s. 24–35.pl_PL
dc.referencesNiemcówna S. (1924), J. Fairgrieve and E. Young: The Human Geographies, London 1923, „Czasopismo Geograficzne”, 2 (2).pl_PL
dc.referencesNiemierko B. (1990), Pomiar sprawdzający w dydaktyce, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowak M. (1999), Modelowy podręcznik szkolny do nauczania geografii regionalnej świata, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały XLVIII Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999, Łódź, s. 113–116.pl_PL
dc.referencesPachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPapadimitriou F. (2004), A comparative evaluation of geography schoolbooks of Greece and Cyprus, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 13 (1), s. 90–96.pl_PL
dc.referencesPawłowski S. (1938), Geografia jako nauka i przedmiot nauczania, Wydawnictwo Książnica Atlas, Lwów.pl_PL
dc.referencesPilch T., Wujek T. (1974), Metody i techniki badań w pedagogice, [w:] Godlewski M., Krawcewicz S., Wujek T. (red.), Pedagogika, PWN, Warszawa, s. 1– 234.pl_PL
dc.referencesPingel F. (1999), UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision, Georg-Eckert Institute and UNESCO, Paris.pl_PL
dc.referencesPingel F. (2010), UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision. 2nd revised and updated edition, Georg-Eckert Institute and UNESCO, Paris–Braunschweig.pl_PL
dc.referencesPiróg D. (2007), Koncepcja edukacji międzykulturowej ogniwem kształcenia geograficznego w XXI wieku, [w:] Wójtowicz B. (red.), Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia geograficznego, Akademia Świętokrzyska, Kielce, s. 61–72.pl_PL
dc.referencesPiskorz S. (1979), Dobór i układ treści w szkolnym podręczniku geografii, Prace Monograficzne WSP w Krakowie, t. 31, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiskorz S. (red.) (1997), Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiskorz S. (2008), Polskie piśmiennictwo z zakresu dydaktyki geografii w latach 1995–2004, [w:] Hibszer A. (red.), Polska dydaktyka geografii. Idee, tradycje, wyzwania, WNoZUŚ, Sosnowiec, s. 121–130.pl_PL
dc.referencesPitman A.J. (2005), On the role of geography in earth system science, „Geoforum”, 36, s. 137–148.pl_PL
dc.referencesPlit F. (1995), Obraz Polski we francuskich podręcznikach geografii – oryginalne opracowanie Alaina J.M. Bernarda, „Geografia w Szkole”, 4, s. 224–225.pl_PL
dc.referencesPlit F. (2005), Uwagi dotyczące „Podstawy kształcenia ogólnego”, „Geografia w Szkole”, 5, s. 281–283.pl_PL
dc.referencesPlit F. (2007), O podstawowych celach kształcenia geograficznego, [w:] Wójtowicz B. (red.), Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia geograficznego, Akademia Świętokrzyska, Kielce, ss. 23–33.pl_PL
dc.referencesPloszajska T. (1996), Cloud Cuckoo Land? Fact and fantasy in geographical readers, 1870–1944, „Paradigm”, 21, s. 1–12.pl_PL
dc.referencesPodgórski Z. (1999), II Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. „Edukacja geograficzna w krajach Europy Środkowej w dobie transformacji” (Sosnowiec, 16–17 marca 1999), „Geografia w Szkole”, 5, s. 308–309.pl_PL
dc.referencesPodgórski Z. (2009), Podręcznik szkolny i jego rola w kształtowaniu wiedzy ucznia o morfotwórczej działalności człowieka, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 153–160.pl_PL
dc.referencesPulinowa M.Z. (1985), Refleksje nad „przejściowym” programem geografii w IV i V klasie szkoły podstawowej, [w:] O nauczaniu geografii. Z zagadnień dydaktyki współczesnej, Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 66–79.pl_PL
dc.referencesPulinowa M.Z. (1994), Teoretyczne podstawy szkolnej geografii, „Czasopismo Geograficzne”, 3–4, s. 357–367.pl_PL
dc.referencesPulinowa M.Z. (red.) (1996), Człowiek bliżej Ziemi. O teoretycznych podstawach nauczania geografii i ich praktycznym wykorzystaniu, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRawling E. (2001), Changing the subject: The impact of national policy on school geography 1980–2000, Geographical Association, Sheffield.pl_PL
dc.referencesResnik-Planinc T. (2008), Geographical education and values of space: a comparative assessment from five European countries, „International Research In Geographical and Environmental Education”, 17 (1), s. 56–88.pl_PL
dc.referencesRisse T. (2005), Neofunctionalism, European identity and the puzzles of European integration, „Journal of European Public Policy”, 12, s. 291–309.pl_PL
dc.referencesRodzoś J. (1999), Rozwój polskiej dydaktyki geografii na tle myśli pedagogicznej XX wieku, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, 16, s. 311–330.pl_PL
dc.referencesRodzoś J., Szczęsna J., Wojtanowicz P. (2008), Transformacje geografii szkolnej, [w:] Polska dydaktyka geografii. Idee – tradycje – wyzwania, WNoZUŚ, Sosnowiec, s. 99–108.pl_PL
dc.referencesRomer E. (1934), Przedsłowie, [w:] Ziemia, t. 24, PTK, Warszawa, s. 3–5.pl_PL
dc.referencesRomer E. (1967), O nauczaniu geografii, „Geografia w Szkole”, 3 (20), s. 97–108.pl_PL
dc.referencesSadoń-Osowiecka T. (2005), Postęp czy regres? Nowa podstawa z geografii w gimnazjum, „Geografia w Szkole”, 5, s. 277–280.pl_PL
dc.referencesSadoń-Osowiecka T. (2006), Konstruktywizm obiecującą perspektywą edukacji geograficznej w szkole? [w:] Kopeć K. (red.), Wybrane zagadnienia kształcenia geograficznego na początku XXI wieku, WSiP, Warszawa, s. 68–73.pl_PL
dc.referencesSadoń-Osowiecka T. (2007), Gdzie dzieje się geografia? Rola miejsca w uczniowskich eksploracjach, „Geografia w Szkole”, 5, s. 15–19.pl_PL
dc.referencesSadoń-Osowiecka T. (2008), Kierunki na „widnokręgu” dydaktyki geografii. W którą stronę zmierza szkolna geografia? [w:] Polska dydaktyka geografii. Idee – tradycje –wyzwania, WNoZUŚ, Sosnowiec, s. 197–208.pl_PL
dc.referencesSawicki L., 1932, Zarys ogólnej geografii ziem polskich, Orbis, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchilling J. (2006), On the pragmatics of qualitative assessment: Designing the process for content analysis, „European Journal of Psychological Assessment”, 22 (1), s. 28–37.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1979, t. 2, M. Szymczak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1981, t. 3, M. Szymczak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSołoma L. (2002), Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesSośnicki K. (1930), Stanowisko geografii w systemach nauczania i wychowania, „Czasopismo Geograficzne”, 8 (4), s. 272–294.pl_PL
dc.referencesStanowisko Komisji Edukacji Geograficznej PTG w sprawie projektu „Podstawy programowej kształcenia ogólnego”, 2005, „Geografia w Szkole”, 5, s. 261–267.pl_PL
dc.referencesStoltman J.P., de Chano L. (2002), Continuity and change in geography education: learning and teaching, [w:] Gerber R. (red.), International handbook on geographical education, Kluwer Academic Publisher, Dordrecht, s. 115–137.pl_PL
dc.referencesSuliborski A. (1991), Istota i funkcja geografii a system edukacji, „Geografia w Szkole”, 5, s. 272–283.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E. (2004), Więzi terytorialne młodzieży z miastem, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E. (2008), Historia dydaktyki geografii. Główne kierunki i ośrodki badań, [w:] Jackowski, Liszewski, Richling (red.), Historia geografii polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 280–294.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E. (2009), Koncepcja podręcznika do geografii w świetle współczesnych wymagań edukacyjnych, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 53–60.pl_PL
dc.referencesThrift N., Walling D. (2000), Geography in the United Kingdom 1996–2000, „The Geographical Journal”, 166 (2), s. 96–124.pl_PL
dc.referencesTomalkiewicz J. (1994), Przestrzeń w wyobrażeniach dzieci i młodzieży, „Geografia w Szkole”, 1, s. 28–30.pl_PL
dc.referencesTracz M. (2009), Znaczenie geografii jako przedmiotu ogólnokształcącego na przełomie XX i XXI wieku – studium przypadku, „Geografia w Szkole”, 3, s. 47–53.pl_PL
dc.referencesWalford R. (2001), Geography in British schools, 1850-2000: making a world of difference, Woburn Press (education series), London.pl_PL
dc.referencesWilczyński W. (1992), Geografia w perspektywie zmian programu kształcenia ogólnego, „Geografia w Szkole”, 1, s. 94–97.pl_PL
dc.referencesWilczyński W. (2011), Ideowe źródła i tożsamość geografii, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.pl_PL
dc.referencesWinklewski J. (1997), Ocalić geografię szkolną, „Geografia w Szkole”, 3, s. 165–166.pl_PL
dc.referencesWiszka A. (1991), Worldwide quiz – olimpiada geograficzna po angielsku, „Geografia w Szkole”, 2, s. 117–120.pl_PL
dc.referencesWiszniewiczowa M. (1969), O francuskich podręcznikach geografii, „Geografia w Szkole”, 2, s. 108–111.pl_PL
dc.referencesWójtowicz B. (1994), Jak uczyć o świecie i o nas samych – koncepcje nauczania geografii w szkołach holenderskich, „Geografia w Szkole”, 4, s. 236–237.pl_PL
dc.referencesWright D.R. (2009), Towards fair world maps? A journey in our unfair world, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 18 (1), s. 1–4.pl_PL
dc.referencesWuttke G. (1963), Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesYasar O., Seremet M. (2007), A comparative analysis regarding pictures included in secondary school geography textbooks taught in Turkey, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 16 (2), s. 157–187.pl_PL
dc.referencesZając S. (1980), Materializm funkcjonalny w nauczaniu geografii, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.pl_PL
dc.referencesZając S. (1985), Zastosowanie studiów przykładowych w nauczaniu geografii Polski, „Geografia w Szkole”, 5, s. 239–241.pl_PL
dc.referencesZając S. (1990), Czym jest a czym powinna być geografia w szkole, „Geografia w Szkole”, 5, s. 252–263.pl_PL
dc.referencesZając S. (1991), Cele nauczania geografii, Prace monograficzne 128, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.pl_PL
dc.referencesZając S. (1997), Cele nauczania geografii, [w:] Piskorz S. (red.), Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 29–42.pl_PL
dc.referencesZarys koncepcji generalnej zmiany programu kształcenia ogólnego w polskich szkołach, (1991), „Geografia w Szkole”, 4, s. 195–197.pl_PL
dc.referencesZioło Z. (2002), Model aktualizacji treści kształcenia geograficznego, [w:] Zioło Z. (red.), Edukacja geograficzna w reformowanej szkole. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków, s. 33–45.pl_PL
dc.referencesZaparucha A. (2006), Projekty edukacyjne w Polsce i Wielkiej Brytanii. Nauczanie geografii metodą projektów. Propozycja lekcji w gimnazjum, „Geografia w Szkole”, 6, s. 17–23.pl_PL
dc.referencesZaparucha A. (2010), Nauczanie geografii w Uzbekistanie, „Geografia w Szkole”, 2, s. 37–38.pl_PL
dc.referencesZhang H., Foskett N. (2003), Changes in the subject matter of geography textbooks: 1907–1993, „International Research in Geographical and Environmental Education”, 12 (4), s. 312–329.pl_PL
dc.referencesZhang Y., Wildemuth B.M. (2009), Qualitative analysis of content, [w:] Wildemuth B.M. (red.), Applications of social research methods to questions in information and library science, Book News, Inc., Portland, s. 308–320.pl_PL
dc.referencesBildungsstandards im Fach Geographie für den Mittleren Schulabschluss (2007), DGfG, (wersja anglojęzyczna: Educational Standards in Geography for the Intermediate School Certificate, DGfG, 2007).pl_PL
dc.referencesEnseigner au collège. Histoire-géographie-éducation civique. Programmes et accompagnament (2004), Centre National de Documentation Pédagogique, Paris.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowa Karta Edukacji Geograficznej (1992), Komisja Edukacji Geograficznej, Międzynarodowa Unia Geograficzna, Waszyngton.pl_PL
dc.referencesWstępna informacja o wynikach egzaminu maturalnego w maju 2013 r. (bez osób zdających egzamin w terminie dodatkowym w czerwcu b.r.) (2013), CKE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodstawa programowa z komentarzami. Tom 5: Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Przyroda, geografia, chemia, fizyka (2009).pl_PL
dc.referencesProvisional (Full Course) GCSE Results, Joint Council for Qualifications (2011).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Zał. 1–7 (Dz.U. z 2012 r., poz. 204).pl_PL
dc.referencesThe National Curriculum. Statutory requirements for key stages 3 and 4, (2007), DfCSF & QCA, London.pl_PL
dc.referencesUstawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (z późniejszymi zmianami).pl_PL
dc.referencesWöchentliche Stundentafeln der Fächerbereiche Geographie, Geschichte und Sozialkunde in den Ländern der Bundesrepublik Deutschland (2007), Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung, Braunschweig.pl_PL
dc.referenceshttp://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurybase_en.phpEurybase, dostęp: 10.04.2012pl_PL
dc.referenceshttp://www.education.gouv.fr/cid2619/le-diplome-national-du-brevet.html, dostęp: 21.04.2012pl_PL
dc.referenceshttp://www.kmk.org/information-in-english/standing-conference-of-the-ministers-of-education-and-cultural-affairs-of-the-laender-in-the-federal-republic-of-germany.html, dostęp: 16.01.2010.pl_PL
dc.referenceshttp://www.kmk.org/information-in-english/the-education-system-in-the-federal-republic-of-germany.html, dostęp: 16.01.2010pl_PL
dc.referencesKop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska A. (2009), Świat bez tajemnic. Podręcznik do geografii dla gimnazjum. Klasa 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Łódź, 213 ss.pl_PL
dc.referencesKop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska (2009), Świat bez tajemnic. Podręcznik do geografii dla gimnazjum. Klasa 2, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Łódź, 240 ss.pl_PL
dc.referencesKop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska (2010), Świat bez tajemnic. Podręcznik do geografii dla gimnazjum. Klasa 3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Łódź, 215 ss.pl_PL
dc.referencesMalarz R. (2010), Puls Ziemi. Podręcznik do geografii dla klasy pierwszej gimnazjum Wydawnictwo Nowa Era, Straszyn, 203 ss.pl_PL
dc.referencesDobosik B., Hibszer A., Soja J. (2011), Puls Ziemi. Podręcznik do geografii dla klasy drugiej gimnazjum, Wydawnictwo Nowa Era, Straszyn, 227 ss.pl_PL
dc.referencesMalarz R. (2010), Puls Ziemi. Podręcznik do geografii dla klasy trzeciej gimnazjum, Wydawnictwo Nowa Era, Straszyn, 220 ss.pl_PL
dc.referencesWiddowson J. (2006), This is geography 1, Hodder Education Hachette Livre UK, London, 141 ss.pl_PL
dc.referencesWiddowson J. (2008), This is geography 2, Hodder Education Hachette Livre UK, London, 141 ss.pl_PL
dc.referencesWiddowson J. (2009), This is geography 3, Hodder Education Hachette Livre UK, London, 142 ss.pl_PL
dc.referencesGallagher R., Parish R., Williamson J. (2005), Geog. 1, Oxford Univ. Press, Oxford, 132 ss.pl_PL
dc.referencesGallagher R., Parish R. (2005), Geog. 2, Oxford Univ. Press, Oxford, 132 ss.pl_PL
dc.referencesGallagher R., Parish R., Williamson J. (2009), Geog. 3, Oxford Univ. Press, Oxford, 144 ss.pl_PL
dc.referencesAdoumié V. (red.) (2004), Histoire-Géographie 6e, Hachette Livre, Paris, 304 ss.pl_PL
dc.referencesAdoumié V. (red.) (2005), Histoire-Géographie 5e, Hachette Livre, Paris, 304 ss.pl_PL
dc.referencesAdoumié V. (red.) (2006), Histoire-Géographie 4e, Hachette Livre, Paris, 382 ss.pl_PL
dc.referencesAdoumié V. (red.) (2007), Histoire-Géographie 3e, Hachette Livre, Paris, 384 ss.pl_PL
dc.referencesAzzouz R. (red.) (2005), Histoire-Géographie 5e, Magnard, Paris, 353 ss.pl_PL
dc.referencesAzzouz R. (red.) (2006), Histoire-Géographie 4e, Magnard, Paris, 366 ss.pl_PL
dc.referencesAzzouz R. (red.) (2005), Histoire-Géographie 3e, Magnard, Paris, 361 ss.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S. (2004), Terra. Geographie 5. Sachsen, Klett-Perthes, Gotha, 193 ss.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S. (2005), Terra. Geographie 6. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk, 179 ss.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S. (2005), Terra. Geographie 7. Sachsen, Klett-Perthes, Gotha, 179 ss.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S. (2006), Terra. Geographie 8. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk, 131 ss.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S. (2006), Terra. Geographie 9. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk, 131 ss.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S. (2007), Terra. Geographie 10. Sachsen, Klett-Perthes, Stuttgart, 179 ss.pl_PL
dc.referencesBricks W., Bütow H., Herzig R., Markert W., Meißgeier J., Poitschke B., Werner I. (2004), Geographie 1. Gymnasium. Sachsen, Schroedel (Westermann), Brunszwik, 178 ss.pl_PL
dc.referencesBricks W., Bütow H., Herzig R., Markert W., Meißgeier J., Poitschke B., Werner I. (2004), Geographie 2. Gymnasium. Sachsen, Schroedel (Westermann), Brunszwik, 178 ss.pl_PL
dc.referencesBricks W., Bütow H., Herzig R., Markert W., Meißgeier J., Poitschke B., Werner I. (2005), Geographie 3. Gymnasium. Sachsen, Schroedel (Westermann), Brunszwik, 170 ss.pl_PL
dc.referencesBricks W., Bütow H., Herzig R., Markert W., Meißgeier J., Poitschke B., Werner I. (2005), Geographie 4. Gymnasium. Sachsen, Schroedel (Westermann), Brunszwik, 130 ss.pl_PL
dc.referencesBricks W., Bütow H., Herzig R., Markert W., Meißgeier J., Poitschke B. (2006), Geographie 5. Gymnasium. Sachsen, Schroedel (Westermann), Brunszwik, 130 ss.pl_PL
dc.referencesBricks W., Bütow H., Garten G., Herzig R., Markert W., Meißgeier J., Morgeneyer F., Poitschke B. (2007), Geographie 6. Gymnasium. Sachsen, Schroedel (Westermann), Brunszwik, 162 ss.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-443-3


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska